Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av pillalilla
#42657
Råkade hitta ett stycke (ca 1, 2 x 4 m) siden i garderoben :roll: . Det är ett tunt och lätt tyg med "knottror" i sig, är det sidenrips? Eller Thaisiden? Naturligtvis ska det ju bli sjal av det :wink: . Men jag undrar hur det funkar som ringsjal? Eller skulle man göra en långsjal av det? Det är väl för stumt till det, eller hur? Har för mig att några sytt ringsjal av siden här, Zandra visst har du gjort det?

Jag undrar:

Skär det in i axeln när det är så tunt?
Hurdan vikning över axeln har ni gjort?
Glider det inte i ringarna?
Visst är det väl jättebra till sjal? (Övertyga mig, så jag får en ny sjal :wink: )
Användarens profilbild
Av zmurfan
#42660
Det där undrar jag med över. Hoppas så att det går att ha siden till ringsjal. Jag har isåfall ett snyggt grönt "fusk-siden".. (glansigt och halkigt men inte riktigt siden)
Ska nog ta och sätta saxen i det iallafall och testa och se hur det blir.

//Linda
Användarens profilbild
Av Anso
#42665
Jag har sytt två ringsjalar i dupionsiden som är lite slätare än thaisiden men annars hyfst likt i tjocklek.
Jag har använt aluminiumringar i strl M och det går jättebra, glider inte.

Det går säkert att ha tyget även som längre sjal men det blir som sagt stummare och jag tror nog att det kan bli FÖR halkigt för tex. ryggsäcksknytning. Jag har provat att sy en 3,7 meters sjal i sidentaft och det fungerar men lite stumt.
Användarens profilbild
Av mojsan
#42730
..har tyget för färg... (jag kan vara intresserad av 1/4..........) Och vad säger ni andra, 60 cm bredd borde funka för festsjal, eller?
Användarens profilbild
Av pillalilla
#42736
Mojsan, det är blått med röd "undertråd" eller vad man nu kan kalla det. Det är kornblått med en skiftning av lila.
Användarens profilbild
Av pillalilla
#42986
Det är ju egentligen inte min färg heller, vet inte varför jag köpt det, men man ska ju inte förstå allt :? . Men hursomhelst, nu finns det ju, så då ska det ju användas!

Tror att jag ska göra lite längre ringsjalar, så då räcker det tyvärr inte till dig, Mojsan. Så då behöver du inte fundera på det :wink: Tänkte ge bort den andra till en bebbe som kommer i september och vars mamma jag har tänkt att ska bli sjalare :D
Användarens profilbild
Av Zandra
#43254
Pillalilla skrev:
Men jag undrar hur det funkar som ringsjal? Eller skulle man göra en långsjal av det? Det är väl för stumt till det, eller hur? Har för mig att några sytt ringsjal av siden här, Zandra visst har du gjort det?

Jag undrar:

Skär det in i axeln när det är så tunt?
Hurdan vikning över axeln har ni gjort?
Glider det inte i ringarna?
Hej!

Min ringsjal är i thaisiden och den har definitiva + och -

Plus: den är verkligen sval, tar ingen plats & är gruvligt tjusig ( :wink: )
Glider inte direkt i ringarna utan sitter bra så tycker jag.

Minus: Jo, den stum som attan - jätteskön när man får till den, jätteobekväm när det inte vill sig.
Sy en ringsjal med någon vikning så att den ligger "rätt" över axeln om du är sömnadskunnig nog. Kanske Ringo-style? Hur har Hipstar på sina i siden?

Vi har med oss den varje dag nu under somaren, den är en härlig sommarsjal trots stumheten.
Bild sedan, tack! :D
Användarens profilbild
Av pillalilla
#43523
Nä, fyra meter tänkte jag inte göra den, det kan ju vara bra att kunna röra sig utan att stå på näsan :wink: Nog för att jag brukar ta till ordentligt när jag gör nåt :roll: , men lite måtta får det vara.

Jag har kapat den till 2,30 ungefär (osydd alltså), så då blir svansen ungefär till knäna. Den ena ska jag ha silverfärgade aluringar och silverfärgat kantband till, den andra vet jag inte än, kanske purpur ringar och band? Tror att jag ska sy en ficka också.

Det finns kvar en bit tyg på 137 x 180cm, vet inte riktigt hur jag mätte bredden från början.... Så, om nån är intresserad av att köpa eller har ideer om vad man kan göra av biten, så tas tips gärna emot!

Hur är Ringon sydd över axeln, är det solfjädersvikning som man ser beskrivet lite här och där?
Användarens profilbild
Av Anna
#43554
är det den färgsättning jag tänker på så tror jag på de röda ringarna. De är inte alls julröda. Purpur vet jag inte riktigt vilka du menar, men kanske är de dem som går mer åt lila?

Jag har varit intresserad av spel under en lå[…]

Tack så mycket för rekommendationen! Ja[…]

Köpberoende

Hur har det gått, hur mår du? Har du f[…]

En ledsam morgon

Ursäkta lång text, behöver lite r&[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?