Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av fantasiflicka
#6586
:?: Vilket tyg ska man använda till en ringsjal. Jag tänkte sy mig en, men jag har några hörnstenar: Det ska vara en fin för festbruk
Den ska inte bli hur dyr som helst
Jag handlar gärna tyg på nätet

Är det någon som kan hjälpa mig med detta?
Användarens profilbild
Av Anso
#6591
Hej!
Skulle satsa på ett inte alltför tjockt tyg i alla fall eftersom de flesta ringar som säljs i Sverige nog blir för små annars. Tror att andra har tipsat om att det inte är sååå petigt med tyg till en ringsjal utan ta det man gillar men lite svikt i tyget är ju inte helt fel.
Ringo har ju ett lite kraftigare tyg i bomullsrips men i gengäld större ringar än de andra jag har sett.

/Anso
Användarens profilbild
Av CrazyMagpie
#6596
man kan som anso skriver använda i stort sett vilket tyg som helst till en ringsjal, bara det är tillräkligt starkt och inte för tjockt.
Riktigt snyggt är det ju med sidentyg+ alu.ringar, men det kostar iofs en del... annars är jag personligen lite svag för linne+aluu.ringar, och då behöver det ju inte kosta så mycket!
Även om tyget i ringsjalen är enkelt (kanske tillockmed lite tråkigt?) kan man lätt "piffa till" den lite genom att dekorera svansen med band, applikationer, spetsar, fransar, en rolig ficka osv, eller varför inte skarva på en bit vackert tyg längst ned?
Användarens profilbild
Av CrazyMagpie
#6646
Blev just ruskigt sugen på att sy några riktigt galet utsmyckad ringsjalar nu när jag suttit och skrivit ner olika varianter! :lol: Massor av glittriga tyger, vackra band och pärlor...mmm.. åsså nån lite diskret elegant i vitt med knypplade spetsar eller brodyr...
...inte för att jag behöver några fler ringsjalar utan bara för att det är kul... :oops:
Användarens profilbild
Av Toyya
#6941
Jag var på Indiska i dag o såg jättehärliga ringsjalstyger... De hade rea på gardinlängder, såldes styckvis för 179 kr och uppåt. 110x220 cm så man får väl klippa lite.
Tänker köpa och sy en festsjal! :D
Användarens profilbild
Av CrazyMagpie
#6960
Toyya skrev:Jag var på Indiska i dag o såg jättehärliga ringsjalstyger... De hade rea på gardinlängder, såldes styckvis för 179 kr och uppåt. 110x220 cm så man får väl klippa lite.
Tänker köpa och sy en festsjal! :D
Låter perfekt! Då finns det ju lite tyg över att sy en lite chick väska till sjalen också, eller kanske en docksjal till Karl?
Användarens profilbild
Av tinaw
#6964
Förutom siden och linne är många viskostyger fina "till fint". Och oftast billigare än i alla fall siden :D . Viskos är ett ganska behagligt tyg mot kroppen också. Kallas ibland Rayon.

Om du bara vill frossa i fina sidentyger är www.simbrasiden.se ett farligt ställe! Furulunds tyger har sin katalog online.

Jag har köpt mig några snygga stora Hasta-ringar, typ till gardiner, de är inte så farligt dyra men kommer oftast i 10-pack.... *Sjalhysterivarning* Men jag har inte sytt nåt av dem än, fast jg vet andra som gjort det ovh det funkar bra. De är tyngre än aluringar.
Användarens profilbild
Av sus
#7010
Tyget får inte vara för glansigt bara för då fäster det inte i ringarna. JAg köppte en jättefin sjal i ull/silke som skulle bli en underbar ringsjal, men det funkade inte alls. Tyget fäste liksom inte i ringarna :cry:
Användarens profilbild
Av Toyya
#7018
CrazyMagpie skrev:... eller kanske en docksjal till Karl?
:D Ja!! Vad gulligt! Bra idé.
Användarens profilbild
Av tinaw
#7093
Tyget får inte vara för glansigt bara för då fäster det inte i ringarna. JAg köppte en jättefin sjal i ull/silke som skulle bli en underbar ringsjal, men det funkade inte alls. Tyget fäste liksom inte i ringarna
Du kanske kan göra en bärpåse av det i stället?
Användarens profilbild
Av Kaffemoster
#7150
Jag har funderat på det här med hållfastheten. Snål som jag är så funderar jag på att om man köper linnetyg så är det ju oftast på bredden 150, och då borde det ju räcka med att köpa hälften så mycket tyg som sjalen ska bli lång om man nu litar på att en skarvsöm håller för bäbisens tyngd.

Men å andra sidan så litar man ju på sömmarna vid ringarna, så det kanske bara är jag som är nojjig som tror att en söm inte skulle hålla.

Finns det några andra nackdelar med att få en söm tvärsöver mitt på sjalens längd?
Användarens profilbild
Av Anna
#7151
Det beror ju lite på var sömmen hamnar, det kan ju kännas lite om man får den mot kroppen eller det kan vaara lite besvärligare att löpa genom ringarna, men om det blir i svansen så spelar det ju ingen roll alls egentligen, mer än att sömmen kankse utsätts för en del dragande vid justering. Om det inte är ett väldigt dyrt tyg (vilket det aldrig är när jag köper) så gör jag hellre två sjalar än att skarva.
Av Alexandra
#7152
Kaffemoster skrev: det kanske bara är jag som är nojjig som tror att en söm inte skulle hålla.

Finns det några andra nackdelar med att få en söm tvärsöver mitt på sjalens längd?
Jag tror inte att det är några problem med hållfastheten, däremot kanske sömmen kan skava bebisen.
Men jag vet inte, är ingen expert på sömnad.
Användarens profilbild
Av emmahawk
#7176
Jag har upplevt med just linne att man verkligen fåt vika sömmen och sy flera gånger för att få det att hålla, om sömmen sitter med stor belastning, dvs har man den på svansen spelar det nog mindre roll. Annars är ju linne jätteskönt material som verkligen bara blir bättre med användningen!
Användarens profilbild
Av fantasiflicka
#7221
:lol: Vad kul det är med så många intresserade själar!

Tinaw skrev:
Jag har köpt mig några snygga stora Hasta-ringar, typ till gardiner, de är inte så farligt dyra men kommer oftast i 10-pack.... *Sjalhysterivarning* Men jag har inte sytt nåt av dem än, fast jg vet andra som gjort det ovh det funkar bra. De är tyngre än aluringar.
Jag undrar vad Hasta-ringar är? Och kan jag se hur de ser ut på internet?

Jag har varit intresserad av spel under en lå[…]

Tack så mycket för rekommendationen! Ja[…]

Köpberoende

Hur har det gått, hur mår du? Har du f[…]

En ledsam morgon

Ursäkta lång text, behöver lite r&[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?