Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Zilver
#9434621
Som liten älskade jag att lära mig alla blommor i närområdet och nu i vuxen ålder tycker jag fortfarande om att jag kan namnge en hel del vilda blommor. Det skulle vara roligt om jag kunde föra över den glädjen till mina barn och en tanke är då att göra en egen flora. Jag tänker mig att vi ska gå omkring, plocka en blomma av varje sort, pressa dem, och sen knåpa ihop en egen liten bok som barnen sedan kan använda själva för att påminna sig om vad blommorna heter och lite annat som är värt att veta.

Är det någon annan som har gjort det? Några tips att komma med? Hur gamla var barnen när ni gjorde det och kändes det som en lämplig ålder? Vad tyckte barnen var roligast med det hela? Fick de någon nytta av floran efter att den var "färdig"?

Jag hittade något som kallas Skolprojekt Linné som tillhandahåller PDF:er med tips, där en av PDF:erna (Idehäfte 5 sida 4-5, PDF 510KB) nämner att man borde hålla sig till ett specifikt tema så att barnen känner att varje enskild blomma är meningsfull i sammanhanget istället för att bara slumpmässigt gå och plocka allt man hittar. Har ni några förslag på vilka teman man skulle kunna ha?
Användarens profilbild
Av camsch
#9434655
Jag är ju lite blomtokig, så barnen har fått lite "på köpet". Har dock inte gjort en egen flora, så där tassar jag lite. Lät som ett väldigt roligt projekt!

Däremot så har vi en flora där blommorna är ordnade i färg som jag gillar skarpt. Det gör det väldigt lätt att hitta tycker även jag (när man ser en blomma och vill veta vad det är för sort), för ungarna vet ju inte vad korgblommig betyder osv. Vi brukade leta upp alla blommor som vi hittade, t ex så plockade vi blommor i en bukett och så letade vi upp dem i boken.
De blev tidigt duktiga på vad det var för blomma (och inte bara "fin blomma"). De var inte gamla då de ritade blommor på dagis, fröken sa "snygga blommor" varpå stora tjejen (2 år) svarade, "ja, där är blåklockor, där är gullvivor och där är prästkragar" :lol:

Ang tema skulle jag hålla mig till de blommor som finns i er närhet, på era vanliga promenader alt i trädgården. Skulle göra symboler för NÄR de blommar också, och "liten, medel, stor" att sätta på varje sida
Användarens profilbild
Av Zilver
#9434667
Ja, just det ja, jag borde nog införskaffa en riktig flora att hämta informationen från... :D

Vad roligt att veta att redan en tvååring kan särskilja (och rita! :app: ) olika sorters blommor, då kan nog jag och lillan sätta igång med det här projektet redan nästa vår.

Bra idé med säsongs- och storleksmärkningar. Men jag funderar lite på att göra en liten flora per säsong, så att vårblommorna får ett eget häfte och sommarblommorna ett annat. Men det kanske är svårt att kategorisera blommorna som hamnar mittemellan? :hmm: Jag är inte så bra på vad som blommar när så jag vet inte om det går att göra en sån indelning på ett bra sätt.
Användarens profilbild
Av Ewepewe
#9434695
Dottern fick en egen flora av min mamma där det står om blommorna men också finns tomma sidor att klistra in torkade blommor på. Kan kolla vad den heter. Det har inte blivit så mycket torkat här än men det beror nog mest på mig :oops: Dottern plockar mycket blommor men dom hamnar mest bara i en vas...
Användarens profilbild
Av Zilver
#9434782
Ewepewe skrev:Den här är det http://www.adlibris.com/se/bok/humlans- ... 9172994904 Blommorna kommer i "årstidsordning".
Tack för tipset! Den finns på mitt bibliotek så jag ska gå och bläddra i den om några dagar, får se om den passar mig.
Användarens profilbild
Av camsch
#9434787
Den här boken är det vi har, tycker väldigt mycket om den. Nu börjar den bli äldre, så jag vet inte om den finns längre.
Bild
Användarens profilbild
Av Mikaela
#9434842
Ett tema skulle ju kunna vara "på vägen från förskolan" eller någon annan sträcka ni går regelbundet. Eller "blommor av en viss färg". Eller kanske "en blomma av varje färg".
Användarens profilbild
Av Mikaela
#9434844
Som biolog gillar jag inte riktigt de där flororna som är uppdelade på färg, eftersom färgen inte har med likhet att göra och det gör att blommor som är nära släkt och väldigt lika, hamnar på helt olika ställen. Men det kanske är bra för barn och om man inte har så stor erfarenhet av blommor.

