Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Aurian
#26912
Ja, jag har en bärabarnsjal i färgen mint och lila aluringar (medium) som jag tänkte sy en ringsjal av :P

Har ni några bra länkar till olika beskrivningar på hur man gör? babydesigns sida hittar jag ju :wink: men jag skulle vilja se hur man gör sån där solfjädervikning och ficka på svansen och sånt...

Sen tänkte jag fråga er som sytt ringsjal av just en bärabarn, hur mycket har ni kapat av på längden och har ni tagit något på bredden? :?

Funderar på att eventuellt leta upp tyg i ungefär samma färg som ringarna och sy två fickor, en i det tyget som sjalen är och en i lila, och eventuellt också sy kantband i lila på sjalen (fast det får nog bli lite senare) :lol:



Jag har i och för sig inte fått någon symaskin ännu (ska få det av mina föräldrar) då jag inte bestämt mig för vad jag vill ha för någon :roll:
Men jag ska nog försöka pallra mig iväg till en symaskinsbutik idag och välja ut en! 8) Är i alla fall ganska säker på att det blir en Husqvarna!
Användarens profilbild
Av Ia
#26918
http://www.sleepingbaby.net/jan/index.h ... sling.html

Här hittar du en lite mer utförlig beskrivning, fast på engelska.

JAg har en kompis som sytt om sin BB-sjal och hon har inte kapat nåt alls. Svansen blir lång men den är bra att ha som huvudstöd och så kan hon vira den ett varv under rumpan på barnet och få lite extra stöd där.

Om du inte har någon markering på de olika långsidorna på sjalen så rekommenderar jag det varmt! Det underlättar rätt mycket att enkelt kunna se vilken ände man ska dra i.

Ficka har jag inte sett beskrivning på nånstans.
Användarens profilbild
Av sus
#26934
Jag har sytt om min bärabarnsjal, men har fortfarande inte kapat av den. Jag ville testa först och se om jag ville ha den som ringsjal eller om jag ska ta bort ringarna igen. Som den är nu så räcker den nästan ner till marken, så om jag använder dne ute måste jag knyta upp svansen. Jag tycker att du ska sy i ringarna och sen testa hur mycket svans du vill ha, det beror ju lite på hur stor du själv är också.

Jag har inte tagit någonting på bredden och tycker absolut inte det behövs heller. Det är en av fördelarna med bära barnsjalen tycker jag, att man slipper hålla på och fålla kanterna :wink:
Användarens profilbild
Av Aurian
#26940
Tack för alla länkar! :D

Ia, har som sagt BB i "mint" http://www.babydesign.se/Bara-barn-sjal.htm mao så är det färgindikering på de olika långsidorna :)

Funderar på om det kanske är jättekrångligt att göra solfjädervikning med just det här materialet... :?

sus, hur gjorde du när du sydde sjalen? "Pulade" du bara igenom tyget genom ringarna och sydde som på babydesignsbeskrivning, eller solfjädervikning, eller hur gjorde du? Jag har ju aldrig gjort någon ringsjal förut... :roll:
Användarens profilbild
Av Helena
#27001
sus skrev:Jag har sytt om min bärabarnsjal, men har fortfarande inte kapat av den. Jag ville testa först och se om jag ville ha den som ringsjal eller om jag ska ta bort ringarna igen. Som den är nu så räcker den nästan ner till marken, så om jag använder dne ute måste jag knyta upp svansen. Jag tycker att du ska sy i ringarna och sen testa hur mycket svans du vill ha, det beror ju lite på hur stor du själv är också.

Jag har inte tagit någonting på bredden och tycker absolut inte det behövs heller. Det är en av fördelarna med bära barnsjalen tycker jag, att man slipper hålla på och fålla kanterna :wink:
Vilken storlek på ringarna tog du? Jag testade att föra min bärabarn-sjal genom ett par normalstora plastringar och jag tyckte att det gick trögt. Jag tror jag ska köpa stora metallringar ifall jag ska sy om min bärabarn till ringsjal.
Användarens profilbild
Av marlene
#27013
Helena skrev:
sus skrev:Jag har sytt om min bärabarnsjal, men har fortfarande inte kapat av den. Jag ville testa först och se om jag ville ha den som ringsjal eller om jag ska ta bort ringarna igen. Som den är nu så räcker den nästan ner till marken, så om jag använder dne ute måste jag knyta upp svansen. Jag tycker att du ska sy i ringarna och sen testa hur mycket svans du vill ha, det beror ju lite på hur stor du själv är också.

