Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Melinna
#9474213
Jag har fått frågan om jag vill ha min farmors vävstol och jag är lite sugen. Spara den i förrådet tills jag någon gång i framtiden får plats. Jag tror att jag skulle gilla att väva. (I framtiden. När det finns mer tid… ).

Min fråga är - hur svårt är det att montera en vävstol? Kommer det inte bli av pga att det kommer att kännas övermäktigt?
Användarens profilbild
Av zink
#9474219
Den dagen rekommenderar jag att du söker rätt på nån entusiast som blir själaglad av att få hjälpa till :tumup:

Tror det är bättre än att du t ex försöker enbart själv m h a YouTube. Men du kan säkert hitta nåt där också ;-)
Användarens profilbild
Av Ashe
#9474233
Om den är monterad nu så är mitt tips att ta bilder på hur det ser ut nu, från alla möjliga vinklar.
Det är inte jättesvårt att sätta upp en vävstol, det svåraste är när du ska dit med varp och allt sånt.

Om du har plats att förvara den så länge så ta den. Väva är underbart avkopplande och kul. :D
Jag väntar på att vi ska få klart vår övervåning så jag får ett eget syrum. Då ska vävstolen (förhoppningsvis) också upp.
Användarens profilbild
Av Novemberros
#9474236
Hur gammal är vävstolen? Det är jobbigt att montera själv också. Jag skulle avstått om jag inte hade plats nu för den, annars är risken att den bara tar upp plats i förrådet och är jobbig när man flyttar. Vävstolar går alltid att få tag på.
Användarens profilbild
Av zink
#9474275
Fast inte farmors...

Säger hon som är samlare i minst tredje ledet på båda sidor. Det är något speciellt att använda saker som man vet att ens morfar, mormor, farmor och farfar använt innan!

Som beskrivs här, dokumentera innan. Det är nog både lätt och svårt. Men den dagen teama ihop dig med en entusiast, det finns ute i bygderna... :tumup:
Användarens profilbild
Av Fryle
#9474286
Jag förstår också argumentet att det finns mervärde i just farmors vävstol.

Ändå kan det vara värt att titta lite på skicket. Om vävstolen är ärvd i flera led vill det till att det var god kvalitet från början. Att hantverka med arbetsredskap som är sneda och gistna förtar glädjen över proviniensen.

Så: Är det en vävstol i gott skick är den värd att stuva in i förrådet. Se till att dokumentera och vinnlägg dig om att få med dig alla delar och eventuella tillbehör.
Användarens profilbild
Av zink
#9474298
Ah, viktig kommentar där Fryle!

Du fr leta upp en entusiast redan nu som kan hjälpa dig att göra en besiktning :D
Användarens profilbild
Av Melinna
#9474398
Den är nedmonterad dessvärre, har varit i tjugo år eller så. Jag har ingen som helst aning om kvaliteten!


Hur är det om man bor i lägenhet, eller i radhus/parhus med grannar vägg i vägg - kan man väva då eller låter det för mycket?
Av Smultronbarn
#9474815
Melinna skrev:Den är nedmonterad dessvärre, har varit i tjugo år eller så. Jag har ingen som helst aning om kvaliteten!


Hur är det om man bor i lägenhet, eller i radhus/parhus med grannar vägg i vägg - kan man väva då eller låter det för mycket?
Det beror nog på hus och grannar skulle jag säga. Men man kan tex ställa den på en tjock matta, och undvika att ställa den direkt mot en vägg så borde det minimera ljudet. :tumup: Och om man bara väver dagtid, och inte direkt ovanför nåns sovrum?

Finns det kanske nån lokal eller liknande i ditt område där du kan få lov att ha den? Här i området finns en vävstuga (källarlokal i ett hyreshus) som några tanter har sina vävstolar i. :tumup:
Användarens profilbild
Av Fryle
#9474830
En vävstol behöver nästan ha kontakt med en vägg för att inte förflytta sig när bommen slår. Kanske låter det mindre in till grannen om det inte är mot deras vägg.
Av Smultronbarn
#9474874
Fryle skrev:En vävstol behöver nästan ha kontakt med en vägg för att inte förflytta sig när bommen slår. Kanske låter det mindre in till grannen om det inte är mot deras vägg.
Aha! Det var bra att få veta. :tumup: Kanske man kan sätta upp en matta på väggen också, alltså på den där vävstolen ska stå emot, för att undvika fortplantering av ljud?
Användarens profilbild
Av Ashe
#9474912
Vi har alltid haft vävstolen fristående och inte mot vägg.
När man slår med bommen flyttar sig vävstolen i riktningen där du sitter i alla fall, så man får skjuta fram den med jämna mellanrum för att få plats att sitta.
Användarens profilbild
Av Fryle
#9474935
Jag menar egentligen inte att själva vävstolen står mot väggen, utan att det ligger två brädor på golvet som distans mellan vävstolen och väggen. Så den har indirekt kontakt med väggen, för att slippa flytta tillbaka den hela tiden när den följt med vid bomslagen.
Användarens profilbild
Av zink
#9474949
(Det är ett väldigt speciellt och ihärdigt ljud så med skiftjobbande, känsliga eller griniga grannar kan det ju bli ett bekymmer... Men jag har ju aldrig sett effekter av ljuddämpningar efts de som jag sett väva inte haft behov av det!)
Av BaraSara
#9478419
Det finns särskilda "fötter" för vävstolar som man kan använda för att vävstolen inte ska flytta sig. Glimåkra säljer en som kallas Stadig. Jag har också sett att man kan använda vibrationsdämpare (till tex tvättmaskin), men det har jag inte provat själv.
Esploriamo le Suonerie Gratis!

Ciao a tutti! Voglio condividere con te una grande[…]

Chcę podzielić się z Wami moim najnowszym odkrycie[…]

Ny forumägare & Sjalbarns framtid!

Jag surfar ofta på forumet medan jag spelar […]

¡Hola a todos! Quiero compartir con ustedes[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?