Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Sara
#4252
Jag funderar på att sy en egen ringsjal istället för att köpa och har lite frågor;
Beskrivning har jag,men jag har verkligen aldrig sytt något....har ingen aning om vilket tyg jag ska välja :roll: Inte kan jag påstå att det kryllar av kunnigt folk omkring mig heller tyvärr så jag undrar vad jag ska tänka på när jag ska titta på tyg.
Och är det så lätt som många påstår eller är det bättre att köpa en ?
Blir det stor skillnad i hur man upplever sjalen?

Sara
Användarens profilbild
Av Fiffi75
#4254
När det gäller ringsjal behöver du inte tänka lika mycket på att tyget skall kännas stretchigt. Så då kan du antingen gå efter pris eller utseende eller känsla. Pris finns ju i alla klasser från typ 20 kr metern på IKEA. Om du tar ett väldigt tunt tyg så kan du ta i lite extra på bredden tycker jag för det kan vara skönt att ha lite extra under rumpan eller kunna ta upp över huvudet om bebibn sover. Annars väljer du helt enkelt ett tyg som du tycker är himla snyggt eller ett som känns himla mysigt. Tänk på att det inte är så bra om tyget är stretchigt på bredden så att barnet gungar när du går.

Gå runt och kläm och känn på tygerna helt enkelt. Ett tips från mig annars är Linne. Blir mysigare och mysigare ju mer man tvättar och tål 60 grader.

Lycka till! Och du det är lätt!!

Kram Pia
Användarens profilbild
Av CrazyMagpie
#4265
Kan bara hålla med i allt dom Fiffi skrivit(framför allt om att linne är ett bra val och att det faktiskt är lätt att sy! :wink: )
Ett tips i tygjakten är att välja ett rätt smidigt tyg. Testa ex att smala ihop det så du ser att det faktiskt går igenom ringarna, för blir det alltför tjockt blir det både jobbigare att sy och krångligare att använda sjalen!
Användarens profilbild
Av Kaffemoster
#6727
Jamen, nu har ni snart lurat mig att sy mig en ringsjal också - det verkar ju så lätt. (Jag väntar på den Moby Wrap som jag beställde i förrgår.)

Hur ska detta sluta? Ägarinna till två sjalar, och ännu inte ens något barn!! ;-)

(Jag har BF 17/3)
Användarens profilbild
Av CrazyMagpie
#6728
Kaffemoster skrev:Hur ska detta sluta? Ägarinna till två sjalar, och ännu inte ens något barn!! ;-)
Tja, det ska börjas i tid! :lol:
Tror garanterat att du kommer att ha stor användning för en ringsjal. Kanske inte från första allra början(då funkar nog trikåsjalen bättre)men garanterat när ditt barn hunnit bli lite större!

Tack så mycket för rekommendationen! Ja[…]

Köpberoende

Hur har det gått, hur mår du? Har du f[…]

En ledsam morgon

Ursäkta lång text, behöver lite r&[…]

Jag ville bara säga att jag läst, och un[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?