Jag har inte tagit någonting på bredden och tycker absolut inte det behövs heller. Det är en av fördelarna med bära barnsjalen tycker jag, att man slipper hålla på och fålla kanterna :wink:
Vilken storlek på ringarna tog du? Jag testade att föra min bärabarn-sjal genom ett par normalstora plastringar och jag tyckte att det gick trögt. Jag tror jag ska köpa stora metallringar ifall jag ska sy om min bärabarn till ringsjal.
Jag har normal stora plast ringar just nu (ska byta till medium metall) och jag tycker det funkar bra, det är ganska mycket tyg i ringarna men jag upplever det inte som ett problem.

Jag har förresten kapat min omsydda bärabarnsjal för jag är inte så lång och jag trampade svansen när jag gick i trappor. Jag kapade ca 30 cm och sydde en liten påse av det.
Användarens profilbild
Av Aurian
#27060
marlene64 skrev:Jag har förresten kapat min omsydda bärabarnsjal för jag är inte så lång och jag trampade svansen när jag gick i trappor. Jag kapade ca 30 cm och sydde en liten påse av det.


Har du någon bild på sjalen som du kan lägga upp? Är väldigt nyfiken på hur det ser ut sen när den är färdig :lol:
jag är inte särskilt lång jag heller, så jag kommer nog definitivt att behöva kapa av en bit... Men, men som sagt det dröjer en liten stund innan jag kan sätta igång, eftersom jag ju inte har symaskinen ännu (om jag inte pallrar mig iväg till svärmor eller min mamma och syr där! :P
Tänkte ju att det vore trevligt att ha ringsjalen med till BB när krypet kommer, men det återstår ju att se om den hinner bli färdig, annars tar jag med sjalen i befintligt skick! :wink:
Användarens profilbild
Av marlene
#27130
Froggie skrev:
marlene64 skrev:Jag har förresten kapat min omsydda bärabarnsjal för jag är inte så lång och jag trampade svansen när jag gick i trappor. Jag kapade ca 30 cm och sydde en liten påse av det.


Har du någon bild på sjalen som du kan lägga upp? Är väldigt nyfiken på hur det ser ut sen när den är färdig :lol:
jag är inte särskilt lång jag heller, så jag kommer nog definitivt att behöva kapa av en bit... Men, men som sagt det dröjer en liten stund innan jag kan sätta igång, eftersom jag ju inte har symaskinen ännu (om jag inte pallrar mig iväg till svärmor eller min mamma och syr där! :P
Tänkte ju att det vore trevligt att ha ringsjalen med till BB när krypet kommer, men det återstår ju att se om den hinner bli färdig, annars tar jag med sjalen i befintligt skick! :wink:
Jag har bara en där jag bär på ryggen men där ser man ju inte ringarnaBild
Användarens profilbild
Av sus
#27842
Froggie skrev:
sus, hur gjorde du när du sydde sjalen? "Pulade" du bara igenom tyget genom ringarna och sydde som på babydesignsbeskrivning, eller solfjädervikning, eller hur gjorde du? Jag har ju aldrig gjort någon ringsjal förut... :roll:
Jag vek den ungefär som ringon, men inte riktigt och sen, men jag har sett flera som bara n pulat igenom och sytt rakt över utan veck om du förstår hur jag menar.
Användarens profilbild
Av sus
#27843
Helena skrev:
sus skrev:Jag har sytt om min bärabarnsjal, men har fortfarande inte kapat av den. Jag ville testa först och se om jag ville ha den som ringsjal eller om jag ska ta bort ringarna igen. Som den är nu så räcker den nästan ner till marken, så om jag använder dne ute måste jag knyta upp svansen. Jag tycker att du ska sy i ringarna och sen testa hur mycket svans du vill ha, det beror ju lite på hur stor du själv är också.

Jag har inte tagit någonting på bredden och tycker absolut inte det behövs heller. Det är en av fördelarna med bära barnsjalen tycker jag, att man slipper hålla på och fålla kanterna :wink:
Vilken storlek på ringarna tog du? Jag testade att föra min bärabarn-sjal genom ett par normalstora plastringar och jag tyckte att det gick trögt. Jag tror jag ska köpa stora metallringar ifall jag ska sy om min bärabarn till ringsjal.
JAg har metallringar i medium ochtycker det funkar bra.
Användarens profilbild
Av Maria & Hugo
#30223
Har tidigare sytt om min BB-sjal med plastringar efter Babydesigns mönster. Ska nu byta ut plastringarna till alu-ringar och funderar då också på om det inte blir snyggare med "solfjädervikning".

Är inte så hemma på det där med symaskinssaker :roll: så jag vill gärna ha en lätt beskrivning på svenska så jag slipper räkna om till cm osv. Finns det?!

Jag har varit intresserad av spel under en lå[…]

Tack så mycket för rekommendationen! Ja[…]

Köpberoende

Hur har det gått, hur mår du? Har du f[…]

En ledsam morgon

Ursäkta lång text, behöver lite r&[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?