Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Ia
#23976
Jag har börjat knåpa på min festsjal. Den blir i ett vackert linnetyg som var nyinkommet på IKEA i förrgår, så jag har tyvärr ingen bild. Det är i alla fall rött med smala smala ränder i bl a rosa, gult och lite grönt tror jag. Min tanke är att ta upp det rosa i tyget med rosa metallringar och även ett rosa kantband. Kommer att bli himla snyggt mot min varmt röda klänning!

Det var evigheter sen jag sydde nåt mer avancerat än raka gardiner. Har i o f s sytt en ringsjal av ett gammalt lakan, men den är ju ett hastverk utan finesser.

Vad finns det för typer av kantband egentligen? Finns det nån variant som är lätt att vika över kanten? Jag vill gärna ha lite bredd på det. Och så undrar jag vad som blir snyggast - att sy på det längs med hela ena långsidan bara, eller ska jag lägga det på kortänden eller nåt sånt med tycker ni? Kanske uppe vid sömmen där jag fäster ringarna?

Sen undrar jag hur långt ifrån ringarna sömmen bör ligga för att det ska bli bra och snyggt. Jag har plastringar på min lakanssjal - bör jag göra annorlunda med al-ringarna? Och hur brett det bör vara tvärs över tyget när sömmen är klar. Jag tror att jag ska försöka göra en snygg solfjädersvikning.

Och så en grundläggande fråga: hur lång blir lagom? Jag har alltid sån ångest när jag ska klippa av tyg för jag är rädd att klippa av för mycket... Jag är en 42:a (170 lång med sisådär 8 kilo för mycket). :)

Det blidde visst många frågor, men jag hoppas på svar på nån av dem i alla fall. Om mitt svammel nu blev begripligt. :D
Användarens profilbild
Av CrazyMagpie
#23999
Det låter det kan bli en riktigt fin sjal det där! Rosa alu ringar och allt! :lol:

hmmm... ska inte ens försöka ge mig i kast med att svara på alla frågorna, men jag skulle vilja passa på att tipsa om satinband som dekor eftersom det är en festsjal det är frågan om och du vill ha lite bredare band (med snedslåband är man ju rätt begränsad bredd-mässigt, såvida man inte ställer sig och syr/stryker egna!)

Ang fastsyning av satinband skulle jag föreslå att du fållar sjalen som vanligt och sedan "täcker över" fållsömmen med bandet. Tror att det kan bli jättefint antingen på långsidan eller svansen, men att klämma dit det uppe vid ringarna blir nog lite knöligt. (tycker själv det var alldeles tillräckligt med det tyg jag redan hade att sy i när ringarna skulle dit :wink: ) Fördelen med att dekorera svansen tycker jag är att man inte behöver anpassa sig så mycket efter om det funkar bra genom ringarna, om det är skönt mot barnet och mot en själv osv, utan kan gå mer på vad som är snyggt! :lol:
Användarens profilbild
Av Karin
#24072
Låter jätte-snyggt :P
Jag skulle nog satt kantband längs hela ena sidan och längs kortsidan (håller med om att det är tillräckligt med tyg som det är vid ringarna så strunta i det).
När jag sytt mina ringsjalar så har jag gjort en solfjädersvikning likt denna
http://www.sleepingbaby.net/jan/index.h ... rafts.html
Jag har vikt tyget tills det fått en totalbredd på mellan 15-20 cm. Sömmen har jag sedan gjort ca. 10 cm ifrån ringarna. Detta passar mig perfekt, men det enklaste är väl att göra en vikning och sedan prova innan du syr något. Om du stryker vikningen ordentligt innan du syr så blir det sen kalaslätt att sy fast ringarna.
Angående längd så har jag gjort mina ca. 2,20 m långa och då blir det ordentligt med svans över på lilla mig (160 cm lång) och en kort svans över på min make.
Lycka till ...och du vi vill se bilder :wink:
Användarens profilbild
Av Ia
#24805
Jag läste era svar lite snabbt i fredags innan jag gav mig ut på bandjakt. Tack så mycket för tipsen!

Det hela slutade med att de rosa ringarna var mer lila än rosa, så där föll den tanken. Däremot passade de röda perfekt till! Sen hittade jag en röd snedslå som också passade perfekt i färgen, så den fick det bli.

Jag har sytt på snedslån på båda sidor av hela ena långsidan. Den blir alltså sin fulla bredd på så vis. Sen har jag lagt den som avslut istället för att zicksacka och vika in kortsidan uppe vid ringarna. Vek först en solfjädersvikning som än så länge ser väldigt snygg ut. :lol: Hoppas den gör det fortfarande när jag har fått dit ringarna. Det är det enda som är kvar - sen är den klar!

På detta viset tror jag att jag kommer att kunna använda sjalen på båda hållen. Den är alltså snygg även om jag vänder den ut och in. :)

Ska se om jag lyckas få en bild på den när den är klar!
Användarens profilbild
Av Ia
#26009
La precis in det här under fotografier. :)

Nu så har jag lyckats ta några bilder på min nysydda festringsjal! Hade tyvärr ingen fotograf till hands så jag har ingen helfigursbild ännu. Jag får komplettera med en bild sen när jag har festklänning och allt på mig. :D

Tyget Brattby från IKEA:
Bild

Bild

Ett par bilder till finns här:
http://medlem.spray.se/kullberg/mom/mar ... jalar.html

Jag känner mig faktiskt rätt nöjd över mitt skapande. :lol:
Användarens profilbild
Av Bina
#26013
MEN ååh vad fint du har gjort! Superfint! :D

Vad kostade tyget per m?
Användarens profilbild
Av Ia
#26019
79 kr/m kostade det. Och så lyckades jag lura på exiteme andra halvan så totalt 100 kr har jag gett för min del av tyget. :)
Användarens profilbild
Av Bina
#26020
nice :D

Jag har varit intresserad av spel under en lå[…]

Tack så mycket för rekommendationen! Ja[…]

Köpberoende

Hur har det gått, hur mår du? Har du f[…]

En ledsam morgon

Ursäkta lång text, behöver lite r&[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?