Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Deviant
#9499090
Jaha nu har jag som vanligt fått en idé, köpt lite garn och stickor och sitter här som ett fån och vet inte hur jag börjar och tok-googlar..

Hittar en del beskrivningar på benvärmare men inget som liksom passar mitt garn och stickor och jag vet inte hur jag konverterar!?

Jag har 4 strumpstickor som är märkt 4,5 samt ett ullgarn som är märkt med stickor nummer 5. Det står också att 16m är 10cm.

Är det månne någon som vet vart det finns lättbegriplig information om hur jag får detta till att bli benvärmare till min bebis? :D
Av Ponyo
#9499103
Mät omkretsen på bebisens ben. Gånga med 1,6. Då får du antal maskor. Runda av upp eller ner till närmsta tal som är delbart med 4.

Lägg upp det antalet maskor. Sticka 2 räta, 2 aviga och upprepa varvet ut.
Vänd inte arbetet utan slut cirkeln, men se till att arbetet inte vrider sig. Fortsätt sticka räta över räta, och aviga över aviga.
Användarens profilbild
Av Teusa
#9499104
Stor tass! Strumpstickor alltså. :hmm: Har jag aldrig stickat med.
Användarens profilbild
Av Deviant
#9499131
Ponyo skrev:Mät omkretsen på bebisens ben. Gånga med 1,6. Då får du antal maskor. Runda av upp eller ner till närmsta tal som är delbart med 4.

Lägg upp det antalet maskor. Sticka 2 räta, 2 aviga och upprepa varvet ut.
Vänd inte arbetet utan slut cirkeln, men se till att arbetet inte vrider sig. Fortsätt sticka räta över räta, och aviga över aviga.
Åh men åh vilken bra förklaring! Tack! :app: :)
Användarens profilbild
Av Deviant
#9499315
Ok följdfråga... om man har en virrig hjärna och dessutom blir störd ungefär hela tiden så man tappar kollen på vad man håller på med.. Dvs om det inte blir exakt 2 varannan av räta och aviga. Har det jättestor påverkan på slutresultatet vad det gäller funktion? Förstår om det inte blir lika snyggt men kommer det fortfarande bli resårstickning eller vad det nu heter? :D
Av Emma-Lisa
#9499317
Deviant skrev:Ok följdfråga... om man har en virrig hjärna och dessutom blir störd ungefär hela tiden så man tappar kollen på vad man håller på med.. Dvs om det inte blir exakt 2 varannan av räta och aviga. Har det jättestor påverkan på slutresultatet vad det gäller funktion? Förstår om det inte blir lika snyggt men kommer det fortfarande bli resårstickning eller vad det nu heter? :D
Det blir nog inte så bra tyvärr. Jag räknar aldrig när jag stickar resår. Det är ganska lätt att se skillnad på maskorna. De räta har maskan bakåt och se aviga maskan framåt.
Användarens profilbild
Av Fryle
#9499321
Deviant skrev:Ok följdfråga... om man har en virrig hjärna och dessutom blir störd ungefär hela tiden så man tappar kollen på vad man håller på med.. Dvs om det inte blir exakt 2 varannan av räta och aviga. Har det jättestor påverkan på slutresultatet vad det gäller funktion? Förstår om det inte blir lika snyggt men kommer det fortfarande bli resårstickning eller vad det nu heter? :D
Om det händer någon enstaka gång gör det inget, men om det är hela tiden blir det inte längre resårstickning. Som Emma-Lisa skriver syns det efter några varv tydligt om det är dags för rät eller avig maska (jag tänker att du ännu inte kommit så långt att du stickar utan att titta).

Jag ser fram emot att få se resultatet. :D
Användarens profilbild
Av Deviant
#9499345
Åh jag känner mig så urbota dum när jag gör sådant här! Första är ju why bother när jag är så dålig på det.. Men jag vill ju bli bra! Sen är allt så svårt att fatta.. tog mig säkert 2h (med frekventa avbrott av bebis förvisso) att förstå hur jag gör en avig maska över huvud taget.. Är inte ens säker på att jag gör rätt, fast jag sett på en instruktionsvideo på youtube. :whut:

Det blir nog variation i varannanheten mest hela tiden faktiskt och jag ser inte vad som är vad, it all looks like trassel to me.. :lol:

Ni ska få se slutresultatet så kanske ni får er ett gott skratt! :tumup:
Användarens profilbild
Av Sanna81
#9499346
Deviant skrev:Åh jag känner mig så urbota dum när jag gör sådant här! Första är ju why bother när jag är så dålig på det.. Men jag vill ju bli bra! Sen är allt så svårt att fatta.. tog mig säkert 2h (med frekventa avbrott av bebis förvisso) att förstå hur jag gör en avig maska över huvud taget.. Är inte ens säker på att jag gör rätt, fast jag sett på en instruktionsvideo på youtube. :whut:

