Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av keah
#9552246
Jag vill jättegärna lära mina barn att handarbeta och tänkte att av sticka och virka borde det vara enklast med virkning. Jag minns inte hur det gick till när jag själv lärde mig, om det var av mor/mormor eller om det var på slöjden i skolan. I vilket fall som helst så har jag försökt leta fram svenska instruktionsfilmer på YouTube, men jag tycker att det fattas en dimension i dem. Man får se hur man gör en löpögla, luftmaskor och fasta maskor, men det sägs egentligen inget om hur man håller nålen och hur man bäst håller i arbetet och sträcker garnet för att det ska gå lätt att få fatt i det eller vilka svårigheter man kan träffa på.
Har ni några bra tips?
Användarens profilbild
Av Fryle
#9552247
Bra idé att börja med virkning. Där är det bara en maska att hålla reda på mot stickningens många, plus att det inte är så lätt att tappa maskan där.

Jag tycker att det enklaste sättet är som jag gjorde när jag lärde mina barn, att vi satt bredvid varandra i soffan med varsin virkning. Då kunde jag visa hur nål och garn hålls, var nästa nedtag skulle vara mm. Och det ger en mysig känsla av gemenskap :loving: .

Något av det absolut viktigaste tycker jag är att från början lära sig att hålla nålen i penngrepp. INTE skedgrepp! Penngreppet ger så många fler möjligheter senare och ger betydligt mindre belastning på handen =tröttnar inte lika fort och sliter mindre om en fastnar för virkning och sitter ofta eller länge med det. Ett felaktigt inlärt grepp kan vara mycket svårt att lära om. (Enda gången skedgrepp/skedfattning är en fördel är om en vill gå vidare från virkning till krokning, där används skedgreppet.
Användarens profilbild
Av keah
#9552251
Fryle skrev:Och det ger en mysig känsla av gemenskap :loving: .
Det är det här jag, helt själviskt, är ute efter i slutänden. Såhär i inledningsskedet är det iaf så långt ifrån mysigt som man kan komma eftersom de tycker att det är för svårt. :?
Användarens profilbild
Av Tivedstrollet
#9552301
Har du lärt dem att fingervirka? Kräver inte lika mycket motorik som vanlig virkning. Eller stickring kanske kan vara ett alternativ? Annars finns det ju många olika roliga sätt att fläta och knyta armband också.
Esploriamo le Suonerie Gratis!

Ciao a tutti! Voglio condividere con te una grande[…]

Chcę podzielić się z Wami moim najnowszym odkrycie[…]

Ny forumägare & Sjalbarns framtid!

Jag surfar ofta på forumet medan jag spelar […]

¡Hola a todos! Quiero compartir con ustedes[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?