Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Miltonia
#9497331
Jag har fått en symaskin! :vågen:

Det är min mormors gamla, så den är inte ny och har inga moderna finesser.
Och jag bör betraktas som helt nybörjare då jag inte sytt något på över 20 år.

Jag vill sy en kofta till mig själv, helst i ull.

Så var hittar jag ett enkelt mönster?
Och var hittar jag ett bra tyg i ull (gärna nätbutik)?

Är det ett rimligt projekt att börja med? Andra förslag?

Något mer jag bör tänka på?
Användarens profilbild
Av Fryle
#9497339
Om du är alldeles nybörjare hade jag börjat sy något av vävt bomullstyg för att sedan avancera till ullkoftan.

När det gäller mönster tycker jag Stoff&Stil har riktigt dålig passform medan Svenska Mönster är mycket bra (vet inte om det bara beror på mönstren eller även på min kroppsform dock).

http://svenskamonster.se/sv/
#9498644
Grattis till symaskinen! :vågen: Ofta är de äldre maskinerna starka och bra, tros att d inte har en massa finesser. :tumup:

Tänkte du dig vävt tyg eller ulltrikå till koftan?
#9498664
Smultronbarn skrev:Grattis till symaskinen! :vågen: Ofta är de äldre maskinerna starka och bra, tros att d inte har en massa finesser. :tumup:

Tänkte du dig vävt tyg eller ulltrikå till koftan?
Vet inte. Vilket är bäst? Enklast?
#9498707
Miltonia skrev:
Smultronbarn skrev:Grattis till symaskinen! :vågen: Ofta är de äldre maskinerna starka och bra, tros att d inte har en massa finesser. :tumup:

Tänkte du dig vävt tyg eller ulltrikå till koftan?
Vet inte. Vilket är bäst? Enklast?
Vävt tyg kan vara lite enklare att sy i för en nybörjare, trikå kan vara lite trixigt ibland tycker jag, men om vävda ylletyget är väldigt tjockt kan det ju vara knepigt också. När jag sydde en mantel av gamla militärfiltar, och då var det vissa ställen jag fick kasta några bitar av fållen för hand, var lättare.

Men jag tycker du kan prova dig fram lite! :D Välj det du tycker verkar snyggt och bra som du vill ha, du ska ju trivas i koftan. :tumup: Vilka sömmar finns på maskinen, är det bara bas-sömmar (rak, back, zickzack)? Ta något tyg du har hemma och sy lite och känn in maskinen och inställningar mm.
Esploriamo le Suonerie Gratis!

Ciao a tutti! Voglio condividere con te una grande[…]

Chcę podzielić się z Wami moim najnowszym odkrycie[…]

Ny forumägare & Sjalbarns framtid!

Jag surfar ofta på forumet medan jag spelar […]

¡Hola a todos! Quiero compartir con ustedes[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?