Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av AnKa
#9448132
Jag har fått ett uppdrag av min bror.

Jag ska sy en medelidsoutfit till honom. Jag har ett år på mig, till medeltidsveckan i Visby nästa år.
Självklart vill jag nörda in ordentligt på uppdraget och det skall naturligtvis bli en tidsrealistisk klädsel utan fusk (eller jo symaskin tänker jag använda).

Finns någon kunnig här eller annars var ska jag vända mig för att söka kunskap?
Användarens profilbild
Av Fryle
#9448178
Nyligen hemkommen från Visby där vi besökte medeltidsveckans första dag :hello: !

Mina kusiner som vi träffade där var båda riktigt autentiskt klädda och tydligen finns det en FB-grupp där det finns massor av tips att få.
Av Smultronbarn
#9448190
Vad roligt!
Jag sydde en del medeltidskläder förr om åren, dock mest damkläder. Jag vet att det finns en hel del bra hemsidor och böcker, återkommernär jag sitter vid datorn. Men kolla gärna på länksamlingen på medeltidsföreningen Gotvik som er första steg. http://wp.gotvik.se/lankar/
Kanske har Mtv, medeltidsveckan, nån bra dräktsida?
Jag bistår gärna med råd, även om jag kanske inte är nån expert.
Av lina o sofia
#9448191
googla, finns jättemycket :) . Fundera på vilken nivå du vill lägga dig på, dvs tidsperiod och ambitionsnivå. för vissa är det väääldigt noga med historiskt korrekt dvs endast handsömnad, byxor och överdel måste vara från exakt samma tidsbperiod (medeltiden var lång). Finns flera fbgrupper, men vissa rynkar som sagt på näsan åt symaskin.vilket ger lite tråkig stämning. Men de flesta är glada och delar med sig av kunskaper på massa bloggar. Finns affärer som saluför tyg som passar för ändamålet. En är svarta katten som egentligen är för lajvare. Om du bor i närheten av en ort där det hålls syfestival så passa på och kolla om ingen utställare där har sånt sortiment. Det brukar finnas en på symässan i Älvsjö som jag tror är i oktober. Finns en serie mönster som heter historiska mönster som brukar finnas på museer, men går också att beställa på nätet. Passa på och gå på medeltidsmarknad :) Det är en i Arboga torsdag till söndag.

Jag har varit intresserad av spel under en lå[…]

Tack så mycket för rekommendationen! Ja[…]

Köpberoende

Hur har det gått, hur mår du? Har du f[…]

En ledsam morgon

Ursäkta lång text, behöver lite r&[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?