Vågar jag lita på att jag är gravid? : Anonyma inlägg - Sida 2 • sjalbarn.se

Aktuellt datum och tid: mån dec 11, 2017 21:53

Vågar jag lita på att jag är gravid?

Behålla din anonymitet i "glädje som sorg" - "lätt eller tungt"

Moderatorer: krakri, Asia, God_cares, Tyche, Hell Cat

Re: Vågar jag lita på att jag är gravid?

Inläggav Deviant » tor dec 07, 2017 08:40

Åh medkänsla! När jag väntade Liten var jag inte så orolig precis i början (hade väl inte googlat nog än då..) men från vecka 10 någonstans var jag väldigt orolig och övertygad om att jag pga avsaknad av symptom genomgick en missed abortion. Min barnmorska gav mig ett nytt graviditetstest vid ett besök men när det var positivt tyckte hon bara att då måste jag vila i det att jag faktiskt är gravid. Lätt för henne att säga..

Jag betalade 700:- för ett privat ultraljud i vecka 11 och jag är så glad att jag gjorde det. Han levde, han sprattlade vilt och jag blev framflyttad en vecka så plötsligt var jag i slutet av vecka 12 och missfallsrisken dessutom mycket lägre. Jag har förresten för mig att den kliniken jag var till gör ultraljud från magen från vecka 8 redan.

Jag tror ju att du är gravid och att allt är bra men jag önskar ingen att gå ända till RUL med den oro man kan känna för sin ofödda! :heart:
Mamma till Liten som är född 151210. :heart:

Bär i hemsydd connecta-inspirerad regnbågssele, beco toddler och sjala ulltrikå.
Burit i babylonia tricot slen, stork inka, bb mei tai, manduca, beco gemini och looma ringo.
Användarvisningsbild
Deviant
SjalBeroende
SjalBeroende

Inläggav orolig » tor dec 07, 2017 09:34

Andelle skrev:
orolig skrev:
Ponyo skrev:
camsch skrev:Der är inget konstigt att göra ett ultraljud privat, och i v10 syns fostret väldigt bra.
Det måste ske genom vaginalt ultraljud bara så du vet.

Det är faktiskt ett av mina mest häftiga upplevelser, första gången jag fick se mitt första barn på skärmen just i v10. Om allt är ok är det ju då en liten människa som syns.

Om jag kände som du skulle jag absolut försöka få klarhet. Att gå och oroa sig i veckor framåt är fruktansvärt.

Tror inte det behöver vara vaginalt i v 10.
Jag gjorde också ett då pga oro.
Lycka till ts

Tack! :heart:

Och jag lägger till att du inte ska behöva gå privat, ett ultraljud borde barnmorskan kunna bjuda på, går ju supersnabbt.

Det hade ju varit lysande, men där jag går har de ingen sådan utrustning, så vitt jag vet.
orolig

Inläggav Sanna81 » tor dec 07, 2017 10:09

Jag har varit gravid tre gånger. Första gången var jag inte direkt orolig utan bara jätteglad efter plusset. Sen började jag blöda några dagar efter plusset, och det var ett missfall. Andra gången kände jag mycket av svullna bröst och lite illamående, och var övertygad om att det skulle gå bra som jag minns det, men gjorde ett ultraljud kring vecka 8-10 (rutin vid ivf i vårt landsting) som visade att det var en missed abortion. Tredje gången mådde jag lite illa, men knappt så jag vågade tro att det var sant. Inte mycket andra symtom förrän mycket senare i graviditeten heller, och jag blödde en hel del kring vecka 7 eller 8 och var övertygad om att det inte skulle gå vägen den här gången heller, men det blev ett barn som i dagarna fyllde åtta år och är högst levande.

En barnmorska som vi gick hos lät oss lyssna på hjärtljud tidigt i graviditeten, för att lugna oron, men jag vet att alla inte gör så (eftersom det finns stor risk att man inte hör något fast det är ett levande foster om man gör det för tidigt).
Mamma till Agnes, född -09, och Selma född -16
Användarvisningsbild
Sanna81
SjalInventarie
SjalInventarie

Inläggav Amaltea » tor dec 07, 2017 10:23

:heart:
Jag mådde inte illa alls vid ena graviditeten, behöver inte betyda något negativt.
Amaltea

Mamma till två fina ungar födda -06 och -08
Användarvisningsbild
Amaltea
SjalGuru
SjalGuru

Inläggav kelaren » tor dec 07, 2017 13:26

orolig skrev:
Andelle skrev:
orolig skrev:
Ponyo skrev:
camsch skrev:Der är inget konstigt att göra ett ultraljud privat, och i v10 syns fostret väldigt bra.
Det måste ske genom vaginalt ultraljud bara så du vet.

Det är faktiskt ett av mina mest häftiga upplevelser, första gången jag fick se mitt första barn på skärmen just i v10. Om allt är ok är det ju då en liten människa som syns.

Om jag kände som du skulle jag absolut försöka få klarhet. Att gå och oroa sig i veckor framåt är fruktansvärt.

Tror inte det behöver vara vaginalt i v 10.
Jag gjorde också ett då pga oro.
Lycka till ts

Tack! :heart:

Och jag lägger till att du inte ska behöva gå privat, ett ultraljud borde barnmorskan kunna bjuda på, går ju supersnabbt.

Det hade ju varit lysande, men där jag går har de ingen sådan utrustning, så vitt jag vet.

