Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Gaya
#24206
Hej.
Om jag villl sy en sjal själv till ett barn på 10 kg+ (12-13 kg nånting) vad kan jag andvända för tyg?
Jag menar...Vissa sjalar kan man ha till tyngre barn och vissa bara till småttingar. Vad är det som gör skilldnaden?
Alla tips och råd mottages hjärtligt.
(tänkte handla på jysk eller ikea)
Användarens profilbild
Av Tabby
#24210
Vävt diagonalt tyg är bättre när de börja väga lite mer. Det är stadigare. Nyfödda och till ett antal kilon är trikå nog att föredra. Det är mysigare och mjukare för små, små barn.

Så satsa på ett vävt tyg nu när babyn är 10 kilo. Jysk har ganska bra vävda tyger som sträcker sig lite på diagonalen. Inte så fasligt dyrt heller ca 40-50 kr m. Kan även finnas en del rea hos dem. Såg vävda tyger för 15 kr m hos dem för ett tag sedan.
Användarens profilbild
Av Gaya
#24218
Diagonalt? :oops: :oops: :oops:
Användarens profilbild
Av Gaya
#24226
en lång sjal på typ 4,7. Inte så avancerat. :D Men är diagonal snett eller?
Användarens profilbild
Av Tabby
#24228
Ja, snett :-)

Det ska vara lite strechigt "snett" om du vill sy en vävd långsjal.
Användarens profilbild
Av Gaya
#24234
Så bra! Tack så mkt för den infon! Super. Ska bli kul att fixa i ordning!
Något tips på hur tyget skall vara för att det ska bli lagom enkelt att knyta och hur vet man om tyget är vävt. Jag tänkte först attd et ser man väl...men..hur ser ett tyg som inte är vävt ut? :shock:
Användarens profilbild
Av Tabby
#24236
Åhhh det är faktiskt lite svårt att välja ett bra tyg om man inte kännt och klämt på någon vävd sjal.
Du kan alltid fråga i affärn om tyget är vävt. Men sen finns ju olika tjocklekar på vävt tyg, så det är trixigt att välja tyg om man inte känt på en sjal.
Du har ingen i närheten (eller någon sjalträff) som kan visa dig en sjal?
Användarens profilbild
Av AnKa
#24237
"vanliga" tyger är vävda. Trikåtyger däremot är stickade. Men de flesta tyger är vävda och bäst till en längsjal är, som Tabby skriver, ett diagonalvävt tyg. Tyvärr är det inte så superlätt att hitta sådanna. Men du får stå och dra i tygerna i affären.

Jag skulle välja ett naturmaterial bomull eller kanske linne nu till sommaren. Lite ullblandning kanske om du vill ha en vintersjal.
Användarens profilbild
Av Tabby
#24238
Jo, om du är ute efter att testa hur det är att knyta med långsjalar så ta ett vanligt påslakan som du inte behöver. Klipp det i mitten på längden så att du får ca 4 m tyg. Detta räcke dock inte till alla knytningar då det oftast behövs minst 4,6 m, men till vissa. Annars kan du ta resten av tyget och skarva så att du får en längre testsjal.
Användarens profilbild
Av Alex
#24254
Jag snodde ihop en sjal av ett stycke fem meter "Lenda" från Ikea. Diagonala klipp i ändarna och dubbla sömmar runt om. Ingen fåll behövdes. Sen har jag ju tyg till en till, för jag delade tyget på längden, det är 150 cm brett från början. Tyget kostar 39 kr/m.
Glöm inte mittmarkering och olika färg på sömmarna på långsidorna, så du vet vilken du behöver spänna när du knyter! :D
Användarens profilbild
Av Anna
#24296
Jag klämde lite på ett tyg på jysk som hette "Kamma" elelr liknande och var i ganska tunn indisk bomull. Kan nog funka tror jag. Vitt och ltie brun begea ränder om jag inte mins fel.
Användarens profilbild
Av Gaya
#24318
Tack så mkt för tipsen om tyg och allt anant. mkt värdefullt! :D

Jag har varit intresserad av spel under en lå[…]

Tack så mycket för rekommendationen! Ja[…]

Köpberoende

Hur har det gått, hur mår du? Har du f[…]

En ledsam morgon

Ursäkta lång text, behöver lite r&[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?