Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

#9541908
Jag hittade två yllefiltar i en skräphög. (Det var ingen äcklig skräphög, men saker skulle slängas från en ö i skärgården och låg på bryggan.) Jag skulle vilja sy något av dem och surfade efter inspiration. Då dök det upp att filtar kan vara malbehandlade med DDT och ska lämnas till återvinningscentralen som giftigt avfall. :(

Går det att se/känna/veta på något sätt? Den ena filten har en lapp med vem som tillverkat den så där har jag nåt att söka på. Den andra är omärkt. Har oxå en hel hög med riktigt gamla fina yllefiltar i stugan som jag nu börjat fundera på om de är så bra att använda.
#9541980
Det här är bara en par grejer jag fångat upp av att vara ulltok och hänga i fb-grupper med ullnerdar, dvs jag kan inte backa mina påståenden med någon länk eller så.

* Riktigt gamla filtar som är helt hela och utan lagningar är förmodligen behandlade.
* Äldre filtar med lapp där det inte står något är förmodligen -inte- behandlade, då det på den tiden var något positivt man ville marknadsföra.

Det bästa är att helt enkelt luska kring tillverkaren och dess processer vid tiden då filten kan ha tillverkats. För filten som saknar lapp kan du kanske bildgoogla?
#9541984
Jag lyssnade på programmet idag. Det gav väl lite om årtal så på det sättet går det kanske att ta reda på om det är antimalbehandlat. De tog även upp några olika namn på behandlingar. Det går inte att få bort behandlingen. Experten tyckte dock att en kan hänga filten på väggen som prydnad. Så hur sprids DDT egentligen?

Jag har oxå tänkt att äldre filtar borde ju ha något hål i alla fall om det inte är malbehandlat. Så alla fina filtarna i stugan är nog behandlade. Och de där gamla bebisfiltarna jag har. Tur att jag inte använt dom till mina barn.

Jag tycker DDT låter så läskigt så jag känner mig inte så petig med superkorrekta källor.
#9541996
Det är knepigt.
Jag virkade en gång en tröja av gamla ryagarner. Sedan såg jag att garnerna var malbehandlade med Eulan så jag har aldrig vågat använda tröjan :| . Ingenstans går att finna om det går att göra något med yllet så att giftet försvinner, så jag tror inte att det är möjligt :? .

Själv har jag sovit på och under Viola Gråsten-filtar som barn, men det är ju inget att göra åt det nu...

Och de går dyrt på auktioner, undrar om folk vet vad som finns i dem? Två sådana här, med märkningen "Mothproof for life" ligger just nu cirka två meter från mig:

Bild
#9541997
Det här har jag inte tänkt på öht. Det låter ju läskigt. Har en del filtar jag ärvt, måste kolla på dem. Dock gjorda på island, kanske bättre där?
#9542000
Jag funderade på hur det är med broderigarn när jag köpte på loppis. Jag lät bli att köpa dem som det stod malsäkrat på. Men jag vet inte om jag vågar använda de andra heller. Efter att jag hade hört programmet slängde jag en sån filt som Fryles bild visar och lite gamla ullkläder och några filtar från försvaret. Även om det inte stod mothproof for life på allt så tror jag allt som har klarat sig ett halvt sekel i försvarets förråd är behandlat med något giftigt.
#9542056
Ja, det är synd på så många gamla, fina filtar. Men Eulan och Mitin, som var vanligt förekommande, innehåller iaf inte DDT. De är visserligen inte längre tillåtna i Sverige (och EU antar jag) idag, men man behöver kanske inte oroa sig allt för mycket om man har en sådan filt. Jag skulle nog kunna tänka mig att hänga upp en snygg Viola Gråsten på väggen, men jag vill inte ha den i sängen.
Esploriamo le Suonerie Gratis!

Ciao a tutti! Voglio condividere con te una grande[…]

Chcę podzielić się z Wami moim najnowszym odkrycie[…]

Ny forumägare & Sjalbarns framtid!

Jag surfar ofta på forumet medan jag spelar […]

¡Hola a todos! Quiero compartir con ustedes[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?