Jag har gjort tidiga ul i alla mina graviditeter. Bara det vid missfall var vaginalt. Eller jo, ett vaginalt vid tredje graviditeten, men det var i v 4-5 ungefär och visade inte så mycket.
3-4 ungar
kelaren
SjalGalning
SjalGalning

Inläggav orolig » tor dec 07, 2017 21:30

Tack för pepp och för att ni delar med er av era erfarenheter. Är så glad för att detta forum finns. :heart:
orolig

Inläggav orolig » fre dec 08, 2017 10:30

Jag ringde och bokade tid för ultraljud på en privat klinik. 19 december först så det dröjer ett tag. Fast jag blev ännu mer orolig nu när jag var på toaletten. Jag har ljusbruna flytningar, typ som precis i början på mens. :(
orolig

Inläggav Nina & lilla J » fre dec 08, 2017 11:33

Fy för den oron :heart: :heart: :heart:
Jag har varit gravid två gånger och har inte känt av mycket alls de 15 första veckorna (sedan kom foglossningen...).
Stora lilla J -10 & efterlängtade S -17
Användarvisningsbild
Nina & lilla J
SjalGalning
SjalGalning

Inläggav Sanna81 » fre dec 08, 2017 11:45

:heart:
Mamma till Agnes, född -09, och Selma född -16
Användarvisningsbild
Sanna81
SjalInventarie
SjalInventarie

Inläggav Deviant » fre dec 08, 2017 12:46

orolig skrev:Jag ringde och bokade tid för ultraljud på en privat klinik. 19 december först så det dröjer ett tag. Fast jag blev ännu mer orolig nu när jag var på toaletten. Jag har ljusbruna flytningar, typ som precis i början på mens. :(

Men så jobbigt att gå och vänta! Kan det finnas fler kliniker? Eller värt att försöka trycka på hos din barnmorska att du är väldigt orolig och vill att hon ordnar så du får komma och göra ul inom landstinget?

Flytningarna behöver inte betyda något alls men det vet du säkert redan.

Medkänsla och frivillig kram! :heart:
Mamma till Liten som är född 151210. :heart:

Bär i hemsydd connecta-inspirerad regnbågssele, beco toddler och sjala ulltrikå.
Burit i babylonia tricot slen, stork inka, bb mei tai, manduca, beco gemini och looma ringo.
Användarvisningsbild
Deviant
SjalBeroende
SjalBeroende

Inläggav orolig » fre dec 08, 2017 12:54

Deviant skrev:
orolig skrev:Jag ringde och bokade tid för ultraljud på en privat klinik. 19 december först så det dröjer ett tag. Fast jag blev ännu mer orolig nu när jag var på toaletten. Jag har ljusbruna flytningar, typ som precis i början på mens. :(

Men så jobbigt att gå och vänta! Kan det finnas fler kliniker? Eller värt att försöka trycka på hos din barnmorska att du är väldigt orolig och vill att hon ordnar så du får komma och göra ul inom landstinget?

Flytningarna behöver inte betyda något alls men det vet du säkert redan.

Medkänsla och frivillig kram! <3

Jo, rent förnuftsmässigt vet jag att det kan gå bra ändå, men just nu känner jag mig ganska uppgiven. Går och känner efter hela tiden. Kanske, kanske att det moler lite i magen också. :(
orolig

Inläggav BaraSara » fre dec 08, 2017 13:40

Med första barnet hade jag INGA symptom förrän magen var ett faktum. Inte ens spända bröst som "alla" har i början. Jag trodde att jag var skendräktig... Eller jo, jag fick lättare kväljningar vid tex tandborstning. Jag var inte alls illamående, men kräkreflexen var uppenbarligen mer lättriggad (det är den faktiskt fortfarande, konstigt nog, men inte lika mycket som under graviditeten). Jag fick göra ett tidigt UL (alltså inget VUL) i vecka 9/10 eftersom jag skulle åka utomlands ett par månader. Min barnmorska var lite trött på mig och min skendräktighetsnoja "Men du ÄR ju gravid!" så UL:et var helt på hennes initiativ (jag visste inte ens om att möjligheten fanns).

Andra graviditeten var lite speciell, men från början hade jag rätt lite symptom där också. Lite spända bröst, kanske en aning värk. Jag blev aldrig illamående under den graviditeten heller. Fick göra ett tidigt UL (inget VUL där heller) eftersom jag fått besked om att det var ett missfall på gång (vilket visade sig inte stämma).
BaraSara
SjalBeroende
SjalBeroende

Inläggav orolig » mån dec 11, 2017 07:07

Nu har det varit sporadiskt ljusbrunt/rosa och någon pytteliten mörk blodklump per dag sedan i fredags. Inga särskilda känningar i övrigt. Om det nu är kört, borde det inte vara mer blod då och bli ont? Inte hålla på och mesa så här.
orolig

Inläggav orolig » mån dec 11, 2017 21:16

Mer blod och inte bara på pappret utan det rinner. :cry: Vad gör jag nu?
orolig

Inläggav Caroline » mån dec 11, 2017 21:27

Åh, vad jobbigt. Jag hade ringt gynakuten och diskuterat med dem. Det hade varit bra att göra ett UL för att ta reda på vad som orsakar blödningen. Jag hoppas att blödningen kan ha "naturliga" orsaker som t.ex. en lågt sittande moderkaka som orsakar det. Stor kram . :heart:
Användarvisningsbild
Caroline
SjalGalning
SjalGalning

Föregående

Återgå till Anonyma inlägg