Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av ellla
#7058492
zmurfan skrev:
ellla skrev:vad tror ni om thaisiden som fodertyg?? (man tager vad man haver och att jag ska sy ljusrosa gardiner känns låååångt borta...)
Med ett stadigt bomullstyg som utsida så tror jag thaisiden blir kanonfint som foder. Visa bild sen va?
kan man använda ett tyg med lite stretch i?? skulle vara kul om man kunde sy ett par sjalar av det med... Hmm.. ska ner och kolla på tygaffärerna imorgon!
Av vamp1980
#7061846
finns det någon som har bild på kanten? fattar inte helt hur man gör :hmm: och hur gör man med axelbandene? funkar dom som sidor eller sys dom som foder i sidorna? blev sjukt sugen på att testa att sy en själv.
Av Sia
#7065519
vamp1980 skrev:finns det någon som har bild på kanten? fattar inte helt hur man gör :hmm: och hur gör man med axelbandene? funkar dom som sidor eller sys dom som foder i sidorna? blev sjukt sugen på att testa att sy en själv.
Jag fattade inte heller, men jag vek till fållen på ytter och innertyget la dom på varann med den färdigfållade axelbandsremsan ovanpå och drog bara en raksöm rakt genom hela skiten. det blev bra.
Av Sia
#7065901
Så här bra blev det:
Bild

Nu blev axelbanden lite korta för jag tog det tyget jag hade hemma,
så den går inte att knyta ryggsäck med.
den har två innerfickor, men inga öglor och inga ytterfickor.
Den blev rysligt stor, men jag blev nöjd!
Den var sjukt enkel att sy. :app:
Av Sia
#7067276
esarina skrev:Mest hållbart blir det om man syr enligt beskrivningen av originalet. Det finns flera förtydliganden och förklaringar i tråden. Bilder finns här: http://onbag.co.uk/diy_pattern.pdf
Men om man fodrar fram/bak-sidorna och axelbandet med samma tyg som yttersidan, och allt ska göras med dubbelfåll, då blir det ett rätt tjockt lager att sy igenom,
då blir det alltså 12 lager tyg att sy igenom om allt ska sys med dubbelfåll?
jag tror inte min gamla Bernina Sport 801 klarar av det.
Jag tyckte att det kändes säkrare för maskinen att sicksacka och sy enkelfåll, (med grizzlytråd dock).
Dessutom så fattade jag inte att alla fyra tygerna skulle vikas ihop till en fåll, men det kan man ju kanske inte skylla på beskrivningen.. :duh:
Av surftrollet
#7067637
Sia skrev:
esarina skrev:Mest hållbart blir det om man syr enligt beskrivningen av originalet. Det finns flera förtydliganden och förklaringar i tråden. Bilder finns här: http://onbag.co.uk/diy_pattern.pdf
Men om man fodrar fram/bak-sidorna och axelbandet med samma tyg som yttersidan, och allt ska göras med dubbelfåll, då blir det ett rätt tjockt lager att sy igenom,
då blir det alltså 12 lager tyg att sy igenom om allt ska sys med dubbelfåll?
jag tror inte min gamla Bernina Sport 801 klarar av det.
Jag tyckte att det kändes säkrare för maskinen att sicksacka och sy enkelfåll, (med grizzlytråd dock).
Dessutom så fattade jag inte att alla fyra tygerna skulle vikas ihop till en fåll, men det kan man ju kanske inte skylla på beskrivningen.. :duh:
Ja, det blir 12 lager tyg, och ja, det blir bökigt som tusan. En kompromiss är om man inte viker med fram- och bakstyckena i fållen utan bara lägger in dem i fållen på axelbandet, då får man också rätt bra slitstyrka och lika många tyglager som du hade nu, om jag förstod rätt. :)

