Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

#9444597
Sonen kom hem med ett tjusigt armband som han gjort under ett besök hos en kompis och var superentusiastisk. Det var gjort av små, små gummiband. Påminner lite om det jag lärde mig på 80-talet med plastband.

Bild

Bild

Så vi beställde hem ett kit och några påsar från Slöjd-Detaljer* och nu är vi helt sålda :lol: Jag offrade till och med en av sortimentslådorna vi har till Lego ( :shock: ) och färgsorterade blandpåsarna. Bra kvällsterapi och underlättar när man vill jobba på sedan med vissa mönster, slippa leta ett gummiband i taget. Sonen och jag har ju lite bråttom :oops:

Just nu gör vi bara fiskbensmönstrat men det finns ju massvis av instruktionsvideos på YouTube. Ska leta rätt på pärlor imorgon i källaren, de bör nog ha stora hål. Armbandet han gjorde hos kompisen gjorde han med fingararna bara. Men vi har påtdockor nu (ett gäng, vi skaffade 10 för 39 kr, så kan flera kompisar pyssla) åsså ingick en loom-platta i kitet. Den är bra å ha om man vill tillverka små figurer, t ex minioner såg vi en video om. Såg nån som gjort maffiga fantasydrakar också.

Enkelt och kul helt klart!

Nå, fler loomatics här gissar jag? 8)

Det kan nog vara bra att inte köpa tokbilliga kopior, billig plast/gummi brukar verkligen stinka kemikalier... Originalmärket och större ställen som Slöjd-Detaljer och Panduro har grejer som man nog kan lite mer på?

Köpställen
http://www.slojd-detaljer.se/kategorier ... nd-pid1146
http://www.pandurohobby.se/search?q=loom
http://www.rainbowloomsverige.se/

Inspiration
https://www.facebook.com/sverigerainbowloom


Instruktionsvideos

Instruktioner (ej videos)

Och kom ihåg

Bild

2015-07-01 EDIT Jag har grunnat på det där med ftalater och annat mindre skojsigt och då särskilt i de billiga varianter som väller in... Och idag när jag öppnade en påse vi köpte på Lekia och den STANK :iihhh: för att den var PARFYMERAD (scented) :shock: :shock: :shock: så fick jag tummen ur och började surfa om det. Återkommer. Vad jag kan se nu så ska originalmärket/-na hålla godkända 0,1 % men vissa budget håller 50%. Men att dessutom lägga till parfym. De var alldeles oljiga. Ska ta dem åter till Lekia... Dessa hette LoomBandz.

Så där ja. På Naturvårdsverket fanns en fråga och ett svar från ifjol och en länk till en engelsk tidningsartikel från 2014 också. Klistrar in det nedan för där får man nog en bra bild. Håller man sig till originalet ska det vara okej. Och nu när jag kollade de jag köpte på Slöjd-Detaljer, de heter "Fancy Loops", så står det tydligt "ftalatfria". Men. Jag gissar att vill man verkligen vara säker (nåja) så är originalet de som bör vara de som testar produktionskedjan bäst...?
zink skrev:Naturvårdsverket

http://kontakt.naturskyddsforeningen.se ... m-scented/

Fråga: Jag undrar om någon kikat på vad "Rainbow" loom snoddarna som nu finns i mängder av olika fabrikat innehåller? De finns i mängder av olika färger, glitter och t.o.m. sådana som doftar. Känns som om de skulle kunna innehålla alla möjliga tillsatser som mjukgörare, färgämnen och aromatiska kolväten... Det är en riktig boom av dessa produkter och detta sitter barnen och fingrar med i timtal och sedan har dem på sig. Bra att de pysslar men är innehållet en hälsofara?

Svar: Rainbow loom-snoddarna är kända för att kunna innehålla extremt höga halter ftalater, och är alltså därför inte rekommenderade att barn leker med. Här kan du läsa mer: http://www.dailymail.co.uk/news/article ... icals.html Med vänlig hälsning Ulrika Dahl Avdelningschef, miljögifter
Senast redigerad av zink den ons jul 01, 2015 22:51, redigerad totalt 10 gång.
#9444603
Åh, vi har en gemensam hobby!! :hello: :Hahaa:

G fick i födelsedagspresent i december, och sen dess har vi pysslat lite till och från. Det är perfekt pyssel att ta med på resa. Vi har nyss fyllt på lagret av gummiband då vi hittade superbilligt i England.
#9444608
Tassar lite försiktigt :lol:
Det är dock jag som snoddar utan mina två tjejer , 7 och snart 13 :)
De gör helst breda armband med mönster isittande framför tv:n, och jag blir nipprig på alla gummiband i vardagsrummet :lol:

