Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

#9550608
Jag vill sy en egen ryggsäck anpassad till mig och mitt geocachande. Drog fram alla mina ryggsäckar och tittade och testade. Speciellt axelbanden har jag och mina bröst problem med. Så kom jag att tänka på bärsjal. Enda problemet där är nog att det kan bli svettigt i armhålorna. Annars är det inget som skaver.

Någon som sett en ryggsäck med typ bärsjal som axelband?

Jag har lite idéer i huvudet, men all input vore bra. Tex bröstband eller vad det ny heter vet jag inte riktigt. Jag brukar avsluta tibetansk men tycker det är i vägen för att öppna jackan. Förslag på andra sjalknyt?
#9550610
Låter som en bra idé tycker jag, skulle själv kunna tänka mig något sånt. Kanske kolla på hur Mei Tai ser ut och utgå från en sån?

Sedan finns det väl en tråd om väskor att använda vid sjalbärande någonstans på forumet? Har för mig att det finns beskrivningar på hur man kan sy en väska som knyts istället för att ha traditionella axelband? :hmm:
Är dock sen att hämta tösen och hinner inte söka reda på den nu, men vet att jag själv funderat på de väskorna.
#9550611
Wanamo syr väskor att bära i av sjalar. En variant har två band. Finns säkert fler varianter på väskor på temat ex på youtube.

Wompat Wrap Conversion Bag 2-straps
http://www.wearababy.com/shop/bags/prod ... kuura.html

Lycka till att klura ut vad som passar dig bäst!
#9550612
:app: :app: :app:

Perfa!

Mei tai hade jag helt glömt bort! :whut: Typ färdig konstruktion ju! Hittade Fidella med delvis vadderade axelband. Och half buckle med spänne i höftbältet.

Onbag tror jag du fiskar efter CAKirre. Jag hade själv helt glömt bort den tråden trots att jag skrivit i den. :oops: Blev oxå påmind om hur det brukar gå med mina syprojekt... :roll: http://sjalbarn.se/forum/viewtopic.php? ... a#p9485428

Nu har jag redan fått massor av nya uppslag och idéer! Måste skissa och skriva ner innan jag glömmer.

Tänk om jag skulle våga mig på att klippa och sy i min Didymos Eva!?! Använder den inte, men kan inte skiljas från den.
#9550815
SCSI var nyfiken på min ryggsäck. Det är många idéer om den som flyger runt i mitt huvud. I mån och tisdags gick det åt nästan ett halvt gult notisblock på jobbet :oops: för en massa nya idéer dök upp hela tiden. Men själva bärsystemet av sjal har varit konstant i några dagar nu. :mrgreen:

Min app som gör det lätt att ladda upp bilder vill inte vara med längre. :| Ska försöka förklara istället.

På ryggsidan av säcken tänkte jag sy fast tre hällor. En lodrät lite längre ner, typ mellan skuldrorna. Två vågräta högst upp. I dom träs sjalen så den lixom bildar ett V. Avståndet mellan hällorna måste testas så sjalen hamnar bra över axlarna.

Någonstans på mitten av säcken syr jag fast två ringar på varje sida. I dom träs sjalen. Avsmalnande ändar på sjalen. Var ringarna ska sitta i höjdled måste testas. Måste sitta skönt men ändå så att dom är lätta att justera. Titta på min Ergo.

Först tänkte jag bara dra ner sjalen till ringar i bottenhörnen på säcken och sedan knyta eller buckle runt höften. Men det är inte jätteofta jag använder höftbälte på ryggsäckar. Det brukar inte bli så tungt. Så jag syr fast en bred hälla/kanal längst ner på säcken. Genom den drar jag en annan sjal. I ena ändan av sjalen ska det vara stoppning under sjalringarna så de inte trycker mot kroppen.

Bild på höftbälte med stoppning under sjalringarna:
https://snuglilbug.wordpress.com/2014/0 ... nt-page-1/

Bild på sjalringar för axelband:
http://mrsbethjames.blogspot.com/2013/0 ... i-tai.html

Målet med att ha sjal istället för vanliga axelremmar är att vanliga är i vägen, dom klämmer, halkar ner, svåra att justera. Tittar jag på bilder på män som bär ryggsäck ligger ju axelbanden PÅ själva bröstkorgen. På mig med mina boobisar kan ju axelbanden bara ligga på axel och nyckelben sedan måste de svänga in på sidan av kroppen. Det går säkert att få ihop något axelband som funkar, men sjal verkar lättare.
#9550843
SCSI skrev:Låter fantastiskt!
Bra! :tumup: Jag känner mig mest knasig. Det finns ju femtielva ryggsäckar att köpa. Någon borde ju passa. Eller inte...

Har hittat ett tyg på Tradera jag tror jag vill ha. Färgglatt! Och sedan botten och kanske ryggen i lite grövre tyg i marinblått. Jag har hittat ett mönster som jag tänkte utgå ifrån.

Eftersom jag vill ha meshfickor på insidan av framsidan vill jag fodra så jag kan sy fast fickorna på fodret så det inte syns några sömmar på utsidan. Jag har inte riktigt löst hur jag ska få ihop det. Vill inte att det ska bli sladdrigt. Funderar på mellanlägg med lim på båda sidorna. Ska in en dragkedja i mitten oxå. Det kommer nog bli en del klippa och klistra i papper för att få hjälp att tänka. Det måste ju sys i rätt ordning.

"Alla" skriver att man ska sy en ryggsäck i billigt tyg först. Orka sy två gånger. :roll: Hittade en beskrivning där de använt en blå ikea-kasse och silvertejp som prototyp!!! Känns mer som min stil. Tänkte låna hem en kraftig häftapparat från jobbet oxå. Då kan jag silvertejpa och klamra fast hällor och band på olika ställen för att testa var sjalen ska dras. https://www.instructables.com/id/Home-Made-Backpack/
Esploriamo le Suonerie Gratis!

Ciao a tutti! Voglio condividere con te una grande[…]

Chcę podzielić się z Wami moim najnowszym odkrycie[…]

Ny forumägare & Sjalbarns framtid!

Jag surfar ofta på forumet medan jag spelar […]

¡Hola a todos! Quiero compartir con ustedes[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?