Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av loopy
#43436
Ja, det är frågan? Jag ska sy en ringsjal i vanligt bomullstyg, bör jag tvätta det först då? :?:
Användarens profilbild
Av April
#43437
Ja, det hade i alla fall jag gjort. Det är ju inte roligt om den krymper vid första tvätten...

Fast det kasnek inte behövs? ;-) Vi får fråga de andra experterna :-D

Kram
Användarens profilbild
Av Kristina
#43441
Vanligt bomullstyg brukar ju bara krympa några få procent, så jag tycker det kvittar om man tvättar före eller efter. Vet man att tyget krymper mycket eller om man är osäker är det nog smartast att tvätta innan dock.
Användarens profilbild
Av loopy
#43446
Tack för svar! Jag tror jag tar det säkra före det osäkra och tvättar först.

Men man är ju så otålmodig och vill sy nuuu! :D
Användarens profilbild
Av CrazyMagpie
#44140
Skulle också tvätta tyget innan jag syr en ringsjal, kanske inte så mycket pg. krymprisken (känns inte som om några cm spelar så stor roll på en lååång ringsjal!) utan mer för att få bort så mycket som möjligt av överflödig färg och de medel de sätter i tyget för att hålla det slätt och stadigt.
Användarens profilbild
Av mojsan
#44158
..har tvärtom INTE tvättat innan jag sytt, men direkt tvättat den färdiga sjalen! Det känns som att det är lite lättare att arbeta med den otvättad. Men det kan ju bara vara som jag fått för mig oxå...
Användarens profilbild
Av CrazyMagpie
#44177
mojsan skrev:..har tvärtom INTE tvättat innan jag sytt, men direkt tvättat den färdiga sjalen! Det känns som att det är lite lättare att arbeta med den otvättad. Men det kan ju bara vara som jag fått för mig oxå...
Det är det alldeles säkert! Jag är bara så otålig att när när jag väl fått klart någonting vill jag ju börja använda det NU och inte vänta på att det ska tvättas och torkas... :oops:

Jag har varit intresserad av spel under en lå[…]

Tack så mycket för rekommendationen! Ja[…]

Köpberoende

Hur har det gått, hur mår du? Har du f[…]

En ledsam morgon

Ursäkta lång text, behöver lite r&[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?