Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Marielle med Runa
#20961
Ja, nu till sommar tänkte vi åka iväg till Medeltidsveckan och jag tyckte att det skulle vara passande att knåpa ihop ett någorlunda tidsenligt bärverktyg, som t.ex en skinnbög (med lite småändringar förstås för bättre komfort) Men finns det verkligen ingen mer information att tillgå förutom den på; http://www.activebabycare.com/tidning/x0305f.html
Av Marielle med Runa
#21062
Nehe. Några andra förslag på autentiska bärhjälpmedel då? Jag har leeetat och leeeetat men hittar ingen information om hur nordborna bar sina barn under vikingatiden/medeltiden, förutom skinnbögen då.

Sedan har vi förvisso näverkonten, men den finns det knappt någon information om heller *mumlar*

Nåväl. I värsta fall får jag väl sy en ringsjal i oblekt lin och brodera lite fornnordiska symboler på och kanske en runtext - Marielle lät sy detta stycke tyg för Runa sin dotter. He,he.
Användarens profilbild
Av Anso
#21065
Marielle med Runa skrev:Nehe. Några andra förslag på autentiska bärhjälpmedel då? Jag har leeetat och leeeetat men hittar ingen information om hur nordborna bar sina barn under vikingatiden/medeltiden, förutom skinnbögen då.

Sedan har vi förvisso näverkonten, men den finns det knappt någon information om heller *mumlar*

Nåväl. I värsta fall får jag väl sy en ringsjal i oblekt lin och brodera lite fornnordiska symboler på och kanske en runtext - Marielle lät sy detta stycke tyg för Runa sin dotter. He,he.
Oh ,jag vågar knappt säga det men jag såg en Baby Björn sele till salu på Blocket för ett tag sedan i läder..... Nypris 2000:- tror jag.

Gör en fyrkantssele som Trollmor har gjort i skinn/läder-det blir nog tufft.
Användarens profilbild
Av April
#21069
Nåväl. I värsta fall får jag väl sy en ringsjal i oblekt lin och brodera lite fornnordiska symboler på och kanske en runtext - Marielle lät sy detta stycke tyg för Runa sin dotter. He,he.
Tycker jag låter som en utmärkt idé, blir ju ett fint minne också ;-)

Kram
Användarens profilbild
Av Kristina
#21119
En ringsjal med träringar skulle ju vara lite tufft, men var hittar man träringar? Annrs var min första tanke en pouch, det är ju rätt lätt (men pilligt) att knåpa ihop och ser lite "gammaldags" ut liksom, det är inga ringar eller spännen eller nåt på den.
Användarens profilbild
Av Tiz
#21134
Såg bilder på en läderbög och den såg ju jättefin ut! Om du inte hittar någon brasybeskrivning så borde det väl funka med en ringsjal som du säger. Ägirshus har ju ringsjalar i linne har jag för mig. Deras ringar är dessutom smidda så de ser ganska rustika ut.

Jag är ju arkeolog men har faktiskt ingen aning alls hur man bar sina barn under vikingatid/medeltid :oops: kanske man borde luska lite i....
Användarens profilbild
Av tinaw
#21151
Det som finns på kyrkmålningar etc är kortsjalar knutna över en axel. Man brukar väcka rätt mycket upmärksamhet bara med sjalen, så jag tror inte att typen har nån jättebetydelse :^)

Jag har en randig bärpåse och en halvlång linnesjal som jag brukar ha i medeltidssammanhang, lite jordfärger sådär. Finns ett par bilder på min hemsida, fast ganska små. Skulle jag välja efter medeltidens färgideal hade det fått bli min lila/rosa/blå Girasol, men det stämmer ju inte riktigt med vår moderna bild av medeltiden :lol: :lol: :wink:
Av Marielle med Runa
#21278
Tack för alla svar! :-)

Tiz: Luska på du, för nog måste åtminstonde kvinnorna burit? Med tanke på att dem helt eller delvis skötte verksamheten på gården, så vore ju ett bärverktyg oumbärligt. Sedan kan man ju luska vidare med frågor som om man samsov, långtidsammade osv. Vad hade barnen för roll i gruppen? Var det lika jämställt som hos andra jägar/samlarfolk.

*nyfiken*
Användarens profilbild
Av betsla
#23854
Jag har också funderat vad jag ska bära i på medeltidsveckan... förmodligen blir det till att sy en ringsjal. Ska kolla på de där ringarna som någon här ovan tipsade om - tack tack!! :)

Just nu är det dock ingen brådska, verkar inte som att vi kommer ner dit i sommar *suck* men än har jag inte gett upp hoppet :)

Kanske ses där?!
Användarens profilbild
Av trollmamma
#23953
En på Bärsjals listan körde med fyrkants sjal av lin (på Visbys)den smälte lixom in !! Det är nog inte helt autentiskt men klart tänkbart !!!

Jag har varit intresserad av spel under en lå[…]

Tack så mycket för rekommendationen! Ja[…]

Köpberoende

Hur har det gått, hur mår du? Har du f[…]

En ledsam morgon

Ursäkta lång text, behöver lite r&[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?