Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Anso
#5634
Hej!
Funderar på att försöka sy en långsjal i vävt tyg denna gång.
Jag har hittat ett tyg som är 138 cm brett innan tvätt och av ekonomiska skäl så vill jag köpa typ 2,5 meter och dela det på längden och sy ihop till något som närmar sig en 5 meters sjal.
Frågan är - blir det alldeles för smalt med en långsjal på ca 60 cm om man till sommaren vill gör ryggknytningar?
Har ju en Storkis nu men vill nog ha något tunnare till sommaren.
Tackar på förhand!
/Anso
Användarens profilbild
Av Anna
#5635
ja jag trr det kan vara lite smalt. Fram är det kankse inte problem och inte om de gör omslutna knytningar, men enklare knytningar och ex ryggsäck tror jag set är lite smalt till. men jag vet inte säkert. Annars är det ju ganska skönt med lite smalare sjal så man slipper ha så mycket tyg då det är varmt. Men jag tror det är pga bredden maninte har hug-a-bub på ryggen.
Användarens profilbild
Av Anso
#5643
Hm...
Måste kolla hur mycket tyget krymper på bredden alltså, enligt affären skulle det krympa mest på längden och då ca. 10%. Och jag kanske kan knepa ihop smala fållar om jag lägger manken till och få till en bredd på 65 cm med lite tur. Kanske blir bra till höftbärning i alla fall.
Jag blev helkär i färgen - lavendelblå.
Jag bara älskar att gå i tygaffärer och titta på alla vackra färger men fastnar nästan alltid för de blå.
/Anso
Användarens profilbild
Av Anna
#5649
Du känner inte någon som har en overlock maskin som klipper samtidigt som man syr. Då kan du ju sy an kanterna precis som på babybundlern och förlorar nästan ingen bredd alls.
Användarens profilbild
Av tinaw
#5650
Jag har läst att ungefär 60 cm är minimum för att kunna knyta ryggsäck/känguru. Med andra knytningar ser jag inte några problem egentligen.
Användarens profilbild
Av Anso
#5657
Hej!
Tack för tipset!
Är det så en overlock symaskin gör?
Jag har aldrig riktigt satt mig in i hur en sådan fungerar utan bara förstått att det ska vara något speciellt med dem.
Min egen gamla maskin har overlocksöm i sitt program men då måste man alltså klippa själv precis intill sömmen?
Det kanske är en bra idé så jag måste höra mig för i bekantskapskretsen vad som finns i symaskinsväg.
Spännande det här med sjaltillverkning - vem vet - man kanske "måste" skaffa sig en ny symaskin också? Undrar vad käre mannen säger då...
/Anso
Användarens profilbild
Av Anna
#5663
Ja, det är så det ser ut när man sytt med overlockmaskinen (som på babun) Jag brukar så kanterna på mina ringsjalar så, man sparar ju en massa jobb och så blir det smidigt att dra igenom ringarna med. Dessutom kan man ju pissa till med en snygg färg på sömmen om man har lust.
Användarens profilbild
Av Helena
#5675
Fast (den icke-sykunnige lägger sig i), blir inte en vävd sjal skönast när den är fållad på vanligt vis, då skär den ju inte in så mycket?
Ju bredare desto bättre för ryggknytningar har jag hört. Didymos är 65 centimeter, Storchenwiege 70 centimeter.
Användarens profilbild
Av tinaw
#5696
Fast (den icke-sykunnige lägger sig i), blir inte en vävd sjal skönast när den är fållad på vanligt vis, då skär den ju inte in så mycket?
Jag tycker inte att det gör jättestor skillnad, om det skär in går det ju att justera med knytningen, genom att vika upp kanter osv. Men visst är det lite lättare att få det skönt med fållar.

Håller också med om att bredare är bättre på ryggen!
Användarens profilbild
Av Anna
#5710
jag tycker inte fållen är så viktig faktiskt. Iaf inte på ringsjalarna där man ändå kan reglera kanten så exakt. På antiguan har jag inte heller problem med kanterna, fast det är klart, skär den in då man har knytit dåligt är det inte alls bekvämt.
Användarens profilbild
Av Anso
#5730
Tack för alla tips!
Ska nog gå och titta på tyget nästa vecka och samtidigt ta en titt förbi Sjalar.nu och deras visningslokal i Stockholm.
Blir det inte det ena så blir det väl något annat.....
/Anso

Jag har varit intresserad av spel under en lå[…]

Tack så mycket för rekommendationen! Ja[…]

Köpberoende

Hur har det gått, hur mår du? Har du f[…]

En ledsam morgon

Ursäkta lång text, behöver lite r&[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?