Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

#9461886
Finns 14 olika materialsatser :loving:

http://www.jamtli.com/15770.jamtli_butik_kuddar.html

Brodera en brudkudde efter original från Jämtland och Härjedalen. Traditionen att brodera brudkuddar var vanlig på 1700-1800-talet och det finns ca 125 bevarade originalkuddar i länet. Originalkuddarna finns på hembygdsgårdar, på Jamtli och i privat ägo. Originalen till kuddarna ovan finns i utställningen "Lust & Fägring" på Jamtli (utom Mörsil). I dessa materialförpackningar ingår framstycke av vadmal med broderitryck, ullgarn till broderiet, nål, beskrivning och en kort historik. Materialförpackningen kostar 650:-. Innerkudde och bakstycke ingår ej men vi säljer både innerkuddar och vadmal eller killingskinn till bakstycke. Materialförpackningarna till kuddarna nedan är nyframtagna av länshemslöjdskonsulenterna och i förpackningen finns framstycke av vadmal med broderitryck, tofsar till hörndekoration, ullgarn till broderiet, nål och beskrivning. Innerkudde och bakstycke ingår ej. De gamla kuddarna hade alla skinnbakstycken, med eller utan päls som då var vänd inåt. Pris för dessa materialförpackningar är 650:-.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Senast redigerad av zink den ons dec 09, 2015 00:20, redigerad totalt 2 gång.
Användarens profilbild
Av Fryle
#9461888
Jättefina!

Jag trodde yllebroderi var typiskt skånskt, men det måste väl ha funnits på många ställen.
Användarens profilbild
Av zink
#9461896
Jo, "allmoge" hel klart men ändå så finns det väl "landskapssömmar"? Variationer på samma tema typ.

Det lustiga var att jag just hittade ett tidningsställ i källaren som jag gjorde på slöjden på högstaditet, trä och sy kombinerat. Då är det "jämtlandssöm" på den, typ ett träd och fåglar. Riktigt fint! För jag är ingen syslöjdare... Brukade ha för bråttom ;-)
Användarens profilbild
Av Teusa
#9461900
Åh, så fina! Jag önskar verkligen att jag hade bättre tålamod.
Användarens profilbild
Av zink
#9461909
Fryle skrev:Jag skulle inte kunna skilja dessa skånska från de jämtländska
Näe, jag kudde inte heller det!

;-)

Ibland kan en socken valt att ha et visst motiv som "sitt". Och att vissa saker återkommer mer?

Andra jämtländska kudden uppifrån känns lite rundare, dyp Dalarnas kurbitsmålningar? Dalarna borde väl ha yllebroderade kuddar också? :hmm: Och vi har målade jämtlandsskåp :lol:

Och tapeten så klart!
Användarens profilbild
Av zink
#9461910
http://www.jamtli.com/4903.overhogdalsbonaderna.html

Bild

Vikingatida bildvävar från Överhogdal

Överhogdalsbonaderna är museets märkligaste föremål. De är textila vävnader - från den spännande brytningstiden mellan hednisk och kristen tid! De långa våderna är täckta av figurer: människor, hästar och olika typer av mytiska sagodjur. I långa rader spränger de fram, förbi träd, hus, kyrkor och skepp. Motiven och symbolerna lockar till många olika tolkningar.

Vissa tror att bonaderna visar hur missionären Staffan kristnar Härjedalen. Andra har sett scener ur Volsungasagan i bilderna. De senaste teorierna menar att vävnaderna handlar om världens undergång - den fornnordiska religionens Ragnarök eller kristendomens apokalyps. Det som är obestridligt är att bonaderna innehåller motiv från både den fornnordiska och den kristna föreställningsvärlden.

Bonaderna hittades 1910 i en bod intill Överhogdals kyrka i Härjedalen. Först trodde man att vävnaderna var från senare medeltid, men 1991 fick man genom C14-datering kunskap om att vävnaderna var betydligt äldre än så. Bonaderna visade sig vara så gamla som vikingatida. Det senaste provet från 2005 har resulterat i en något senare datering men fortfarande är bonaderna häpnadsväckande gamla. Någon gång mellan 1040 och 1170 har samtliga delar skapats - mitt emellan hednisk vikingatid och kristen medeltid.

Idag förvaras bonaderna på Jamtli, där ett speciellt rum har inretts för dem. Förvaringsförhållandena är de allra bästa, och rummets arkitektur skapar en vikingatida atmosfär.
Användarens profilbild
Av Teusa
#9461918
zink skrev:
Fryle skrev:Jag skulle inte kunna skilja dessa skånska från de jämtländska
Näe, jag kudde inte heller det!

;-)

Ibland kan en socken valt att ha et visst motiv som "sitt". Och att vissa saker återkommer mer?

Andra jämtländska kudden uppifrån känns lite rundare, dyp Dalarnas kurbitsmålningar? Dalarna borde väl ha yllebroderade kuddar också? :hmm: Och vi har målade jämtlandsskåp :lol:

Och tapeten så klart!
Japp! Såg en helt underbar på utställningen på hembyggsgårn i somras. Större än de kuddar du visar. Nu kommer jag inte ihåg hur många timmar hon lagt ner på den men det var många. Så var den helt otroligt fin oxå.
Användarens profilbild
Av Fryle
#9461919
zink skrev: Vikingatida bildvävar från Överhogdal
När jag fyllde 40 fick jag ett halssmycke med motiv från Överhogdalstapeten av min ingifta moster från Jämtland. Jättefint är det!

