Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

#9472421
Jag brukar ibland sticka, bara för att det är trevligt. Jag kan dock inget om det. Jag har därför bara gjort "lappar" som möjligen skulle kunna användas som docktäcken, men det har aldrig blivit av. Nu tänkte jag slå på stort och tillverka en halsduk. :D Jag tittade på mönster, men de var ju helt avancerade. Jag tänkte mig bara en rak halsduk, fluffig och i tjockt garn (pga att jag är ute efter fluffigheten, men även för att jag tror att det inte syns lika bra om det blir ojämnt då...).

Mina frågor: vad för slags stickor ska jag ha, och kan ni tipsa mig om något lämpligt garn? Och hur ska jag sticka? Observera att jag aldrig har gjort något mer avancerat än slätstickning...
#9472424
Ju tjockare garn och stickor, desto snabbare går det! Jag föredrar rundstickor i trä, men det är ju olika vad man trivs med.

I julas gjorde jag en väldigt enkel och snabbstickad halsduk till min systerdotter. Här är en beskrivning av den:
Mät upp en garnbit som är lika lång som du vill ha halsdukens bredd. Mät upp tre gånger den längden och lite till. Sedan använder du den uppmätta garnänden för att lägga upp maskor i ojämnt antal. Sedan är det bara sticka resårstickning, varannan rät varannan avig varvet ut. Nästa varv stickas likadant fast tvärt om - de som skickades räta på rätsidan stickas aviga på avigsidan. Fortsätt tills garnet nästan är slut och maska sedan av. Om du vill ha fransar är det bra att ta undan garn till det innan du börjar sticka.
#9472534
Tack! Det där kan jag ju klara! Jag har nu beställt ett tjockt ullgarn som ska stickas med 12 mm-stickor.

Rundstickor har jag aldrig testat, det får kanske bli nästa steg. Mitt mål är att sticka en tröja så småningom!
#9475615
Smultronbarn skrev:Hur går det för dig? :D
Det går bra, tack! Nu är allt garn slut, och halsduken är inte tillräckligt lång, så jag beställer mer. Tog kanske lite väl tjockt garn, för halsduken blir rätt kompakt, men fin och skön blir den! Jag ska sticka en enkel tröja till 4-åringen när jag är klar, hoppas jag.
Esploriamo le Suonerie Gratis!

Ciao a tutti! Voglio condividere con te una grande[…]

Chcę podzielić się z Wami moim najnowszym odkrycie[…]

Ny forumägare & Sjalbarns framtid!

Jag surfar ofta på forumet medan jag spelar […]

¡Hola a todos! Quiero compartir con ustedes[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?