Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

#9492958
Jag har ingen overlock, men planerar att sy lite i velour samt ulltrikå. Vad ska jag tänka på?

Förstått att jag måste ha en jerseynål samt en elastisk söm - zigzag eller annan? Och kan jag ha "vanlig" sytråd?

Maskinen är en Pfaff tiptronic 1071, och har några år på nacken. Ser ut som på bilden nedan, fast min är mycket slitnare i höljet (gammal skolmaskin från början). Bilden är lånad från en annons på Tradera.

Bild
#9492961
Självklart kan du sy i trikå även med en vanlig symaskin och som du redan har listat ut själv behöver du en jerseynål. Zigzagsöm funkar fint. Vad menar du med "vanlig" sytråd? Jag använder själv bara polyestertråd eftersom jag tycker att det håller bättre än bomullstråd. Lycka till! :tumup:
#9492962
Gelememos skrev:Självklart kan du sy i trikå även med en vanlig symaskin och som du redan har listat ut själv behöver du en jerseynål. Zigzagsöm funkar fint. Vad menar du med "vanlig" sytråd? Jag använder själv bara polyestertråd eftersom jag tycker att det håller bättre än bomullstråd. Lycka till! :tumup:
Tack för ditt svar! :D
Jo jag menade nog polysetertråd, typ vilken sytråd som helst. Tänktre bara ifall det fanns nån specialtråd som funkade bättre för trikåtyg, men då kör jag bara på med den jag har hemma. :tumup:

Tilläggsfråga: såg att det fanns sk tvillingnålar som salufördes som trikåvänliga, hur använder man dem egentligen? :hmm:
Av petwol
#9492964
Smultronbarn skrev:
Gelememos skrev:Självklart kan du sy i trikå även med en vanlig symaskin och som du redan har listat ut själv behöver du en jerseynål. Zigzagsöm funkar fint. Vad menar du med "vanlig" sytråd? Jag använder själv bara polyestertråd eftersom jag tycker att det håller bättre än bomullstråd. Lycka till! :tumup:
Tack för ditt svar! :D
Jo jag menade nog polysetertråd, typ vilken sytråd som helst. Tänktre bara ifall det fanns nån specialtråd som funkade bättre för trikåtyg, men då kör jag bara på med den jag har hemma. :tumup:

Tilläggsfråga: såg att det fanns sk tvillingnålar som salufördes som trikåvänliga, hur använder man dem egentligen? :hmm:
Jag älskade min tvillingnål och använde den mycket innan jag skaffade min coverpro. Det gör att du får två fina sömmar med perfekt avstånd emellan. Den fungerar jättebra till trikå då den är lite elastisk. Men när du köper en sådan så kolla att det är en trikånål då de är lite rundare än en vanlig nål. Så får du inte stora hål i tyget. Tvillingsömmen använde jag alltid i tröjärmar och halslinning samt i midjan på tröjor. Eller i benslut och midjan på byxor :tumup:
Av Mery
#9492969
Kul att du vill sy! De där knapparna till höger på symaskinen är nog olika sömmar. Om det finns så många kan jag mycket väl tänka mig att det finns någon särskild söm för att sy ihop trikåtyger, alltså en elastisk söm. Jag tycker att det är lättare att få det bra med en sådan söm än med zigzag så finns det rekommenderar jag den. Om du har instruktionsboken kan du kolla där.Annars brukar symbolen vara typ ett rakt lodrätt streck med kortare streck utåt höger med några mm emellan (det är så sömmen ser ut). Lycka till! :)
#9492974
petwol skrev:
Smultronbarn skrev:
Tilläggsfråga: såg att det fanns sk tvillingnålar som salufördes som trikåvänliga, hur använder man dem egentligen? :hmm:
Jag älskade min tvillingnål och använde den mycket innan jag skaffade min coverpro. Det gör att du får två fina sömmar med perfekt avstånd emellan. Den fungerar jättebra till trikå då den är lite elastisk. Men när du köper en sådan så kolla att det är en trikånål då de är lite rundare än en vanlig nål. Så får du inte stora hål i tyget. Tvillingsömmen använde jag alltid i tröjärmar och halslinning samt i midjan på tröjor. Eller i benslut och midjan på byxor :tumup:

Jag kan bara instämma med petwol! :D Nu syr jag mest bebis- och barnkläder och då är tvillingnålen helt suverän till att "bandkanta" (heter det så? :hmm: ) ärmar, halslinning, benslut och bodys m.m.
#9493002
Jag har sytt mycket med vanlig raksöm i trikå, har faktiskt inte märkt att det är sämre än en smal sicksack.

Men kolla efter om det inte finns nån söm är en fusk- overlock! Den är toppen, och finns tom på min enkla maskin.
#9493015
maltemalte skrev:Jag har sytt mycket med vanlig raksöm i trikå, har faktiskt inte märkt att det är sämre än en smal sicksack.

Men kolla efter om det inte finns nån söm är en fusk- overlock! Den är toppen, och finns tom på min enkla maskin.
Tack för tipset, ska kolla instruktionsboken imorgon om det finns nån "fusksöm"! :tumup: Schysst att det funkar med raksöm också, hade nästan trott att det skulle bli bubbligt i kanten av det och att det var därför man använde zigzag.
#9493016
Mery skrev:Kul att du vill sy! De där knapparna till höger på symaskinen är nog olika sömmar. Om det finns så många kan jag mycket väl tänka mig att det finns någon särskild söm för att sy ihop trikåtyger, alltså en elastisk söm. Jag tycker att det är lättare att få det bra med en sådan söm än med zigzag så finns det rekommenderar jag den. Om du har instruktionsboken kan du kolla där.Annars brukar symbolen vara typ ett rakt lodrätt streck med kortare streck utåt höger med några mm emellan (det är så sömmen ser ut). Lycka till! :)
Åh, då ska jag kolla imorrn hur knapparna ser ut, tack för tips! :tumup:

Och tack ni andra för svar med! Men med tvillingnålen - är det en trådrulle eller har man två då?

Tänker nog ändå börja med den enkelnål och testa mig fram. :D
Användarens profilbild
Av Fryle
#9493018
Två övertrådar och en undertråd till tvillingnål.

När jag sytt med vanlig maskin i trikå har jag undvikit raksöm eftersom den inte är elastisk och kan gå av när tyget sträcks.
#9493137
Tack för svar!
Då testar jag mig fram med zigzag eller om det finns nån specialsöm jag kan få kläm på. Hann inte kolla instruktionsboken igår, men ska göra det i slutet av veckan nu. :tumup: Har en söt snart 3-åring i bekantskapskretsen som ska få en present, så, måste få kläm på sömmarna snart tänkte jag. :D
Esploriamo le Suonerie Gratis!

Ciao a tutti! Voglio condividere con te una grande[…]

Chcę podzielić się z Wami moim najnowszym odkrycie[…]

Ny forumägare & Sjalbarns framtid!

Jag surfar ofta på forumet medan jag spelar […]

¡Hola a todos! Quiero compartir con ustedes[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?