Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av sus
#6918
Jag fick tag i ett fint och billigt bommulstyg på rea. 4,5 meter och 1.25 brett. Jag hade egentligen bara tänkt sy en ringsjal, men jag tror tyget skulle funka till en långsjal också. Skulle vilja ha en kortare långsjal för höftknytnignar etc.
Innan jag sätter saxen i tyget tänkte jag be om råd för att få ut bästa och mesta möjliga sjalar.
Jag skulle ju kunna dela tyget på mitten och få två bitar som är ca 60 cm breda, men det är väl lite för smalt för en ringsjal? Om jag gör en ringsjal som är 80 cm blir långsjalen bara 40 cm bred, är det för lite? Finns det någon kompromiss?
Hur breda är era ringsjalar och långsjalar?
Användarens profilbild
Av CrazyMagpie
#6959
Har en ringsjal som är 80cm bred och den känns vääääldigt bred och det är kanske lite väl mycket tyg att dra genom ringarna, dock är det rätt smidigt att kunna dra den ändu upp till nacken på min rätt långa dotter och ändå ha gott om tyg i knävecken! (sydde den både extra lång och extra bred för att det skulle funka för min pojkvän att bära utomhus när båda har tjocka vinterkläder på sig)
70cm är egentligen alldeles tillräckligt för en ringsjal, kanske funkar 65cm också? Det borde göra det och då är det ju kanske tillräckligt mycket kvar till en långsjal också!
Användarens profilbild
Av tinaw
#6965
Jag har en ringsjal som är 60 ca och den är helt OK. jag skulle personligen inte vilja göra en långsjal smalare än sådär 60, det blir svårt att bära ryggsäck då. Har du krympt tyget än?
Användarens profilbild
Av sus
#7011
tinaw skrev:Jag har en ringsjal som är 60 ca och den är helt OK. jag skulle personligen inte vilja göra en långsjal smalare än sådär 60, det blir svårt att bära ryggsäck då. Har du krympt tyget än?
Jag har inte krymt det änu men det är ganska tätt vävt så jag tror inte det krymper särsklit mycket, och det trodde inte tjejen i affären heller, men det kanske är lika bra att kasta in det i maskinen innan jag tar fram saxen.... smart tänkt.

Min Moby är föresten bara 50 cm, men den rekomendera de ju bara X-knytningar med så det kanske inte funkar till allt...
Användarens profilbild
Av tinaw
#7092
Fast mobyn är elastisk, så den behöver inte vara så bred. Sen gör man inte heller ryggsäck med den, tror jag?? Någon som kan upplysa mig?

Mina smalaste bärpåsar är 45 cm. Inget att bära ett spädbarn i, men för höftsits är det skönt att inte ha så mycket tyg.

Nä, jag skulle inte tro att den krymper så mycket. Vi måste få se resultaten sen! :D
Användarens profilbild
Av sus
#7105
Nej Mobyn ör ju bara till för magknytningar i kryss så den går ju inte att jämföra med riktigt

Självklart ska jag visa hur det blir sen om jag nånsin blir klar... :lol:
Användarens profilbild
Av Kristina
#7169
tinaw skrev:Fast mobyn är elastisk, så den behöver inte vara så bred. Sen gör man inte heller ryggsäck med den, tror jag?? Någon som kan upplysa mig?
Man "får" inte göra ryggsäck och sånt med elastiska sjalar, bara omslutna knytningar på ryggen eftersom det inte är nog säkert annars (pga stretchen, det går inte att knyta nog hårt). Det är iaf vad jag fått höra.

Tack så mycket för rekommendationen! Ja[…]

Köpberoende

Hur har det gått, hur mår du? Har du f[…]

En ledsam morgon

Ursäkta lång text, behöver lite r&[…]

Jag ville bara säga att jag läst, och un[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?