Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av tinaw
#5775
Måste bara skryta lite nu när jag äntligen blivit klar med den här:

Bild

Det är alltså en ABC typ, fast med ryggsäcksspännen (termospännen) och remmar i stället för långa band, och ett vadderat höftband. Det som ser lite märkligt ut på Thildas rygg är en stor ficka, fast den kunde jag nog lika gärna ha struntat i - det känns inte som det riktigt finns plats att lägga nåt i den.

Tyget kostade ungefär 40 kr på IKEA, och är snyggare i verkligheten :lol:. Totalpris runt en hundring med spännen. Nu ska jag bära i den ett tag och sedan finputsa mönstret, har redan några ändringar i tankarna!
Av Alexandra
#5778
Vilken snygg! :D
Den ser ut att avlasta jättebra!
Tänk om jag oxå vore så duktig på att sy...*avis*
Av maria76
#5779
Snygg!!!! Jag skulle vilja köpa en sele men just nu saknas det pengar, så jag har börjat fundera på om min sykunniga mamma ska få sy en. Vad menar du med ABC-typ, finns det något mönster?
Användarens profilbild
Av April
#5782
Wow! Den var ju verkligen jättefin! :-D

Imponerad!!!

Kram
Användarens profilbild
Av April
#5790
Måst bara fråga... Är det egentillverkad loggotype på fickan eller
är det ett spänne? *blev nyfiken*

Kram
Användarens profilbild
Av tinaw
#5838
Jag har inget mönster men har gått lite löst efter denna sida, med förändringar efter min gamla ABCs passform o min storlek.

http://www3.telus.net/public/a6a83106/Sling/sling.html

Jag har gjort axelbanden ca 20 cm breda för att kunna breda ut dem över axelkulan, men ändå inte ha så mycket tyg att slåss med. Den är rätt bekväm, inte som en långjsal, men ganska nära. Säg en "tre-och-en-halva" av fem möjliga :) . Det där med att ha tyget korsat över brösten är ju lite jobbigt, så igår bar jag den med axelbanden knytna fram (som på ryggsäck eller omslutet X med fjäril), det var bra. Min man tycker den är superbekväm. Och snygg! Tror att han kommer att välja den före långsjalen alla gånger i fortsättningen. Dessutom är det lätt att ta i och ur Thilda utan att ta av och på selen. Enda nackdelen är att den är lite knölig att ta på själv, jag har nog satt fast spännena på ryggdelen i för korta remmar tror jag.

ABC = Asian Baby Carrier, eller Mei Tai , en sorts fyrkantsjal med rötter i asien/kina.

Spännena syns inte på bilden, man kan bara ana sig till ena sidspännet vid Thildas armveck. Det är en logga på fickan man ser, ett symärke som "låg o skräpade", köpt från Stoff och stil för länge sen. De brukar ha rätt bra sortiment på symärken (7 kr o uppåt) , sällan strykmärken dock. Ofta har de också "diversepaket" med märken billigt, typ 15 kr för en liten påse med diverse. (Och termospännen för 3 kr styck!!! Här i stan vill de ha typ 20 kr/st)

Annars är ett billigt sätt att få till märken att skriva ut stryk-påbilder med datorskrivaren på speciellt papper (finns tex hos Clas Ohlsson, Panduro, men också hos skrivarbläckförsäljare på nätet typ InkClub) , stryka motivet på en tygbit o sy fast sitt hemgjorda märke, alt stryka på motivet direkt på tyget om färgen inte är för mörk.
Användarens profilbild
Av nilla
#5845
Jättefin! Det ser ut att sitta skönt runt midjan att det är mer följsamt än en ergo? Hur känns det att bära med magen? Du har ju nästan två barn i selen :lol:
/pernilla
Användarens profilbild
Av tinaw
#5850
Jag har aldrig testat ergon, men den här sitter jätteskönt runt midjan. Med magen får jag bära Thilda "uppepå" bebisen, högt upp i midjan. Det föredrar jag att göra i vanliga fall oxå, så än så länge agerar gravidomagen mest stöd, men det börjar bli rätt framtungt att bära fram.

Tänkte bara rapportera att selen funkar bra på höften också, antingen bara skjuvad åt sidan eller också med båda axelremmarna över motstående axel, det blir som höftkryss ungefär.
Av Dinturiel
#5885
Åh, blev lite sugen på att sy en sån där. Lättsamt att ha senare när lillan håller huvudet själv och man ska och storhandla. Åker en bra bit för att göra det (18-20 mil) Så det vore lättsamt att ha en sån, istället för att ska knyta på/av sjalen i tid och otid. Sen kan ju "gubben" bära också. Vet inte om han är så förtjust i sjalen. Och nämner någon att vi kan använda vår bb-sele istället för att sy en sån där så skriker jag!!!


Jo, föresten. Vad är det för tyg du använt? Och var det svårt?
Användarens profilbild
Av Madde
#5886
wow!!! :D Den var ju jättefin! Åhh, nu blev ju jag sugen på att sy en till jag oxå!

Men kan man bära på ryggen med den selen oxå? Eller blir det konstigt med brösten när axelbanden går i kors där? :?:
Användarens profilbild
Av marcy
#5937
Du har inte lust att fota den lite mer och maila mig bilderna så jag ser hur du har sytt? Vart så sugen på att sy en. Din vart verkligen jättensygg, och den ser så skön ut.
Användarens profilbild
Av sus
#5957
Jag är verklien imponerad!
Användarens profilbild
Av tinaw
#6048
Oj, vilket intresse. Vad smickrad jag blir :D Jag ska försöka få till lite bilder o en sorts enkel beskrivning, men just nu ligger ungarna i feber och det verkar som Thilda får öroninflammation :cry: ... Så det tar nog mer än några dagar, tyvärr.
Användarens profilbild
Av April
#6051
Lät inget vidare :cry:... Krya på er!!!

Kram

Jag har varit intresserad av spel under en lå[…]

Tack så mycket för rekommendationen! Ja[…]

Köpberoende

Hur har det gått, hur mår du? Har du f[…]

En ledsam morgon

Ursäkta lång text, behöver lite r&[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?