Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av mink
#26385
När jag var uppe i Karlstad hittade jag ett tyg som kändes jättemysigt till en långsjal och som dessutom kostade bara 30kr/m.
Problemet är bara att jag inte riktigt gillar färgen, men när jag stod där på tyglagret hade jag inte en tanke på att tyget kunde vara annat än bomull och tänkte färga det svart. Sen när jag kommer kom hem upptäckte jag att det var ulltyg! Jag vågar inte färga det eftersom det finns en risk att det filtar sig...jag vill ju inte förlora den lite "glatta" ytan.

Men den är verkligen jättebekväm att bära i och eftersom det är ull så är det ju lite smuts- och vattenavvisande, så jag tycker jättemycket om den...
..men, det jag vill komma fram till, med allt det här, är att jag behöver lite tips på hur man kan piffa upp sjalen lite..
Tips på tryck, applikationer etc.??

Bild
Bild

(nä, knytningen på första bilden är inte så bra ;) )
Av gottegrisen
#26391
Jag tyckte ju att det var jättesnyggt som det var - men kan du inte köpa textilfärg och rita dit mönster på den där du vill?
Användarens profilbild
Av sus
#26396
Sy på kantband i rött och grönt kanske. Eller någon annanfärg
Användarens profilbild
Av mink
#26581
Jag är lite inne på att trycka på en massa katter i fina färger..

;Finns det inte en risk att kanterna blir lite stela om man syr på kantband?
Av Marika
#26601
Det finns ju ull färger att köpa.
Men om det är blandmaterial så kan det bli problem att färger tar ordentligt och jämt.

Ull filtar sig när man rör det i varmvatten alltså när du färgar ull gör man det under långsam uppvärmning i stor kastrull. Det är när man "chockar" ullfibern som den filtar sig om du tex tar den från varm till kallt. Låna en bok på biblioteket om ullfärgning så kan du klura ut hur du skall gå till väga.
Användarens profilbild
Av CrazyMagpie
#26786
Vinröd sammet!
...det tror jag skulle passa fint till det rutiga tyget. Kanske en bred kant av det längst ut på ändarna? Eller varför inte en liten sammetsfodrad mössa till sonen av det rutiga tyget, att matcha ihop med sjalen, men det kanske blir lite för mycket av det goda då!? :wink:
Användarens profilbild
Av Tabby
#29392
Vilka söta figurer :-)
Användarens profilbild
Av mallinpallin
#29414
Ååh vad häftig!
Tänk om man var så kreativ (och konstnärlig) avis. :D
Användarens profilbild
Av Gabnus
#29415
Jättefint :)

Hur har du gjort trycket?
Användarens profilbild
Av pillalilla
#29591
Oj! Den blev ju jättefin!
Användarens profilbild
Av mink
#29990
Nä men tack för alla fina kommentarer :D

Jag skar ut själva ansiktsformen i en plastfick och använde som schablon, sen målade jag på mun, ögon för hand och till sist numrerade jag katterna (på tyska :roll: ) utifrån mitten för att lätt kunna hitta mitten och så..
Jag använde bara vanlig tygfärg och strök på den när den torkat..
Användarens profilbild
Av trollmamma
#30009
8) Så LÄCKRA de blev (katterna ) !!! 8)

Sjalen ser kanon ut !!! :lol:

Det ser kanon ut !!!
Roligt att man kan sätta egen prägel på sin sjal !! det var samma med mammorna på Djurparken !!! med batik !!

Så koolt !!!

Jag har varit intresserad av spel under en lå[…]

Tack så mycket för rekommendationen! Ja[…]

Köpberoende

Hur har det gått, hur mår du? Har du f[…]

En ledsam morgon

Ursäkta lång text, behöver lite r&[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?