Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

#9444285
Hej!

Jag är så väldigt väldigt sugen på en stickad poncho i regnbågsfärger och de jag hittar att köpa är över min budget så jag funderar på om det alls är rimligt att jag skulle klara att sticka en själv. Jag har hittills i mitt liv bara stickat mössor och brukar aldrig känna mig så dum som om jag försöker förstå en sticknings-beskrivning.

Är det månne någon som har tips på vart jag kan finna en enkel beskrivning av en fin poncho, helst med huva? Viktigare dock att det finns en chans att jag förstår beskrivningen. Finns det ens stickningsbeskrivningar "for dummies" så de inte är full förkortningar och termer som jag verkar ha så omöjligt att lära mig? Jag har försökt att kombinera beskrivningar med film om hur man gör de olika momenten men det är som att jag har någon sorts spärr för just det här fast jag tror mig vara normalbegåvad i övrigt..

Tacksam för tips!
#9444616
Sökte lite på Ravelry (forum för sticknördar) och hittade den här som verkade ganska enkel, dock ett köpesmönster, så det går ju inte att kolla av på förhand. Men helt utan sömmar, så jag antar att den stickas runt, runt och då behöver du ju i princip bara kunna räta maskor och minskningar/ökningar.
Bild
http://www.ravelry.com/patterns/library/raffaella

Det här mönstret är på svenska och verkar inte särskilt svårt:
http://media.jarbo.se/patterns/pdf/91085_low.pdf
Vet inte hur Järbos mönster brukar vara skrivna (Drops-mönster till exempel är ofta väldigt undermåligt beskrivna, tyvärr ofta Drops som nybörjar fastnar på eftersom att garnerna är lättillgängliga och billiga, mönstren på svenska...)
Garnet Fantasi som ska användas till mönstret verkar inte säljas längre, men tror det borde funka med Noro-garn och de finns ju i massa snygga färger: http://www.garnkorgen.se/index.php/cPath/339_340
#9444642
Tack snälla du för att du tagit dig tid att kolla runt och svara! :) Ja det ser ju ganska lätt ut helt klart med likadana maskor hela vägen och inga krusiduller.. sen skulle jag vilja ha en betydligt längre poncho men då kanske man bara kan fortsätta likadant så långt man nu vill ha den? :hmm:

Roligt att du pratar om vad nybörjare oftast hittar! Jag hade nämligen börjat fundera på garnet drops eskimo i ull som jag fastnade för (fina färger och ser tjockt och varmt ut) och så har jag hittat den här beskrivningen. Den är på svenska, så långt allt väl.. men jag fattar ju ändå ingenting så jag har inte vågat besluta mig för att skrida till verket än. :D http://www.garnstudio.com/lang/se/visop ... rn_content
#9444700
Jo det är nog bara att fortsätta för att få den längre.
Jag skulle faktiskt inte rekommendera Eskimo, sorry men risken är att du bara blir besviken. Har lärt mig (den hårda vägen) att entrådigt spunna garn (dvs de är inte ihoptvinnade) ofta växer och töjer sig på bredden och Eskimo är inget undantag. Om du vill sticka efter det mönstret skulle jag hellre satsa på ett tunnare "riktigt" ullgarn och ta 2-3 trådar dubbelt beroende på vad som behövs för att få rätt stickfasthet.
Sen kan du ju alltid fråga här på SB om du kör fast i mönstret (finns tex sticksnacktråden) :tumup:
#9444732
Jag har virkat en mössa i Eskimo, och den älskar jag! Tycker inte att den töjt sig så värst faktiskt. Eskimo är mjukt och varmt och ett bra nybörjargarn för att det är lättstickat och arbetet växer snabbt. Ett plus är att det går att tova. Men, till större plagg kan jag tycka att det blir lite stelt, och att det stickade blir lite stumt och oflexibelt. Stickade en kofta till en tvååring i gröna färger och det blev fint dock.

Har inte jättekoll på bra regnbågsgarner, men typ Raggi från Järbo tror jag har ett. Och så finns ju tunnare garner från både järbo och drops. Kan ju gå att sticka med dubbelt garn (dvs två nystan samtidigt så att två maskor stickas som en). Tänkte du ha den som uteplagg eller innemys?

Mitt absoluta favvogarn just nu är Marks&Kattens Eco babyull, men det finns ju bara enfärgat. Fast du kanske ändå tänkte göra breda ränder med enfärgat garn?

