Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av zmurfan
#41463
Idag kom alla ringar jag beställt. Hade beställt både från babyplaneten och från Anna här på forumet.
Och alla var jättefina! (Nån skulle vara "fel" färg? Men det märkte jag aldrig av. Jättefina var de!)

Så nu ska här sys ringsjalar! Men jag behöver mått hjälp. Fick ju min första som också var hemmasydd. Den var 2.20 x 70. Men den kändes lite kort i svansen tyckte jag. Så jag tänkte sy en som är lite längre. Typ 2.40.

Sen tänkte jag sy en docksjal till Linnea så hon kan bära dockorna. Men vad ska det vara för mått på den då? (Den blir batik-blå med små silverringar)
35-40 bred har jag läst på flera ställen. Men längden då? Hon är rätt knubbig. Måste man måtta med måttband tro?
Det får ju inte bli för lång svans på den heller så hon kan snava på den.

Och nu nästa problem. Vad ska jag använda för tyg? Har 5 resväskor och 3 stora korgar proppfulla med diverse tyger. (jeans, bomull, fleece, möbeltyg, kavajtyg, täckjackstyg, gardintyg... mm... mm.. )

Nån som har tid och möjlighet att komma och hjälpa mig botanisera och sortera lite? :)

Tänkte i första hand batikfärga (och göra riktigt den här gången) vanlig lakansväv i blått. Jag VILL ha en batik-ringsjal i blått med blåa mediumringar.
Sen ska jag ge bort 2 st ringsjalar med. (ev 3 beroende på hur kul det är att sy ringsjalar)
Funderade på att göra de i vanlig vit lakansväv och sy med samma färg på tråden som jag kommer använda på ringarna. En med svart, en med brons och en med blå kanske.
Sen har jag ett jeanstyg som jag ska använda till ringsjal (om det är stort nog) i annat fall får jag leta nåt annat tyg. (Det råder ju inte direkt brist på tyger här om man säger så.)
(Letade efter lakansväv för jag visste att jag hade sett det nånstans och hittade några "småbitar" och en jättebit, jättebiten är väl ca 50 meter på 150 bredd)

Oj. Det här blev långt och jättesvammligt. Hoppas nån får ut nåt av det och kan hjälpa mig med måttproblemet som jag egentligen bara skulle skriva om.

//Linda
Användarens profilbild
Av diddeldi
#41475
det kan ju löna sig att göra en lite för lång. det är ju så lätt att kapa svansen lite efteråt. jag har hört att en meter kan vara lagom för docksjal, men som sagt så kan du ju testa lite längre och sen kapa.
Användarens profilbild
Av Anso
#41508
Jag har gjort docksjal och mätte från axel till midja och tog det x3 ungefär. Sydde sedan in resårband ungefär mitt på varje långsida (där dockan hamna) så blir det lite lättare att bära i den.
Användarens profilbild
Av zmurfan
#41558
Jag har gjort docksjal och mätte från axel till midja och tog det x3 ungefär. Sydde sedan in resårband ungefär mitt på varje långsida (där dockan hamna) så blir det lite lättare att bära i den.
Har nu måttat en grinig tös och klippt tyget. Det blir ca 1.30 nu så får jag se sen när jag sytt dit ringarna hur lång svansen blir. Det går ju som sagt att kapa senare. Men det går inte att göra längre. :)
Användarens profilbild
Av Anso
#41560
zmurfan skrev:
Jag har gjort docksjal och mätte från axel till midja och tog det x3 ungefär. Sydde sedan in resårband ungefär mitt på varje långsida (där dockan hamna) så blir det lite lättare att bära i den.
Har nu måttat en grinig tös och klippt tyget. Det blir ca 1.30 nu så får jag se sen när jag sytt dit ringarna hur lång svansen blir. Det går ju som sagt att kapa senare. Men det går inte att göra längre. :)
Bilder sen va? :D
Användarens profilbild
Av zmurfan
#41562
Anso skrev: Bilder sen va? :D
Givet!!! :)

Jag har varit intresserad av spel under en lå[…]

Tack så mycket för rekommendationen! Ja[…]

Köpberoende

Hur har det gått, hur mår du? Har du f[…]

En ledsam morgon

Ursäkta lång text, behöver lite r&[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?