Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

#9456389
Sagornas stickbok : sticka sagobarnens bästa kläder

av Celia B Dackenberg (inbunden, 2015)

Bild

http://www.bokus.com/bok/9789113061528/ ... sta-klader

Att öppna dörren till sagans värld är att träda in i ett förunderligt universum av hemliga stigar, fantasi och äventyr. Och om man - som författaren Celia B. Dackenberg - inte kan låta bli att hålla utkik efter stickade plagg så är det ett underbart landskap att botanisera i. I den här boken tolkar hon de favoriter som ger skydd och karaktär åt våra mest älskade barnboksfigurer.

Att Pippi Långstrump redan är en modeikon för barn vet vi. Här får vi dessutom stickbeskrivningar till allt från tomtebobarnens ängsullströjor till Mymlans randiga klänning och Findus pigga mössa.

Sammantaget blir det cirka 20 stickbeskrivningar som varvas med essäer om handarbete, mode, material och kulturhistoria. Det kan handla om hur Coco Chanel tar sig an den klassiskt manliga sjömanströjan och förvandlar den till en symbol för självständiga kvinnor, men också om raggsockans eviga liv.

Att sticka ett plagg till någon är inget mindre än en kärlekshandling, ofta från en generation till en annan. Den sagoskatt vi har, som barn och vuxna kan mötas kring, är en perfekt utgångspunkt för en bok som tar det här med stickning - och sagor - på precis så stort allvar som det förtjänar.
Senast redigerad av zink den fre okt 23, 2015 21:19, redigerad totalt 1 gånger.
#9456390
Nåt för er GDS:are att önska i julklapp kanske?

Såg den i Barnens Bokklubb, där kan man köpa den för pluspris 149 kr ist f 219 kr. Pluspris är om man beställer ngt annat ur det aktuella sortimentet.

På Bokus kostar den 219 kr men 199 kr för MedMera-medlemmar just nu-
#9456438
Teusa skrev:Tänk om jag hade lite mer tålamod och kunskap om stickning! Låter som en underbar bok!!!
Jag planerar kanske inte att sticka någon av modellerna, utan vill ha och läsa boken för att den i sig är trevlig. Det kan du också göra. :tumup: Förresten finns den på vårt bibliotek,så att låna den kan också vara ett alternativ.
#9456579
Vem vet, stickning är kanske din grej :tumup:

(Jag vet att det inte är min grej. För repetitivt.) (Åsså vet jag inte vad jag ska göra med det stickade. Avskyr stickade plagg på kroppen :lol: Hade det aldrig på sonen följaktligen. Och hade en mor som stickade jämt. I de akrylgarn som var poppis då. Kanske hänger ihop det där...)
#9456607
Amaltea skrev:
AnKa skrev:Önskar att jag kunde sticka :|
:klappar:

Det finns säkert någon SBare i närheten som kan lära dig :tumup:
Ja alltså jag kan hyfsat väl. Problemet är snarare att det liksom inte är min grej. Jag har inte tålamodet. Eller hittar inte det där meditativa som jag tror att det kan vara när man matar varv efter varv. Som löpning är för långdistanslöpare. För mig är löpning bara jobbigt.
Om ni fattar liknelsen
#9456608
zink skrev:Vem vet, stickning är kanske din grej :tumup:

(Jag vet att det inte är min grej. För repetitivt.) (Åsså vet jag inte vad jag ska göra med det stickade. Avskyr stickade plagg på kroppen :lol: Hade det aldrig på sonen följaktligen. Och hade en mor som stickade jämt. I de akrylgarn som var poppis då. Kanske hänger ihop det där...)
Jag hade en mormor som sydde jämt och kokade sylt och saft och en farmor som var en fantastisk stickerska.
När jag var barn var jag klädd i hemgjort och var överlycklig varje gång jag fick ett köpt plagg eller Skogaholmslimpa, köpekakor eller köpt sylt. Nu uppskattar jag åter hantverket och vårdar de hemgjorda plaggen ömt. Dessutom har jag insett att garn finns i många kvaliteter och det behöver inte klia.
#9456622
zink skrev:Vem vet, stickning är kanske din grej :tumup:

(Jag vet att det inte är min grej. För repetitivt.) (Åsså vet jag inte vad jag ska göra med det stickade. Avskyr stickade plagg på kroppen :lol: Hade det aldrig på sonen följaktligen. Och hade en mor som stickade jämt. I de akrylgarn som var poppis då. Kanske hänger ihop det där...)
Det är just repetitionen som är grejen för mig, får hjärnan att komma ner i varv :D lite meditativt.
#9456683
AnKa skrev:
Amaltea skrev:
AnKa skrev:Önskar att jag kunde sticka :|
:klappar:

Det finns säkert någon SBare i närheten som kan lära dig :tumup:
Ja alltså jag kan hyfsat väl. Problemet är snarare att det liksom inte är min grej. Jag har inte tålamodet. Eller hittar inte det där meditativa som jag tror att det kan vara när man matar varv efter varv. Som löpning är för långdistanslöpare. För mig är löpning bara jobbigt.
Om ni fattar liknelsen
+1

För repetitivt för mig.

Looms är tillräckligt avancerat. När jag backar och kollar är det alltid någonstans som tankarna fladdrat iväg och jag har missat :lol:

Jag minns när jag skulle virka en duk i högstadiet. Det gick snabbt. Slöjdläraren hann inte med. T ex att berätta hur man lägger ut. Så jag sate fast ett resårband att ha om nacken på min gröngula (...) kreation och kallade den för näsvärmare :tumup:
#9456684
AnKa skrev:
zink skrev:Vem vet, stickning är kanske din grej :tumup:

(Jag vet att det inte är min grej. För repetitivt.) (Åsså vet jag inte vad jag ska göra med det stickade. Avskyr stickade plagg på kroppen :lol: Hade det aldrig på sonen följaktligen. Och hade en mor som stickade jämt. I de akrylgarn som var poppis då. Kanske hänger ihop det där...)
Jag hade en mormor som sydde jämt och kokade sylt och saft och en farmor som var en fantastisk stickerska.
När jag var barn var jag klädd i hemgjort och var överlycklig varje gång jag fick ett köpt plagg eller Skogaholmslimpa, köpekakor eller köpt sylt. Nu uppskattar jag åter hantverket och vårdar de hemgjorda plaggen ömt. Dessutom har jag insett att garn finns i många kvaliteter och det behöver inte klia.
+1

När det gäller köpes vs hemgjort.

Men inte när det gäller stickat. För varmt, klumpigt och tjockt. Däremot tunn ull har sonen fått bo i och jag själv har det underst vintertid.
Esploriamo le Suonerie Gratis!

Ciao a tutti! Voglio condividere con te una grande[…]

Chcę podzielić się z Wami moim najnowszym odkrycie[…]

Ny forumägare & Sjalbarns framtid!

Jag surfar ofta på forumet medan jag spelar […]

¡Hola a todos! Quiero compartir con ustedes[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?