Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Tiz
#1959
Hittade ett ganska tunnt tyg av Indisk bomull i mitt linneskåp. Vad tror ni? skulle det gå att använda till en långsjal? Hihi detta är också Indiska, fast denna gång är det ett par gamla gardiner jag funderar över att sy om :lol: . Frågan är bara om det är för tunnt? Vad tror ni proffs?

/Tiz
Användarens profilbild
Av Louise
#1966
Risken är att den blir lite svår att få till knytningen med eftersom du inte har den diagonala stretchen som vävda sjalar brukar ha. Å andra sidan eftersom du säger att det är tunt så kanske det finns lite giv i tyget. Det är ju ganska svårt att få till en bra knytning om tyget är stumt. Om det är en gardin så kanske du kan prova att knyta med den utan att klippa och sy, bara för att få lite känsla för om det blir bra innan du sätter saxen i den.

/Louise
www.stellaris.se
Användarens profilbild
Av tinaw
#1981
Indisk bomull har ofta bra giv i sig, det är lösare vävt än många andra tuskaftvävda tyger, så jag tycker det är en bra idé. Känn efter åt vilket håll den töjer mest (det är oftast i inslagsriktningen, alltså INTE längsmed varpen) så du vet hur du bäst klipper till tyget. Det ska vara mest töj på "kortsidan" av den färdiga sjalen, den ska inte töja sig lika mycket på längden som på tvärsen, om du förstår hur jag menar.

För tunnt tror jag inte att tyget är. Jag har aldrig sett indisk bomull som jag bedömt som för tunnt för en sjal... Om det börjar närma sig voile och tunna gardintyger är det inte tjockt nog. Är tyget som vanlig lakansväv eller tjockare håller det säkert, om inte materialet i sig är skört och lätt går sönder, (typ flanell, slitet tyg, tyg som trasar sig lätt).
Användarens profilbild
Av Tiz
#1982
Det är ganska tunnt, och glesvävt... Kanske ska sätta upp dem i fönstret istället =)
Användarens profilbild
Av tinaw
#1995
Åhå, jag förstår. Nej, bättre att låta den hållas i fönstret då... :)

Tack så mycket för rekommendationen! Ja[…]

Köpberoende

Hur har det gått, hur mår du? Har du f[…]

En ledsam morgon

Ursäkta lång text, behöver lite r&[…]

Jag ville bara säga att jag läst, och un[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?