Det blir nog variation i varannanheten mest hela tiden faktiskt och jag ser inte vad som är vad, it all looks like trassel to me.. :lol:

Ni ska få se slutresultatet så kanske ni får er ett gott skratt! :tumup:
:klappa: Jag har precis samma problem, att hålla "två aviga, två räta" i huvudet är för svårt för mig också, det blir väldigt lätt " en rät, tre aviga, två räta, fyra aviga, fyra räta, en avig...". En gång har jag ändå lyckats sticka just ett par bebisbenvärmare med muddstickning, men då hade jag en snäll fru som är bättre än jag på sånt här, så hon stickade några varv så att det inte bara var ett jytter, och då gick det faktiskt att se vilken maska man borde göra utan att behöva komma ihåg vad man gjorde nyss!

Mitt tips är alltså att hitta någon annan som kan börja på arbetet, men du kanske inte har någon sådan i närheten?

Sen la jag i och för sig ned stickningen några år, tills i våras då jag stickade en bebisfilt (med bara räta maskor :lol: ) . Fast den blev visst inte klar, för jag orkade inte lära mig hur man maskar av, så nu har jag en stickning av sju nystan som fortfarande hänger på den sista stickan :hide:
Användarens profilbild
Av Deviant
#9499356
Sanna81 skrev: :klappa: Jag har precis samma problem, att hålla "två aviga, två räta" i huvudet är för svårt för mig också, det blir väldigt lätt " en rät, tre aviga, två räta, fyra aviga, fyra räta, en avig...". En gång har jag ändå lyckats sticka just ett par bebisbenvärmare med muddstickning, men då hade jag en snäll fru som är bättre än jag på sånt här, så hon stickade några varv så att det inte bara var ett jytter, och då gick det faktiskt att se vilken maska man borde göra utan att behöva komma ihåg vad man gjorde nyss!

Mitt tips är alltså att hitta någon annan som kan börja på arbetet, men du kanske inte har någon sådan i närheten?

Sen la jag i och för sig ned stickningen några år, tills i våras då jag stickade en bebisfilt (med bara räta maskor :lol: ) . Fast den blev visst inte klar, för jag orkade inte lära mig hur man maskar av, så nu har jag en stickning av sju nystan som fortfarande hänger på den sista stickan :hide:
:heart: Skönt att höra att jag inte är ensam! Och vet du.. här ligger en bebisfilt med bara räta maskor men jag vet inte heller hur man maskar av så den ligger där sen snart ett år. :roll: :lol: Finns det kurser for dummies?!

Jag har ingen som kan hjälpa mig vad jag vet. Hmmmm, kanske den jättejättesnälla tanten i garnaffären. Hon nämnde sist att hon hade svårt att hitta någon som kunde se till hennes kanin ibland. Kanske jag kan byta kaninmatning mot stick-hjälp!?
Av majo0322
#9499366
Ett enkelt sätt att maska av. Funkar för räta och resår. Stivka ihop två maskor. Sätt tillbaka madkan som blev på vänster sticka (den som har de flesta maskorna på sig). Sticka ihop två maskor. Sätt tillbaka. Fortsätt tills maskorna är slut.
Användarens profilbild
Av camsch
#9499458
En grej som fungerat för mig (som också var/är nybörjare på stickning) är att bara göra en mudd med resår upptill och nertill och sedan slätstickat resten. Genom att bara hålla på i 5-10 varv så känns det möjligt att vara noga. Sätt markeringar med jämna mellanrum som t ex markerar där du ska sticka räta maskor så ser du snabbare om det blivit fel och kan ändra :-)
Användarens profilbild
Av Deviant
#9501846
Något magiskt har hänt! Jag har lärt mig! :D Iaf det enkla som behövs för detta lilla projekt då.. :lol:

Jag lyckades till slut tokfokusera och göra en par varv rätt och sen såg jag plötsligt vad som var räta och aviga. Sen kunde jag lägga ifrån mig och plocka upp stickningen hur som helst och en är klar! :vågen:
Esploriamo le Suonerie Gratis!

Ciao a tutti! Voglio condividere con te una grande[…]

Chcę podzielić się z Wami moim najnowszym odkrycie[…]

Ny forumägare & Sjalbarns framtid!

Jag surfar ofta på forumet medan jag spelar […]

¡Hola a todos! Quiero compartir con ustedes[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?