Jag har köpt på mig då jag hittat billiga påsar och på Ullared köpte jag sortimentslådor.
#9444610
Skulle vilja testa det här, men lillan är alldeles för liten :lol: Jag längtar tills vi kan pyssla med allt möjligt tillsammans.
#9444629
Femåringen här har också sådana gummiband, men gör inte så avancerade grejer utan sätter tre band i åttmönster på två pennor, lyfter över det understa på båda sidorna, och trär sedan på ett till i åttform, innan det understa lyfts över igen, och så fortsätter det. Ibland blir de mönstrade, ibland inte. Vi har testat att använda fingrarna i stället för pennor, men det blev svårare.

Draken :shock:
#9444630
Zilver skrev:Skulle vilja testa det här, men lillan är alldeles för liten :lol: Jag längtar tills vi kan pyssla med allt möjligt tillsammans.
Nu tycker jag att du tänker fel :this: :mrgreen:
Men jag förstår tanken, det är kul att kunna pyssla ihop. Tjuvstarta om du är sugen säger jag!
#9444751
Jemmah skrev:Åh, vi har en gemensam hobby!! :hello: :Hahaa:

G fick i födelsedagspresent i december, och sen dess har vi pysslat lite till och från. Det är perfekt pyssel att ta med på resa. Vi har nyss fyllt på lagret av gummiband då vi hittade superbilligt i England.
Skulle ha skickat efter med er ;-)

Vi får väl hoppas på nån regnig dag när ni är upp hit i sommar då :tumup:
#9444752
camsch skrev:Tassar lite försiktigt :lol:
Det är dock jag som snoddar utan mina två tjejer , 7 och snart 13 :)
De gör helst breda armband med mönster isittande framför tv:n, och jag blir nipprig på alla gummiband i vardagsrummet :lol:

Jag har köpt på mig då jag hittat billiga påsar och på Ullared köpte jag sortimentslådor.
Jo, jag har plockat ett 10-tal under köksbordet nu varje dag. Tur att vi inte har husdjur eller småbarn :tumup:

Jag sparade in pengarna till ett nytt kardborreklockarmband tack vare en dylik liten gummisnodd. Använde pengarna till att köpa fler gummisnoddar... :lol:
#9444753
Sanna81 skrev:Femåringen här har också sådana gummiband, men gör inte så avancerade grejer utan sätter tre band i åttmönster på två pennor, lyfter över det understa på båda sidorna, och trär sedan på ett till i åttform, innan det understa lyfts över igen, och så fortsätter det. Ibland blir de mönstrade, ibland inte. Vi har testat att använda fingrarna i stället för pennor, men det blev svårare.

Draken :shock:
Sonen tycker att fingrarna funkar bra, lätt för honom att säga med så små fingrar ;-)

Men de där påtdockorna med fyra pinnar åsså en liten plastvirkpinne till är ju jättesmidiga! Ska länka in. Bra nu att vi har ett gäng för vi kör flera var åsså kan flera kompisar köra också.

Den där plattan gör vi bredare med pärlor i nu. När jag väl använde min hjärna också och inte bara fingrarna... :lol: Sonen och jag har visst lika bråttom :oops: Fast jag måste lära mig at skarva för den längden räcker bara till barnhalsband.
Senast redigerad av zink den sön jun 28, 2015 00:33, redigerad totalt 1 gånger.
#9444754
Vi har rekat och de flesta vuxna släktingar vill ha svarta armband. Med accentfärg svart. 8)

Men nu har vi kommit på att vi så klart ska göra pride-armband i parti och minut! För vi har många band i regnbågens all färger.

Tänker göra med svarta kanter och så regnbågen i mitten, ska länka in...
#9444755
Regnbågsvarianter!

Denna med stjärnor/blommor kräver plattan, ska ge mig på den nån dag

Bild

De man kan göra för hand eller med pennor (sudd och tejp) eller specialpåtdockor:

Bild

Bild

Bild

Vet inte vad som krävs för dessa

Bild

Bild

Bild
#9444757
Kul, de har denna bok på bibblan :-)

Fast den är sommarlånad till mitten av augusti ;-)

Bild

Den som finns på Slöjd-Detaljer

http://www.slojd-detaljer.se/kategorier ... kt-pid0986

Och det finns ju massvis på webben då men jag gillar ju att bläddra i böcker...

Jag har varit intresserad av spel under en lå[…]

Tack så mycket för rekommendationen! Ja[…]

Köpberoende

Hur har det gått, hur mår du? Har du f[…]

En ledsam morgon

Ursäkta lång text, behöver lite r&[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?