Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av maltemalte
#9454074
Min symaskin har plötsligt lagt av, och vill inte alls sy längre. Har försökt leta efter tips på nätet, men innan jag lämnar in den måste jag kolla om det finns nån här som har nån bra idé.

Det är en Janome easyjeans, och det började med att det blev stora öglor på undersidan och att tråden snurrade sig kring spolhållaren så att det blir tvärstopp.

Jag har dammsugit, oljat, bytt nål, tråd, trådspänning och testat olika sömmar. Det verkar som att problemet är när övertråden ska hämta upp undertråden, men förstår inte alls vad som kan göra att det krånglar. Maskinen kan gå i över en decimeter utan att det blir några stygn alls.

:hopmad: :hopmad: :hopmad:

:help:
Användarens profilbild
Av Sara+
#9454075
Jag har egentligen ingen aning, men trådspänningen? Om du syr i ett tunnare/tjockare tyg än tidigare behöver det justeras.
Användarens profilbild
Av Juliusdotter
#9454106
Du verkar ha testat det mesta, har du testat byta nål också, kanske den är slö.
Min gamla trotjänare betedde sig likadant i våras, var på väg att köpa ny (begagnad), fick istället låna hem mormors maskin. Den behövdes smörjas och när jag inte hittade oljan direkt sneglade jag på min gamla, testade och den sydde som aldrig förr. Så mitt egentliga förslag är att hota din maskin :Hahaa:
Användarens profilbild
Av rithelo
#9454139
Det kan också vara så att vissa trådar kan ställa till det. Särskilt om du har olika över- och undertråd.
Prova att byta till en kvalitetstråd och ha samma över och under :tumup:
Användarens profilbild
Av maltemalte
#9454163
Nu har jag just varit hos min mamma och sytt klart jackan på hennes maskin. Den är också på upphällningen, backen funkar inte och nålen går inte att justera i sidled. Men den går!

Vi servade båda våra maskiner samtidigt för sisådär fem år sedan, mamma skulle ringa till gubben så vi kan lämna in dem igen.

Trådspänning, visst verkar det vara det som är problemet. Kanske ska våga justera undertrådspänningen, har för mig att det är en skruv nånstans som man egentligen inte ska röra, ska se om jag hittar den skruven.

Kanske går min maskin nu när jag varit otrogen mot den, eller så surar den ännu mer... :wink:
Användarens profilbild
Av maltemalte
#9454179
Imorgon ska båda våra maskiner lämnas in, och gubben trodde han skulle hinna klart till helgen med dem! :D

En positiv sak med att inte kunna sy var att jag istället städade sybordet och sorterade in massor av mönster. Det var verkligen välbehövligt. Kanske krånglade maskinen för att jag slarvat med att städa... :hmm:
Användarens profilbild
Av rithelo
#9454199
maltemalte skrev:Imorgon ska båda våra maskiner lämnas in, och gubben trodde han skulle hinna klart till helgen med dem! :D

En positiv sak med att inte kunna sy var att jag istället städade sybordet och sorterade in massor av mönster. Det var verkligen välbehövligt. Kanske krånglade maskinen för att jag slarvat med att städa... :hmm:
:tumup: :tumup: :tumup:
Användarens profilbild
Av maltemalte
#9454913
I torsdags fick jag tillbaka min symaskin, arton synålar hade han hittat i den! :whut:

Han frågade om jag hade småbarn...

Är det så många nålar inpillade i maskinen kan inte ens goda råd från SB hjälpa!
Användarens profilbild
Av rithelo
#9454937
maltemalte skrev:I torsdags fick jag tillbaka min symaskin, arton synålar hade han hittat i den! :whut:

Han frågade om jag hade småbarn...

Är det så många nålar inpillade i maskinen kan inte ens goda råd från SB hjälpa!
Oj :shock:
Användarens profilbild
Av Fryle
#9454962
maltemalte skrev:I torsdags fick jag tillbaka min symaskin, arton synålar hade han hittat i den! :whut:
:shock:
Användarens profilbild
Av maltemalte
#9455798
Tror jag ska sätta en tejpbit över det där hålet där lilleman brukar sitta och leka med nålar medan jag syr. Kan vara bra om jag inte vill förkorta livslängden på maskinen alltför mycket. :tumup:
Användarens profilbild
Av rithelo
#9455903
Men vart hamnade nålarna då eftersom det påverkade hur maskinen sydde? :hmm:

Jag har varit intresserad av spel under en lå[…]

Tack så mycket för rekommendationen! Ja[…]

Köpberoende

Hur har det gått, hur mår du? Har du f[…]

En ledsam morgon

Ursäkta lång text, behöver lite r&[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?