Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Zandra
#22077
Fick äntligen tummen ur & beställde tre par aluminiumringar ifrån Slingrings som damp ner igår.
Enda abret med Slingringsringarna var att de var lite fula allihop, små märken i lacken. Ingen big deal men så har inte de varit som jag handlat ifrån Minimundus.
Stort plus dock för priset & snabb leverans & dom är ju ändå fina (köpte lila, turkos & blå).

Nu ska här inhandlas tyg till kompisar som är nyblivna föräldrar (alla våra kompisar som får barn får numera en ringsjal, hehe) & även sy vår sidensjal.

Anso - ngt speciellt att tänka på när man syr i siden? Jag är ju en riktig klåpare, lite nervös för att sabba fina tyget. :oops:
Användarens profilbild
Av Anna
#22102
Jo ofta är det så med Alu ringarna. De har små prickar efter torkningen om de är färgade, finns liksom inget enkelt sätt att färga och torka dem fritt flygande i luften. Därför är silverringarna det säkraste kortet om man vill ha den felfria.
Användarens profilbild
Av Zandra
#22107
Nä, precis, det syns ju att det är ifrån lackningen. Annars måste man ju lacka i omgångar & då snackar man givetvis om ett helt annat pris. :)

Och det är ju en sådan petitess dessutom, syns ju inte direkt på den färdiga sjalen.
Användarens profilbild
Av Anso
#22151
Zandra skrev:
Anso - ngt speciellt att tänka på när man syr i siden? Jag är ju en riktig klåpare, lite nervös för att sabba fina tyget. :oops:
:lol: Känner mig nästan sm "Fråga Bosse bildoktorn"!

Vad är det för siden du har köpt?"

Jag brukar använda en tunnare nål när jag syr i sidentyger. Om man har en ask med nya nålar så finns det altid några som är lite tunnare . Prova det.
Minska lite på trådspänning också så att sömmen blir snygg-provsy på en lite bit.
Det kan vara lätt att tyget liksom veckar sig när man syr i så tunna tyger tycker jag. Sätt nålarna med ca 45° vinkel i fållen, kan fungera.

För skötselråd:
Använd INTE vanligt tvättmedel-det torkar ut sidenet. Lite ättika i sköljvattnet gör också att färgen stabiliserar sig lite. Ej hänga och soltorka.
www.simbrasiden.se har nog en del bra råd kan jag tro.

En del siden som thai och dupion är ju inte direkt gjorda för tvätt - det blir mjukare och fäller/blöder en del färg. Såg att det som gör Oopasjalarna rekommenderar salt i tvättvattnet men det har jag inte hört tidigare.

någon som har mer tips?? Mottages tacksamt - jag är ju nte direkt någon textilexpert-bara glad amatör!
Användarens profilbild
Av Zandra
#22164
"Anso - sjaldoktorn" - kanske TV4+ skulle vara intresserade av, direkt efter Babyboom? :D

Otåliga Zandra väntade inte på sömnadstips utan tutade & körde och den är SÅ FIN! Jippi!
Gjorde även som vanligt och gasade som vore jag Formel 1-förare vilket resulterade i lite ihopsydd kant, ehum...... :oops:

Tack för skötselråd - splendid!

Foto kommer efter dagishämtning.

Jag har varit intresserad av spel under en lå[…]

Tack så mycket för rekommendationen! Ja[…]

Köpberoende

Hur har det gått, hur mår du? Har du f[…]

En ledsam morgon

Ursäkta lång text, behöver lite r&[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?