Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Karin
#1299
Jag har precis sytt en bärpåse, men vet e sjutton om jag tycker att den blev så bra. Följde ett mönster jag hittade på nätet.
Hur långa & djupa har ni gjort era bärpåsar? Min är 27cm djup/bred och 63cm lång, dubbelvikt. Verkar det rätt?
Vilken sorts tyg har ni använt? Jag gjorde först en prototyp i lakansväv och tyckte att den blev lite för stel (svårt att få i min dotter som är 9v gammal). Sydde så en ny i ett lite stretchigt material, men stretchen blev liksom åt fel håll - stretchigt på bredden och inte på längden. Går det att köpa tyg som är stretchigt på andra ledden, dvs. på längden?

Många frågor blev det.
/Karin
Användarens profilbild
Av Anna
#1300
Det enklaste är väll att bara köpa en längre vit tyg och klippa så du får flera på samma stycke och då kommer väll stretchen åt andra hållet. Jag har en jättemysig fleece bärpåse, men fleece är ju stretchigt på bredden och jag sydde av en bit som töjer sig så det blir vääldigt långt. Måste sy en ny åt andra hållet! totalbredden på tyget brukar ligga mellan 50-70cm och längden ungefär som från din ena axel till din andra höft (dubbelt). Jag tycker bärpåse är jättebra, om man får rätt längd. Testa med lite för lång och korta tills det bilr lagom.
Lycka till.
Användarens profilbild
Av tinaw
#1362
Bärpåsen funkar inge vidare i tyg som är stretchigt på längden, det töjer sig olika beroende på barnets tyngd, och blir gärna längre för varje gång man använder påsen... (Men det finns att köpa, vanligast i syntetmaterial.) Alla stickade tyger töjer sig något på längden också.

Längden verkar liten... I den bästa måttabellen jag stött på hittills (www.hotslings.com, under "sizing") mäter man från axelkulan till höften (ca höftbenet), dubblar måttet och lägger på 10-15 cm.

Bredden är OK. Mina smalaste bärpåsar är 50 cm breda (ej dubbelvikt), och inte alls bra för bebisar att ligga i. Min favorit till både små och stora barn är 60 cm bred och i ett lösare vävt bomullstyg. 70-80 cm funkar, men bara i lösare tyger, i stumma tyger hamnar all tyngd på axelkulan.

Är din bärpåse rak eller rundad? En djupt rundad påse är svårare att få ner barnet i men det ligger säkrare, man kan tex bära barnet liggande på ryggen.

De flesta tyger formar till sig över axeln efter någon timmes användning, men tyger med lite mer giv är skönare att bära i.

Tack så mycket för rekommendationen! Ja[…]

Köpberoende

Hur har det gått, hur mår du? Har du f[…]

En ledsam morgon

Ursäkta lång text, behöver lite r&[…]

Jag ville bara säga att jag läst, och un[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?