Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

#9513593
Försöker sy trosor till Tösen då vi har svårt att hitta några som hon inte drunknar i, men jag blir inte nöjd med benresåren har provat att både bandkanta och att sy resår på overlock, med tvillingnål och med trestegszickzack men tycker att det blir klumpigt och gärna töjer, även om jag mest matar och inte sträcker mer än att tyget matchar resåren.

Jag har sytt en hel del och trodde att jag skulle kunna fixa detta, då det skrivs överallt på nätet hur enkelt det är...
Någon som har några tips att delge? Har tittat på flera tutorials, men får inte till det, även om jag ser att många dem inte verkar ha riktigt samma krav som jag har på att sömmar ska bli snygga och smidiga.

Jag har inte något mönster som är mindre än 86/92 och det är på tok för stort för henne, som om någon har något mönster att tipsa om, eller dela med sig av om så tar jag tacksamt emot det också. :help:
#9513595
När jag syr trosor använder jag kantband till trikå. Som vanliga kantband men lite elastiska de blir helt perfekta. Nu för tiden så syr jag bara till mig själv men jag har för mig att jag sydde enligt något mönster från ottobre när stora var liten.

Dessa kantband blir inte så knöliga som när man klipper egna eller har resår.
#9513597
CAKirre skrev: och inte sträcker mer än att tyget matchar resåren.

Jag har sytt en hel del och trodde att jag skulle kunna fixa detta,
Hakar upp mig på det här. Visst menar du tvärtom att resåren matchar tyget. Dvs du har kortare resår än benhål?
Har du minskat pressarfotstrycket? Det brukar ha en enorm påverkan på töjningen på trikå.

Isf är mitt tips som petwol. kantband är lättare än resår. Jag hatar nålar men just med resår sätter jag gärna 4 nålar för att säkerställa att jag sträcker resår/kantband jämt tvärsöver. Jag klipper gärna egna kantband i muddväv alt. huvudtyget om det är stretchigt nog men jag fäster inte kantbanden som på vävt tyg.
Först syr jag en elastisk raksöm räta mot räta, precis som vanligt kantband, men sedan viker jag bara över ett lager och syr tvillingsöm från rätsidan innan jag trimmar ner kantbandet längs den yttre sömmen. Då får du bara tre lager kantband vilket blir mindre klumpigt.

Annars finns det vikresår också. Kan det underlätta?
#9513647
Tack för tipset angående köpta färdiga kantband och vikresår. Beställde idag lite vikresår från Bibbis Texil, ska bli spännande att testa.

Jag är trött nu och var trött när jag skrev. Visst är det så att jag menar så att resåren blir lika lång som tyget. Har tagit resårbitar som är ca 75% av totala benhålet.

Jag minskar pressarfotstrycket till mini när jag syr med tvillingnål, annars får jag inte den sömmen bra. Min elastiska raksöm tycker jag inte blir bra på min symaskin, så den har jag inte använt så mycket. Kanske ska testa den igen.
Jag brukar sätta ut markeringar, eller nålar för att matcha resår/band och tyg, men kan ha slarvat lite med det. Får bli noggrannare.

Kantband brukar bli bra i andra lite större plagg, testade bara detta en gång på trosorna och då var jag stressad. Jag brukar sy fast trikåremsan med overlock och sedan vika den över kanten enkelt och sy fast den med tvillingnål, eller trestegs zickzack. Sedan klipper jag bort överblivet/utstickande del av remsan, så det blir ungefär så som du brukar göra funshine.
Måste testa igen i morgon.

Är så sugen på att få till en sån smidig resårkant som på de små köpekalsonger hon har och älskar. Men där är det bara en enkel resår som är invikt och fastsatt med tvillingnål.

Nå, jag ska på det igen! Tack för tipsen!
#9513655
Att inte sy ihop till hål innan du syr på resåren är mitt bästa tips. Jag syr på ärmmuddar innan jag syr ihop ärmar, syr bara ena axelsömmen innan jag syr halsmudd etc. Nu var det länge sen jag sydde underbyxor men jag sätter en slant på att jag brukar sy benresåren innan jag syr ihop sidorna.
Esploriamo le Suonerie Gratis!

Ciao a tutti! Voglio condividere con te una grande[…]

Chcę podzielić się z Wami moim najnowszym odkrycie[…]

Ny forumägare & Sjalbarns framtid!

Jag surfar ofta på forumet medan jag spelar […]

¡Hola a todos! Quiero compartir con ustedes[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?