Nu blev det OT igen... :roll:
Användarens profilbild
Av zink
#9461981
Fryle skrev:
zink skrev: Näe, jag kudde inte heller det!
:Hahaa:
Jag har varit rejält förkyld i en vecka ju :nys:
Användarens profilbild
Av Fryle
#9462321
Överhogdalsmönstret finns som vantar också, designade av Solveig Larsson i hennes Vantboken:

Bild
Användarens profilbild
Av AnKa
#9462326
zink skrev:http://www.jamtli.com/4903.overhogdalsbonaderna.html

Bild

Vikingatida bildvävar från Överhogdal

Överhogdalsbonaderna är museets märkligaste föremål. De är textila vävnader - från den spännande brytningstiden mellan hednisk och kristen tid! De långa våderna är täckta av figurer: människor, hästar och olika typer av mytiska sagodjur. I långa rader spränger de fram, förbi träd, hus, kyrkor och skepp. Motiven och symbolerna lockar till många olika tolkningar.

Vissa tror att bonaderna visar hur missionären Staffan kristnar Härjedalen. Andra har sett scener ur Volsungasagan i bilderna. De senaste teorierna menar att vävnaderna handlar om världens undergång - den fornnordiska religionens Ragnarök eller kristendomens apokalyps. Det som är obestridligt är att bonaderna innehåller motiv från både den fornnordiska och den kristna föreställningsvärlden.

Bonaderna hittades 1910 i en bod intill Överhogdals kyrka i Härjedalen. Först trodde man att vävnaderna var från senare medeltid, men 1991 fick man genom C14-datering kunskap om att vävnaderna var betydligt äldre än så. Bonaderna visade sig vara så gamla som vikingatida. Det senaste provet från 2005 har resulterat i en något senare datering men fortfarande är bonaderna häpnadsväckande gamla. Någon gång mellan 1040 och 1170 har samtliga delar skapats - mitt emellan hednisk vikingatid och kristen medeltid.

Idag förvaras bonaderna på Jamtli, där ett speciellt rum har inretts för dem. Förvaringsförhållandena är de allra bästa, och rummets arkitektur skapar en vikingatida atmosfär.
Vad häftigt med vävda bilder som är 1000 år. Var ligger Jamti? Östersund? Undrar om resterande familj är entusiastisk över vikingatida textilkonst?
Användarens profilbild
Av zink
#9462342
AnKa skrev:Vad häftigt med vävda bilder som är 1000 år. Var ligger Jamti? Östersund? Undrar om resterande familj är entusiastisk över vikingatida textilkonst?
Om de gillar årets julkalender så lär de utan problem kunna slå ihjäl de två dagar man får på köpet på en biljett 8)

Det är ju biffigare än Skansen och väldigt fokus på barn. Att man gör saker. Inne som ute. Det senaste är att de byggt upp en värld med 70-talet och då "Fen myror är fler än fyra elefanter". Åsså på 50-talet kan man ta körkort i rejäla bilar. Hoppa i höloftet. Flotta mini-timmer. Åka dressin och lösa ett mysetrium. Snickra vedträdockor. Fotograferas i gamla kläder. Koka mese på fäbodvallen. Baka tunnbröd. Gå på styltor. Åka lådbil. Äta kolbulle. Göra en massa i lek-mejeriet. Man kan få vara "barn för en dag" i ngn av gårdarna (men då ska man nog ha 1-2 fria dagar också gärna" där det alltså om somrarna "lever" hela familjer (amatörer) i 1700-tal, 1800-tal, 40-tal, 70-tal (gröna vågare, ingenjörsfamiljen och resande pensionären). Åsså kan man vara på tivolit i staden, åka slänggunga, kasta prick å sånt.

Det var ute det. Inne är det uppbyggt en värld som är ljus- och ljudsatt. Nästan lite läskigt... Det är dygnet och årstiderna och vissa figurer kan röra sig plötsligt... Stenåldersflickan som tittar upp. Farmor som börjar hosta, vaggan börjar gunga, elden knastrar, mjölkärnorna rör sig... Magiskt! Åsså får man leka därinne också förstås. Forbonde. Lägga pussel på golvet av en ren. Det är en hel del i barnahöjd. Krypa in hos Storsjöodjuret eller varglyan. Klä ut sig i vikingatida kläder.

Och bildspelet om tapeten är trollbindande för lite större barn också

Och nrä man är trött går man och lägger sig i bildsalen med det samiska bildspelet och tittar upp på stjärnhimlen.

Jamtli :loving: :loving: :loving: :loving: :loving: :loving: :loving:

Jag har varit intresserad av spel under en lå[…]

Tack så mycket för rekommendationen! Ja[…]

Köpberoende

Hur har det gått, hur mår du? Har du f[…]

En ledsam morgon

Ursäkta lång text, behöver lite r&[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?