Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av karinmaria
#24406
:?:
Någon som sytt en ringsjal av IKEAS bomullstyg Ditte metervara? Är det OK kvalitet? Är så sugen på att sy en ringsjal, men så borta när det gäller tyger. [/quote]
Användarens profilbild
Av Helen
#24409
Jag vet inte hur "ditte" ser ut eller hur det är i kvliteten, men Ikea har flera bomullstyger som är lämpliga till ringsjalar.

Tyg som är strävt, eller som inte andas ska man undvika.
Tycker du att tyget känns skönt och det "ser starkt ut" så kan det vara lämpligt.

Var noga med att använda ringar avsedda för ringsjalar eller andra starka ringar.
Använd inte hobbyringar för säkerhetens skull.

/Helen
Användarens profilbild
Av karinmaria
#24414
tack för tipsen. ditte kostar bara 19 kronor metern så det verkar för billigt för att kunna vara bra känns det som. jag har inte kännt på det, bara sett det på nätet. får väl åka dit och provkänna. har jag tur kanske jag hittar något annat tyg där som känns bra. har beställt aluringar medium som jag väntar på med spänning.

var annars inne på tradera, där fanns roliga tyger i alla möjliga varianter och mönster. har blivit så trött och slö så jag vill helst handla allt över nätet, men då kan man ju som sagt inte känna på det först.

tack igen!
Användarens profilbild
Av Anna
#24415
Jag har en knallgrön ringsjal som jag sytt av ikea 19kr metern tyg, kan det vara ditte? i så fall funkar det bra.
Användarens profilbild
Av karinmaria
#24417
ja, den fanns i knallgrönt så det är nog ditte tror jag. kul att det funkar bra, ska nog prova med det. känns bra att göra av ett billigt tyg om man skulle misslyckas för ringarna finns ju kvar ändå.
Användarens profilbild
Av Anna
#24419
Jag tycker dock att halva bredden är lite smalt ibland. Men jag brukar sy lite bredare så det kan ju vara en vanesak också.
Användarens profilbild
Av Anna
#24435
Jag vill gärna ha 70-75cm och ditte är ju bara 140cm bred så då blir de tinte riktigt så som jag vill ha även om det är nära. Tycker dock det är helt ok bredd, men inte optimal.
Av Katrin
#24603
Du/ni måste säga hur det går med det där "Ditte". Jag sitter själv med en bit "Lenda" (åxå ikea-tyg alltså) som jag tänkt göra ringsjal av, men jag vet inte riktigt om det passar. Det är rätt så kraftigt bomullstyg. Det känns lite fånigt att jag inte kan bestämma mig för om det är bra eller inte för jag syr hur mycket som helst i övrigt och är duktig på att sy allt från lapptäcken till brudklänningar *ursäkta skrytet*. Men nån ringsjal har jag aldrig sytt och jag är så ny på detta med sjalar att jag inte riktigt vet hur tyget ska kännas.

Är inte Ditte bara vanlig lakansväv då, om det bara kostar 19 kr/m? Lakansväv verkar ju lite väl tunt, trodde jag? Jaja, bara kom med en rapport sen om hur det blir. Det och andra tips emottages tacksamt!! :>
Användarens profilbild
Av marlene
#24605
Katrin skrev:Du/ni måste säga hur det går med det där "Ditte". Jag sitter själv med en bit "Lenda" (åxå ikea-tyg alltså) som jag tänkt göra ringsjal av, men jag vet inte riktigt om det passar. Det är rätt så kraftigt bomullstyg. Det känns lite fånigt att jag inte kan bestämma mig för om det är bra eller inte för jag syr hur mycket som helst i övrigt och är duktig på att sy allt från lapptäcken till brudklänningar *ursäkta skrytet*. Men nån ringsjal har jag aldrig sytt och jag är så ny på detta med sjalar att jag inte riktigt vet hur tyget ska kännas.

Är inte Ditte bara vanlig lakansväv då, om det bara kostar 19 kr/m? Lakansväv verkar ju lite väl tunt, trodde jag? Jaja, bara kom med en rapport sen om hur det blir. Det och andra tips emottages tacksamt!! :>
lakansväv funkar jätte bra, det har jag använt till min hemsydda ringsjal.
Du kan ju köpa större ringar till det grövre tyget och se om det funkar
Användarens profilbild
Av karinmaria
#24612
jag ska absolut berätta hur det går. har också lite lendatyg hemma, men det tycker jag känns tjockt, men mest gillar jag inte färgen jag har.
sitter och väntar på lönen med så att jag kan börja snart. jag är inte alls särkilt snitsig när det gäller att sy, men det verkar ju faktiskt vara barnsligt enkelt (ja, förutom tygvalet då).
Användarens profilbild
Av AnKa
#24673
Till Ringsjal tycker jag att det mesta i tygväg funkar ganska bra.
Många köpta ringsjalar är ju i tunna tyger, typ lakansväv men personligen så föredrar jag ett kraftigare och stadigare tyg som jag tycker ligger bättre på axeln med mindre risk för "tjorv".
Användarens profilbild
Av Axels mamma
#24738
Jag har varit på IKEA och klämt på tyger idag. Är också lite sugen på att sy en ringsjal. Jag har precis börjat att använda sjal, så jag vet inget :) Jag är lite sugen på några av IKEAs randiga tyger, men de är lite grövre. Blir det för tjockt måntro? Är det bättre att hålla sig till tex. Ditte? Någon som har prövat något annat IKEA tyg?
Användarens profilbild
Av karinmaria
#24753
kollade också på tyger idag, men inte på ikea utan på lite dyrare tygaffärer. nu är jag sugen på att sy en ringsjal i ett mjukt lintyg, de kändes jättesköna, men kostar ju lite mer. Hur långt tyg behöver man egentligen - 2,3 meter?

Jag har varit intresserad av spel under en lå[…]

Tack så mycket för rekommendationen! Ja[…]

Köpberoende

Hur har det gått, hur mår du? Har du f[…]

En ledsam morgon

Ursäkta lång text, behöver lite r&[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?