Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Bea
#2389
Hej.
Jag har en liten kille på 3½ månad som hemskt gärna vill bli buren. Och visst, det är jättemysigt, men han börjar bli tung och ingen av oss tycker speciellt mycket om bärselen. Jag för att jag tycker den är meckig att ta på sig och dessutom är den inte bekväm. Jag har en nack-axelskada som gör att jag får väldigt ont när jag bär för mycket och därför tänkte jag testa bärsjal. För att se om det kanske underlättar bärandet + att man blir lite friare att göra saker med honom med sig.
Nu till frågorna: Jag har tyg i bomull, typ lakansväv, i mängder. Så mycket att jag inte behöver skarva eller nåt. Kan det vara något att sy i? Hur lång bör man göra en bärsjal? Jag är inte trådsmal precis *S*, så det går väl åt lite grann. Gör man sjalen som en lång rektangel el är det bättre att snedda av ändarna? Vilken bredd är lagom?
Hoppas någon vill svara mig.
Ha en bra dag.
Bea
Användarens profilbild
Av Toyya
#2393
Hej du!
Välkommen i sjalgänget!
Min sjal (en Storchemwiege) är ca 70 cm bred och 5, 2 m lång. Den räcker mer än väl till mig (stl 46+ el så...). Det blir smidigare att knyta med avsmalnande ändar, så det rekommenderar jag. Det borde funka ok med lakansväv, även om den är stummare än de köpta vävda sjalarna. Du kan ju ha den tills vidare o kanske köpa en "riktig" sen, om du och lillen trivs med att sjala!
Varning: Man blir lätt sjalberoende o vill ha en massa i olika färger som matchar kläderna o så... :wink: :oops:
Användarens profilbild
Av tinaw
#2412
http://medlem.spray.se/fiskjullan/sjal/diy.htm#ringsjal

På Julias sida finns några mått. Jag brukar köra halva tygbredden på 140-150-tyger och sedan fålla. Lakansväv funkar OK. Köpta sjalar - med tyger som är specialgjorda för ändamålet - är lite stretchigare på diagonalen, lite mer formbara och skrynklar inte lika mycket (pga vävsättet), men lakansväv funkar fint att bära i. De afrikanska Kangorna är i tryckta tuskaftvävda bomullstyger, typ.

Längden... Ett förslag är att börja med ca 5,20 färdigt mått (färdigkrympt) så kan du alltid klippa av den om den känns för lång. Då borde du kunna göra omslutet X som är den knytning som tar mest tyg, och dessutom väldigt bekväm. Min längsta sjal är 5,20, och jag har strl ca 46. Den är rätt lagom, varken för kort eller för lång till omslutet X. Däremot jättelång till vissa andra knytningar, såklart. Instämmer med Toya, man blir lite beroende :lol:

Jag skulle inte snedda ändarna i så tunnt tyg. Det behövs inte, för knuten blir inte så stor. Storkisen har ganska tjockt tyg (med sjalmått mätt) , men är ändarna egentligen så mycket smalare? Är den inte mer rombformad liksom. (Har jag ställt den här frågan förut? Jag har en känsla av att jag borde veta svaret nämligen... :?: )
Användarens profilbild
Av Suskiv
#2448
tinaw skrev:Jag skulle inte snedda ändarna i så tunnt tyg. Det behövs inte, för knuten blir inte så stor. Storkisen har ganska tjockt tyg (med sjalmått mätt) , men är ändarna egentligen så mycket smalare? Är den inte mer rombformad liksom. (Har jag ställt den här frågan förut? Jag har en känsla av att jag borde veta svaret nämligen... :?: )
Jo den är mer rombformad. Personligen tycker jag inte att sneddningen på storkis har nån effekt för det är oftast så att jag knyter innan sneddningen börjar.
Av Alexandra
#2451
Suskiv skrev: Personligen tycker jag inte att sneddningen på storkis har nån effekt för det är oftast så att jag knyter innan sneddningen börjar.
Samma här!
Av Bea
#2500
Blev så glad för svaren. Nu ska jag sy mig en lång sjal och testa detta med att bära. Det verka så himla smidigt.
Tack och ha en bra dag.
Användarens profilbild
Av Fiffi75
#2503
Alexandra skrev:
Suskiv skrev: Personligen tycker jag inte att sneddningen på storkis har nån effekt för det är oftast så att jag knyter innan sneddningen börjar.
effekten är att ändarna hänger lite snyggare tycker jag
Användarens profilbild
Av Anna
#2505
Jag håller med om att ändarna hänger snyggare då de är snedskurna. Men på min kortare sjal (4.1m stork) så gör den extra längden av snedsärningen att sjalen räcker precis till x omslut eller x omslut 2 med knuten på ryggen. Jättemycket sjal trots att den inte är så lång. Min favorit just nu.
Av Alexandra
#2511
Fiffi75 skrev: effekten är att ändarna hänger lite snyggare tycker jag
Det håller jag med om, de hänger mycket snyggare. :)
Esploriamo le Suonerie Gratis!

Ciao a tutti! Voglio condividere con te una grande[…]

Chcę podzielić się z Wami moim najnowszym odkrycie[…]

Ny forumägare & Sjalbarns framtid!

Jag surfar ofta på forumet medan jag spelar […]

¡Hola a todos! Quiero compartir con ustedes[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?