Din väska är jättefin! :vågen: Vad är det för tyg du har på locket?
Av Sia
#7068280
esarina skrev:
Sia skrev:
esarina skrev:Mest hållbart blir det om man syr enligt beskrivningen av originalet. Det finns flera förtydliganden och förklaringar i tråden. Bilder finns här: http://onbag.co.uk/diy_pattern.pdf
Men om man fodrar fram/bak-sidorna och axelbandet med samma tyg som yttersidan, och allt ska göras med dubbelfåll, då blir det ett rätt tjockt lager att sy igenom,
då blir det alltså 12 lager tyg att sy igenom om allt ska sys med dubbelfåll?
jag tror inte min gamla Bernina Sport 801 klarar av det.
Jag tyckte att det kändes säkrare för maskinen att sicksacka och sy enkelfåll, (med grizzlytråd dock).
Dessutom så fattade jag inte att alla fyra tygerna skulle vikas ihop till en fåll, men det kan man ju kanske inte skylla på beskrivningen.. :duh:
Ja, det blir 12 lager tyg, och ja, det blir bökigt som tusan. En kompromiss är om man inte viker med fram- och bakstyckena i fållen utan bara lägger in dem i fållen på axelbandet, då får man också rätt bra slitstyrka och lika många tyglager som du hade nu, om jag förstod rätt. :)

Din väska är jättefin! :vågen: Vad är det för tyg du har på locket?
Oki.
Tack! det är köpt på IKEA för nåt år sen.
Användarens profilbild
Av emelianna
#7069770
esarina skrev:En kompromiss är om man inte viker med fram- och bakstyckena i fållen utan bara lägger in dem i fållen på axelbandet
Fast det är väl så det står i beskrivningen :hmm:
Av surftrollet
#7069946
emelianna skrev:
esarina skrev:En kompromiss är om man inte viker med fram- och bakstyckena i fållen utan bara lägger in dem i fållen på axelbandet
Fast det är väl så det står i beskrivningen :hmm:
:hmm: Ja, i pdf:en gör det ju det. Jag är rätt säker på att det var annorlunda formulerat (ungefär make sure that you get all the layers of fabric in the rolled hem) i den första beskrivningen hon la upp. Nåja, så bra då. :)
Användarens profilbild
Av emelianna
#7070140
esarina skrev:
emelianna skrev:
esarina skrev:En kompromiss är om man inte viker med fram- och bakstyckena i fållen utan bara lägger in dem i fållen på axelbandet
Fast det är väl så det står i beskrivningen :hmm:
:hmm: Ja, i pdf:en gör det ju det. Jag är rätt säker på att det var annorlunda formulerat (ungefär make sure that you get all the layers of fabric in the rolled hem) i den första beskrivningen hon la upp. Nåja, så bra då. :)
Fast jag fattar det som att alla lager tyg ska in i den rullade fållen! Jaja, det spelar ju ingen roll :D
Användarens profilbild
Av ellla
#7086248
Åh, vad rolig den var bara jag kom igång!

Nu är allt utom slutmonteringen, alså bandet i fram och bakstycke, klart! Jag följde inte riktigt receptet, men det blev fint ändå!
Nu har jag fått låna en overlock med, så nu ska jag passa på att sy klart!

Bild kommer när den är helt färdig, alså mest troligt efter nästa helg...
Av surftrollet
#7253560
Dorotea skrev:Här kommer en puff och några frågor! :D

Jag tänkte göra en lite mindre variant och jag måste snåla på tyget så jag tänkte göra alla invändiga fickor och sånt i ett annat tyg. Vilka tygbitar är det som utgör själva väskan? Jag får det till att det är dem som jag fetmarkerar här:

Outer fabric:
* 1 of 35cm x 35cm - front
* 1 of 35x70 - back and flap
* 1 of 22x350 - straps, sides & bottom
* 3 of 30x20 - front and back pockets (one in a contrasting material if you wish)
* 2 of 20x35 - side pockets
* 2 of 30x10 - side loops

Sidofickorna, sätter man dem sas ovanpå axelbandsbiten, innan man syr ihop med bak- och framstycket? "Front & back pockets", sitter de inuti eller utanpå?
Jag håller med om att det utgör själva basen i väskan. (Sedan skulle nog jag skulle nog räkna sidofickorna och öglorna dit också, eftersom de påverkar väskans funktion rätt mycket, men det blir nog bara snyggt i ett annat tyg.)
Kolla sida 4 här: http://onbag.co.uk/files/diy_pattern_20081018.pdf om sidofickorna.
  • 1
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 26

Jag har varit intresserad av spel under en lå[…]

Tack så mycket för rekommendationen! Ja[…]

Köpberoende

Hur har det gått, hur mår du? Har du f[…]

En ledsam morgon

Ursäkta lång text, behöver lite r&[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?