Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Peterlina
#2501
Jag är fortfarande gravid, men går hemma och skrotar och syr bebiskläder och täcken och allt som kan tänkas behövas till den nye familjemedlemmen.
Nu är jag lite sugen på bärsjal.
Dock är jag helt novis på detta och har lite frågor.

Bär man även en liten nyfödd i bärsjal? (borde ju vara tipptopp att vaggas precis som i mammas mage)
Vad ska man ha för sjal då?
Finns mönster på nätet på en sån?
Tyger? Lite elasticitet bör det väl vara... men hur mycket?
Användarens profilbild
Av CrazyMagpie
#2541
Känns som om det vore bättre om någon som faktiskt burit en nyfödd i sjal svarade, men jag gör ett försök att svara på dina frågor... :D

Ja, man bär även nyfödda i sjal, antingen liggande eller mer sittande, och man ska kunna bära i både lång och kort sjal. Vet inte om det är något särskilt man ska tänka på i valet av långsjal till en nyfödd, förrutom då att det ska vara ett mysigt material (har en Amazonas Brazil själv och även om den är perfekt att bära min ettåring i så skulle jag inte ha den till en nyfödd, den är alldeles för grov i väven för det i min smak :? )
Jag har själv aldrig burit en nyfödd i sjal eftersom min dotter var ganska stor innan jag överhuvudtaget fick upp ögonen för att det fanns något som bärsjalar :( , men om jag får fler barn skulle jag satsa på en trikåsjal i början, eller en riktigt bra vävd sjal, och antagligen också en ringsjal i något mjukt och mysigt tyg.

En ringsjal eller bärpåse är inget problem att sy själv (kolla ex. här under på rubriken "Ringsjal och kortsjal") och det är inte sååå jättenoga hur tyget är vävt (eller stickat?) Ska man sy en långsjal är det lite viktigare att det finns lite elasticitet i tyget.
Ett tips är att försöka få se och känna på en bra bärsjal irl så du vet lite vad för slags tyg du ska söka efter!

Lycka till!
Användarens profilbild
Av Fiffi75
#2554
Hej!

Hittade inte sjalarna förrän min tjej var 2 månader men nästa bebis får bäras i sjal från start har jag tänkt.

Det finns en tråd om nyfödd och sjal under "Att bära barn" Den ligger långt bak på sid 3 testar att klistra in länk dit. Annars kan du leta dig fram.


http://www.sjalbarn.se/viewtopic.php?t=83

Kram och Lycka till!
Esploriamo le Suonerie Gratis!

Ciao a tutti! Voglio condividere con te una grande[…]

Chcę podzielić się z Wami moim najnowszym odkrycie[…]

Ny forumägare & Sjalbarns framtid!

Jag surfar ofta på forumet medan jag spelar […]

¡Hola a todos! Quiero compartir con ustedes[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?