Fråga gärna mer om du behöver under arbetets gång. Själv är jag rätt så nybörjare på att förstå mönster men brukar fråga i "sticksnacktråden" här. :D

Lycka till med din poncho! :vågen:
#9444788
Smultronbarn skrev:Jag har virkat en mössa i Eskimo, och den älskar jag! Tycker inte att den töjt sig så värst faktiskt. Eskimo är mjukt och varmt och ett bra nybörjargarn för att det är lättstickat och arbetet växer snabbt. Ett plus är att det går att tova. Men, till större plagg kan jag tycka att det blir lite stelt, och att det stickade blir lite stumt och oflexibelt. Stickade en kofta till en tvååring i gröna färger och det blev fint dock.
Tror det kan bero på hur hårt en stickar, kanske blir bättre med virkning? Känns som att garnet låser sig på ett annat sätt där än stickning :hmm: Och så givetvis hur stort plagget är, tyngden gör ju att det töjer sig, och en vuxenponcho är ju ganska mkt garn :wink:
#9444918
isbl skrev:
Smultronbarn skrev:Jag har virkat en mössa i Eskimo, och den älskar jag! Tycker inte att den töjt sig så värst faktiskt. Eskimo är mjukt och varmt och ett bra nybörjargarn för att det är lättstickat och arbetet växer snabbt. Ett plus är att det går att tova. Men, till större plagg kan jag tycka att det blir lite stelt, och att det stickade blir lite stumt och oflexibelt. Stickade en kofta till en tvååring i gröna färger och det blev fint dock.
Tror det kan bero på hur hårt en stickar, kanske blir bättre med virkning? Känns som att garnet låser sig på ett annat sätt där än stickning :hmm: Och så givetvis hur stort plagget är, tyngden gör ju att det töjer sig, och en vuxenponcho är ju ganska mkt garn :wink:
Så kan det absolut vara! Och en poncho till en vuxen blir ju utsatt för mer "töjning" än en mössa eller en barnkofta tänker jag.
Fryle skrev:Mitt favoritregnbågsgarn är nog Visjögarn Ljus Karamell från Östergötlands ullspinneri:
Bild
Vilket fint garn! :D Är det "sticksigt" eller mjukt?
#9444928
Smultronbarn skrev:
Fryle skrev:Mitt favoritregnbågsgarn är nog Visjögarn Ljus Karamell från Östergötlands ullspinneri:
Vilket fint garn! :D Är det "sticksigt" eller mjukt?
Jag tycker det är mjukt, jag virkade en bebisfilt till lullbubb av det, tex.
#9444939
Hej igen alla stickare! :)

Jag är sugen på den där beskrivningen som isbl pastade men i så fall måste jag först lyckas hitta en ansluten affär som säljer det om jag förstår allt rätt. Eventuellt måste jag också köpa fler beskrivningar för att få den här? "Booklet #310 (which includes this pattern) is available for sale as a PDF download through Ravelry’s In-Store Pattern Sales program. This means you’ll need to physically visit a participating yarn shop to purchase."

Så fast jag ska försöka hitta en sådan affär så tar jag emot fler tips på enkel poncho-beskrivning om någon skulle råka veta av någon. :)

Angående garn så vill jag helst ha ett ullgarn, så rent som möjligt och så tänkte jag mig enfärgat garn och sen göra den regnbågsfärgad i breda ränder genom att byta garn. Är det superkomplicerat tro? Jag har bytt färg i mössor men kommer inte ihåg hur och gjorde säkert inte det på exakt rätt sätt men det kanske inte spelar någon roll. :)

Men om ett beskrivning säger ett garn och jag vill använda ett annat.. hur vet jag vad jag ska välja för garn för att det ska gå lika bra att bara köra efter beskrivningen? Om jag stod i en fysisk affär så skulle jag kolla efter garner som var lika tjocka (som det är tänkt att använda samma tjocklek på stickkor till, right?) men i många webshopar ser jag ingen indikation på hur tjocka de är.

En fördel med drops eskimo var ju att det var så billigt! Eftersom jag vill komma billigare undan än en köpt poncho var det en del av grejen. Blir tveksam dock om det töjer sig även om jag inte är helt hundra på att det gör något. Men ja om det inte töjer sig likadant och lika mycket överallt blir den kanske inte så snygg till slut, ponchon. Den är i alla fall tänkt för utebruk och jag vill att den ska vara varm men kan ju förstås eventuellt fodra den med något också, jag är betydligt bättre på att sy än att sticka. :D
#9445148
Om du byter garn så är det viktigt att kolla hur mycket ett nystan väger och hur många meter det är på nystanet. Om det väger 50 gr och originalgarnet är 167 meter så kan det bli knasigt om man tar ett nystan på 50 gr som innehåller bara 80 meter, för i så fall är garnerna lite olika tjocka. (Om jag fattat det rätt alltså.)

Ja det kan vara så att Eskimo töjer sig, men det behöver det inte göra! Eskimo är mjukt och roligt att jobba med tycker jag. Och du kan ju alltid försöka tvätta den lite varmare så att den tovar sig/krymper lite om den skulle bli jättestor en dag (vilket jag inte tror att den blir iofs). Kanske ska du köpa nåt nystan och provsticka lite för att känna hur det känns?
Esploriamo le Suonerie Gratis!

Ciao a tutti! Voglio condividere con te una grande[…]

Chcę podzielić się z Wami moim najnowszym odkrycie[…]

Ny forumägare & Sjalbarns framtid!

Jag surfar ofta på forumet medan jag spelar […]

¡Hola a todos! Quiero compartir con ustedes[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?