Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Asereht
#1091162
:rofl: Tack Gurli för förmiddagens stora asgarv! :D
Senast redigerad av Asereht den tis jan 29, 2008 11:13, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Av thanisa
#1091179
Den uppfattningen jag har om skinnbögen är att den inte är lik en meitai. Så som på bilden på tomtebobarns ser den ut och sen kan man ta av sig den och hänga som en vagga i ett träd medan man jobbar. Jag tycker inte det ser så bekvämt ut att bära med faktiskt. Det fanns en till variant i dalarna och den liknar mer de t vi har idag. Då la man barnet på en filt, ull eller vad man tyckte behövdes. Sedan hade man ett ca 10 cm brett band som man knyt fast det med på ryggen i vad jag tror kan liknas med ryggsäcksknytning. Min släkt kommer från trakten där bultband fanns så jag försöker lite snällt höra med äldre släktingar hur de tog hand om barnen. Hade varit så roligt att kunna få tag på antingen en bög eller ännu hellre bultband.
Av Ponyo
#1091205
Här på Östermalm har äldre kommit fram till mig och berättat att deras mammor och mostrar burit syskon och kusiner i (lång)sjal när de var små.
Otroligt intressant att få höra. Hade ingen aning om att sjal förekommit i Sverige tidigare.
Användarens profilbild
Av Sedum
#1091231
Hihi! Ojoj, det händer ju spännande saker här på sjalbarn, här får jag nog hänga mer! Tack för dagens skratt! :-D
Av corona
#1092569
Gurli skrev:Jag googlade på "traditionel svensk bög" och fick den här träffen:


Bild
:Hahaa:
Av Emmiez
#1092610
detta va nåt nytt :lol:
Användarens profilbild
Av verre
#1092941
visst har man burit även i sverige..

jag har fotat en tavla från Zorn där han har målat en man som bär barnet på ryggen i en MT.

tavlan är fån 1800 någonting..

ska kolla om jag hittar det...
Användarens profilbild
Av verre
#1092980
här är en kvinna som bär på ryggen..

Bild

högst upp i hörnet syns (dåligt) en man som bär ett barn.. (ska kolla om jga hittar en bild som går att sooma på..

Bild
Användarens profilbild
Av McMorrigan
#1093012
För att vara lite seriös i tråd igen så var jag å en utställning om kläder för X antal år sedan. Minns inte heller var, kanske var det på Skokloster :hmm:

I vilket fall hade de en "skinnbög" med på utställningen och om jag inte minns helt fel så stod det att de var mest vanliga i Dalarna före förra sekelskiftet. De hade dessutom en jättevacker med vävda band.
Den såg inte så bekväm ut men tanken var ju god!
#1093361
Fryle skrev:Jag har absolut inga problem med att förstå blandnordiska (men kan inte låta bli att fundera över om du vet att bög på svenska = bøsse på danska (och det träd ni kallar bøg heter hos oss bok))
Jo jeg vet det, jeg har en bok der heter "Øresundsordbog - 600 ord der lyder og stave ens på dansk og svensk men betyder noget forskelligt. Meget roligt! og ofte lit vulgært.

For at være seriøs så er jeg superglad for de interessante links og billeder. TAK! :app:
(og jeg har ændret trådens overskrift...) :wink:
#1095173
Sagaifarver skrev:
Fryle skrev:Jag har absolut inga problem med att förstå blandnordiska (men kan inte låta bli att fundera över om du vet att bög på svenska = bøsse på danska (och det träd ni kallar bøg heter hos oss bok))
Jo jeg vet det, jeg har en bok der heter "Øresundsordbog - 600 ord der lyder og stave ens på dansk og svensk men betyder noget forskelligt. Meget roligt! og ofte lit vulgært.
Låter som en bok jag skulle gilla!
Av Kleopatrina
#7349126
mammagumman skrev:
Gurli skrev:Jag googlade på "traditionel svensk bög" och fick den här träffen:


Bild
:rofl:
:iagree: :rofl:
Esploriamo le Suonerie Gratis!

Ciao a tutti! Voglio condividere con te una grande[…]

Chcę podzielić się z Wami moim najnowszym odkrycie[…]

Ny forumägare & Sjalbarns framtid!

Jag surfar ofta på forumet medan jag spelar […]

¡Hola a todos! Quiero compartir con ustedes[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?