Sladdis? Hjälp mig tänka! : Anonyma inlägg - Sida 4 • sjalbarn.se

Aktuellt datum och tid: tis nov 21, 2017 18:30

Sladdis? Hjälp mig tänka!

Behålla din anonymitet i "glädje som sorg" - "lätt eller tungt"

Moderatorer: krakri, Asia, God_cares, Tyche, Hell Cat

Re: Sladdis? Hjälp mig tänka!

Inläggav zink » mån nov 13, 2017 23:39

Nikaj skrev:Vad som blir en sladdis tycker jag beror på ålderskillnaden mellan de tidigare barnen. Har man tre barn med två års mellanrum mellan varje tycker jag ett hopp på fyra-fem år till en fyra gör den till en sladdis.

Har man däremot tre barn med fyra år mellan varje är ju inte yngsta en sladdis.

Det relativa avståndet till "flocken" liksom :hmm:

+1

Fast med reservation för hellre 5-7 åt än 4-5 år för att 4 år är vanligt i en trebarnsskara tycker jag.
V 07. Bonusbarn 85 & 87.
Boba. Utlånat: Choklad- & olivgås, ÄgirsHus lin-ringisar, Patapum & BB-slen.
"Dit det bär dit bär det"
Bild
Användarvisningsbild
zink
SjalFossil
SjalFossil

Inläggav berit » tis nov 14, 2017 08:47

jag tänker att en syskonrelation är något helt annat än en vänskapsrelation. Även om syskonen inte leker med varandra har de ju en syskonrelation. Även om det skiljer 20 år och man aldrig har bott med varandra delar man något som gör en till syskon. Förälder/rar, familjekultur, minnen, traditioner. Man sitter ihop för livet och relationen handlar inte så mycket om de tio första åren.

Jag har ju själv för tillfället sårig relation med min levande syster och en syster som dog som bebis. Det är med andra ord inte garanterat att man bara upplever positiva känslor tillsammans med sina syskon. Skulle för allt i världen ändå inte vara utan någon av dem.
Barnen: april -11, januari -16
Användarvisningsbild
berit
SjalGalning
SjalGalning

Inläggav Mikaela » tis nov 14, 2017 08:50

Även om jag upplevde att jag blev lämnad ensam i en tid av livet då jag behövt min mamma skulle jag inte vilja vara utan min syster. För mig är det två separata saker. Hon som person är inte en symbol för en dålig relation med min mamma.
- Det är alltid bättre att vara med barnen än att blanda en massa sillsallader
Stora solstrålen L är född i juni -10.
Lilla terroristen H är född i juni -13
Användarvisningsbild
Mikaela
SjalInventarie
SjalInventarie

Inläggav berit » tis nov 14, 2017 08:54

Jag tror jag förstår Mikaela.

Jag kände mig väldigt övergiven och hade behövt mer vuxennärvaro när båda mina syskon föddes. Då var jag 2 respektive 4 år. Jag kan tänka att det är en väldigt vanlig upplevelse av att få syskon (men att vissa föräldrar klarar det bättre än andra) men att mänga kanske inte kommer ihåg känslan från när de var, säg, yngre än sex(?). Hag menar alltså att det finns ett informationsbias.
Användarvisningsbild
berit
SjalGalning
SjalGalning

Inläggav Grodfen » tis nov 14, 2017 09:33

Jag tror att det är extremt ovanligt att någon skulle vilja vara utan ett existerande syskon, för mig känns det jättekonstigt och ganska förolämpande att ens dra den slutsatsen av att vi reflekterar över negativa effekter av en sladdis.

Jag tror absolut det finns negativa (och givetvi positiva) effekter av att få syskon i alla åldrar. Just i den här tråden reflekterar vi över just den situation som nämns i TS. Jag tror att det är mer vanligt att man är medveten om problematiken när man skaffar ett syskon och har ett litet barn, då barnen har liknande behov och mer tydligt konkurrerar om förälderns tid och uppmärksamhet. Det är något som jag upplever att föräldrar pratar och tänker ganska mycket runtomkring hur man ska hantera. Min upplevelse är att medvetenheten är mindre när man skaffar en sladdis (Inte hos TS, det ve jag inte) och att man då mer tänker på den nytta man har av de äldre syskonen och hur roligt det blir för dem. Att ett äldre syskon liksom förväntas bara tycka att det är roligt. Men så är det givetvis aldrig, oavsett ålder.
Mamma till D, född 110826, och A, född 140227.
Användarvisningsbild
Grodfen
SjalFantast
SjalFantast

Inläggav berit » tis nov 14, 2017 09:59

Grodfen skrev:Jag tror att det är extremt ovanligt att någon skulle vilja vara utan ett existerande syskon, för mig känns det jättekonstigt och ganska förolämpande att ens dra den slutsatsen av att vi reflekterar över negativa effekter av en sladdis.

