Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Perovskaija
#9453372
Igår var jag på en lokal utställning/marknad och började fundera på det där med mönster, copyright och sånt, för jag blev sugen på att vara med själv någon gång. Vissa saker är helt unika, andra kan man se på flera ställen. Tex tygkassar, trikåmössor, handledsvärmare, virkade ugglor och barnförkläden. Vid en snabb anblick är det svårt att se vad som skiljer den ena mössan från den andra. Men alla kan ju inte, oberoende av varandra, ha råkat hitta på likadana mönster? Hur "eget" måste det vara för att det ska vara okej att sälja?
#9456920
Vilken bra fråga! Jag blir nyfiken på svaret, men har tyvärr inget själv. Tänker att det kanske också har att göra med om en produkt är mönsterskyddad eller patenterad?
Av Grodfen
#9456928
Vad som är okej att sälja är nog (vad gäller de faktorer du nämner) upp till varje marknads arrangör att bestämma. Om de har några krav på varornas utformning, tex att det ska vara handgjort. Min pappa säljer på marknad och då ska dels arrangören godkänna dem som säljare, dels får man betala för platsen.

Vad gäller copyright är det väl patent som gäller för den typen av varor? Tror det är väldigt få produkter av det slaget som har något skydd. Det ska nog rätt mycket till för att man ska få skydd för ett mönster.

Tror mao att det är fritt blås att tillverka och sälja! Så får man ansöka till marknader där ens produkter kan passa.
Av Kia78
#9456959
Det är olika beroende på vilket mönster som används. Det brukar stå i varje mönster om skaparen tillåter försäljning och i så fall i vilken skala och till vilka villkor. Ett villkor kan till exempel vara att man måste ange mönstertillverkaren.
Av Grodfen
#9457019
Kia78 skrev:Det är olika beroende på vilket mönster som används. Det brukar stå i varje mönster om skaparen tillåter försäljning och i så fall i vilken skala och till vilka villkor. Ett villkor kan till exempel vara att man måste ange mönstertillverkaren.
Detta visste inte jag! Då var mitt svar lite goddag yxskaft kanske.
Användarens profilbild
Av Anna
#9457028
En vanlig trikåmössa är supersvårt att få designskydd på, de är liksom inte unika nog. Jag syr med en kompis mössor till en julmarkand varje år, och visst har vi provat ut mått och ritat en mall för rundningen och så själva men så mycket mer är det ju inte. Vi har valt att göra våra vändbara, med en liten märkeslapp i ena sidan där vi sprättar och vränger just för att försöka skilja ut sig en smula så ingen skall tycka att man snott deras mössa.

Sedan får man inte så i alla tyger heller, på tex. jonic-textil där jag köper en del tyg finns det ganska många licenstyger som man bara får sy i för privat bruk.
Användarens profilbild
Av Perovskaija
#9457148
Vad roligt att det kom några svar i den här tråden, tack! Jag ska kolla på länkarna.

Jag hade väl högst tänkt mig att vara med på just den där marknaden som är en gång om året precis i mitt bostadsområde, så några större volymer eller inkomster lär det inte bli tal om. En grej som jag har sytt är en höftficka, som magväska fast lite annorlunda. Där har jag tittat på en befintlig men anpassat den till min syförmåga och hittat på lite egna lösningar så att den känns som min egen. Den skulle jag gärna vilja sy fler av och sälja och det skulle kännas helt okej att säga att det är jag som har hittat på den. Men jag ska som sagt titta på länkarna och se vad juridiken säger.

Det kan hända att det här är en helt hypotetisk fråga eftersom jag inte har sytt en enda grej sedan jag startade tråden... :lol:

Jag har varit intresserad av spel under en lå[…]

Tack så mycket för rekommendationen! Ja[…]

Köpberoende

Hur har det gått, hur mår du? Har du f[…]

En ledsam morgon

Ursäkta lång text, behöver lite r&[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?