Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av berit
#9457125
Jag har tidigare tvättat mina stickade grejer för hand och med neutral babyschampo (och ibland med vår vanliga flytande tvål handtvål). Nu funderar jag på om det kanske är bättre att köpa ett ulltvättmedel - är det det? Och vilket i såna fall?

Och så undrar jag om ullkurning. Är det nåt som behöver göras med andra plagg än blöjbyxor? Jag har en stickad tröja som jag använder mycket och där ullen känns torr och skör, är det nåt som går att att hjälpa lite med ullkurning?
Av krakri
#9457127
Jag tvättar allting i maskin med yllprogram och det funkar finemang. Vi använder tvättmedel för ull och silke ur Sonetts neutrala serie. :tumup:
Användarens profilbild
Av berit
#9457130
krakri skrev:Jag tvättar allting i maskin med yllprogram och det funkar finemang. Vi använder tvättmedel för ull och silke ur Sonetts neutrala serie. :tumup:
Oooh, snabbt svar! :app:

Jag vågar inte tvätta i våra maskiner mer efter den stora filtningstvätten då allt filtades trots det mildaste programmet :roll: . Tror att våra gemensamma tvättstugetvättmaskiner inte är tillräckligt skonsamma kanske :hmm:

Tvättmedlet hittade jag nu när jag googlade :tumup: . Brukar du ullkura också?
Användarens profilbild
Av Fryle
#9457133
Ofta är ulltvättprogrammet skonsammare än handtvätt. :tumup: Jag tvättar allt ömtåligt i maskinen. Just nu använder jag Sonett ull/siden, tidigare har vi haft Ullrike, Änglamark och ett isländskt som jag just nu inte har namnet på. En tröja i ren ull hade jag ullkurat, vet inte hur blandmaterial reagerar. Likaså vet jag inte hur det blir om den är superwash. Se till att inte överdosera kuren och att den är ordentligt upplöst innan du lägger i tröjan.
Användarens profilbild
Av berit
#9457136
Fryle skrev:Ofta är ulltvättprogrammet skonsammare än handtvätt. :tumup: Jag tvättar allt ömtåligt i maskinen. Just nu använder jag Sonett ull/siden, tidigare har vi haft Ullrike, Änglamark och ett isländskt som jag just nu inte har namnet på. En tröja i ren ull hade jag ullkurat, vet inte hur blandmaterial reagerar. Likaså vet jag inte hur det blir om den är superwash. Se till att inte överdosera kuren och att den är ordentligt upplöst innan du lägger i tröjan.
Jag tror det är skillnad på maskin och maskin. Vi tvättar i tvättstuga med sånadär stora tvättmaskiner som inte har så många inställningar och jag har aldrig lyckats tvätta nåt handstickat utan att det filtats.

:notes: sonett ska jag testa! Och så ska jag köpa ullkurning också :tumup:. Det är ren ull i tröjan. Såndär lite sticksig och obehandlad.
Esploriamo le Suonerie Gratis!

Ciao a tutti! Voglio condividere con te una grande[…]

Chcę podzielić się z Wami moim najnowszym odkrycie[…]

Ny forumägare & Sjalbarns framtid!

Jag surfar ofta på forumet medan jag spelar […]

¡Hola a todos! Quiero compartir con ustedes[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?