Jag tror absolut det finns negativa (och givetvi positiva) effekter av att få syskon i alla åldrar. Just i den här tråden reflekterar vi över just den situation som nämns i TS. Jag tror att det är mer vanligt att man är medveten om problematiken när man skaffar ett syskon och har ett litet barn, då barnen har liknande behov och mer tydligt konkurrerar om förälderns tid och uppmärksamhet. Det är något som jag upplever att föräldrar pratar och tänker ganska mycket runtomkring hur man ska hantera. Min upplevelse är att medvetenheten är mindre när man skaffar en sladdis (Inte hos TS, det ve jag inte) och att man då mer tänker på den nytta man har av de äldre syskonen och hur roligt det blir för dem. Att ett äldre syskon liksom förväntas bara tycka att det är roligt. Men så är det givetvis aldrig, oavsett ålder.

Ojdå, jag har nog uttryckt mig klumpigt. Menar verkligen inte att någon av er inte vill ha era syskon! Jag har mest tänkt högt men märker ju på era svar att jag låter aggressiv (?). Jag ber om ursäkt! Det var inte min mening att gå in så hårt och okänsligt.

Min erfarenhet är nog tvärtom mot det du skriver grodfen, att man (vem nu man är. Men samlade intryck av hur vi som samhälle pratar om syskon) tänker att det hör till att få syskon ganska tätt och att det är relativt oproblematiskt medan att få syskon med längre mellanrum är förenat med negativa aspekter.

Men nu lugnar jag mig och tar lite paus. Fortsätter att följa tråden med intresse dock :tumup:
Användarvisningsbild
berit
SjalGalning
SjalGalning

Inläggav Grodfen » tis nov 14, 2017 10:43

berit skrev:
Grodfen skrev:Jag tror att det är extremt ovanligt att någon skulle vilja vara utan ett existerande syskon, för mig känns det jättekonstigt och ganska förolämpande att ens dra den slutsatsen av att vi reflekterar över negativa effekter av en sladdis.

Ojdå, jag har nog uttryckt mig klumpigt. Menar verkligen inte att någon av er inte vill ha era syskon! Jag har mest tänkt högt men märker ju på era svar att jag låter aggressiv (?). Jag ber om ursäkt! Det var inte min mening att gå in så hårt och okänsligt.

Min erfarenhet är nog tvärtom mot det du skriver grodfen, att man (vem nu man är. Men samlade intryck av hur vi som samhälle pratar om syskon) tänker att det hör till att få syskon ganska tätt och att det är relativt oproblematiskt medan att få syskon med längre mellanrum är förenat med negativa aspekter.

Men nu lugnar jag mig och tar lite paus. Fortsätter att följa tråden med intresse dock :tumup:

:heart: :lol:
Nämen, jag tycker att man ska få "bråka" lite också. Det måste väl vänskap tåla?
Jag har inte tänkt på samhällsnivå, det har du säkert rätt i. Normen är barn tätt och det kan nog en del vara ganska oreflekterande kring?
Men i min umgängeskrets tycker jag att alla mina vänner med barn har reflekterat kring svårigheten med att ha barn tätt (de flesta har 2-3 år mellan) och hur man gör för att bäst bemöta storasyskonet när bebis kommer, osv.
(Själv läste jag på en del innan vi skaffade tvåan, och konstaterade att psykologer rekommenderar minst 3 år. Vågade dock inte vänta med försöken pga ålder och det blev 2,5 år.)
Jag har som sagt inget principiellt emot sladdisar alls. Jag och min syster hade en fantastisk syskongemenskap och vi var kanske till och med varandras primära anknytningsperson i ett antal år. När jag själv fick barn förstod jag ännu bättre styrkan i vår relation under den tiden.
Jag tror inte vi tycker så olika egentligen, om vi skulle ha en bredare diskussion om att få syskon i olika åldrar! Jag tror dock inte att det alltid är så att "ju fler desto bättre" vad gäller syskon. MEN en sådan diskussion tänker jag är en annan än den TS initierat. :)
Mamma till D, född 110826, och A, född 140227.
Användarvisningsbild
Grodfen
SjalFantast
SjalFantast

Inläggav kelaren » tis nov 14, 2017 13:13

Grodfen skrev: Min upplevelse är att medvetenheten är mindre när man skaffar en sladdis (Inte hos TS, det ve jag inte) och att man då mer tänker på den nytta man har av de äldre syskonen och hur roligt det blir för dem. Att ett äldre syskon liksom förväntas bara tycka att det är roligt. Men så är det givetvis aldrig, oavsett ålder.

Det här känner jag igen. Ofta man hör att man väntar tills barnet är så och så gammal för då kan hen det ena och det andra och och klarar att göra och kan hjälpa till med. Inte så ofta man väntar tills barnet är så och så gammal för då minimerar man risken för att barnet ska känna hitan och ditan.
Jag har inga direkta erfarenheter av syskonproblem. Jag var yngst i min syskonskara och min bror hade inte så många andra barn att leka med så det blev ju att vi lekte då. Ingen förskola fanns det för oss att gå på heller.
Mina egna barn har aldrig visat avundsjuka eller uppmärksamhetsproblem när de fått syskon. De har varit superlyckliga över bebisen och är de som är störst påhejare om att utöka familjen.
3-4 ungar
kelaren
SjalGalning
SjalGalning

Inläggav Ts. » tis nov 14, 2017 16:49

Det är helt ok för ts med OT-diskussioner, om det kommer upp sidospår. :tumup:
Jag tycker diskussionen är väldigt intressant!
Ts.

Föregående

Återgå till Anonyma inlägg