Vill du ha en referensflora som innehåller ALLT ska du ta Mossbergs flora. Men då får man räkna med att det är bökigare att hitta växterna, eftersom den tar upp även sådana som är väldigt ovanliga.
Användarens profilbild
Av Zilver
#9434937
Ett tema för ett specifikt område kan vara kul, bra tips. Då har man alltid något att göra när man reser bort också ;) På vägen till förskolan, runt stranden, vid sommarstugan, på ängen, vid hotellet, osv.

Det viktigaste med en flora för mig är att allt vi hittar ska finnas med, så det borde väl i alla fall vara en svensk flora. Jag kan också väldigt lite om släktskap så även om det inte blir riktigt rätt skulle jag nog hellre ha en flora som sorterar på färg. Det kanske är användbart att ha olika sorter så att man kan använda den ena för att hitta med och den andra för att lära sig mer.
:hmm:
Användarens profilbild
Av Sanna81
#9434939
http://www.adlibris.com/se/bok/min-fors ... oCd7fw_wcB

Den här har vi, och gillar, apropå blomböcker som man inte gör själv då.

En sommar när min lillasyster var sex år hjälptes vi åt att plocka, hitta namnen i en flora, pressa och sätta in i en pappersbok (med tejp). Det minns jag som något hon uppskattade. Med Agnes har jag flera år tänkt göra något liknande, men det har inte blivit något egentligen.
Användarens profilbild
Av camsch
#9435902
Mikaela skrev:Som biolog gillar jag inte riktigt de där flororna som är uppdelade på färg, eftersom färgen inte har med likhet att göra och det gör att blommor som är nära släkt och väldigt lika, hamnar på helt olika ställen. Men det kanske är bra för barn och om man inte har så stor erfarenhet av blommor.

Vill du ha en referensflora som innehåller ALLT ska du ta Mossbergs flora. Men då får man räkna med att det är bökigare att hitta växterna, eftersom den tar upp även sådana som är väldigt ovanliga.
Det jag tycker är bra med dessa floror som går efter färg är just att även en novis kan hitta vad det är för blomma. Det står om varje blomma vilket släkte den tillhör.
När man är novis så är det helt hopplöst att från en blomma i naturen hitta den i en "vanlig" flora. Däremot har vi en vanlig flora också, som komplement för att sen kunna hitta vilka blommor den blomman vi hittat är "släkt" med :tumup:
Användarens profilbild
Av Melinna
#9437982
Jag och min femåring håller på att göra en blombok. Eftersom uthålligheten inte är så bra så klistrar vi in ett par torkade blommor åt gången bara... Och väldigt slumpmässigt. Vi plockar in blommor när vi är ute om vi inte har dem tidigare och pressar dem. Ibland även blad. Vi har klistrat in dem i ett fotoalbum med självhäftande plast och skriver deras namn. Mer avancerat än så blir det inte.

Jag har den här: http://www.adlibris.com/se/bok/faltflora-9789113034423 och har upptäckt att det är svårare att nyckla pressade växter än färska då man inte ser lika bra hur de ser ut. T ex så har vi plockat någonting som jag vill ha till ryssgubbe men som inte riktigt stämmer överens med fotot. (Vad kan det vara?).

Jag har varit intresserad av spel under en lå[…]

Tack så mycket för rekommendationen! Ja[…]

Köpberoende

Hur har det gått, hur mår du? Har du f[…]

En ledsam morgon

Ursäkta lång text, behöver lite r&[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?