Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

#9431069
Jag tänkte ge mig i kast med att virka en babyfilt men har lite beslutsångest. Dels handlar det om materialet. Ska jag välja bomull eller ull? Ekologiskt ska vill jag ha så jag har tittat på Marks&kattens babybomull resp babyull.

Sen funderar jag på om det ska vara en sicksack-filt eller en gallerfilt, för- och nackdelar med de båda? Något material som är bättre eller sämre beroende på mönster?

Och sist men inte minst, vilka färger? Senaste tanken är vitt, ljusblå och rosa (fast gallerfilten tänkte jag nog enfärgad om det blir en sån). Tänkte att det var kul att kombinera de två könskodade babyfärgerna kanske.

Tips? Tankar? :help:
#9431108
Vi använde vår gallerfilt i bomull jättemycket första sommaren. Som lite svalt täcke när bebis sov, eftersom han ofta bara hade body på sig och inga byxor (varm sommar). Att ha runt oss lite när vi ammade ute. I vagnen (inte för att han låg där många sekunder men ändå :wink: )

Vår var vit, det var fint.

Det beror kanske på när bebis ska komma, men om det är inför sommaren röstar jag på bomull :tumup:
#9431122
vimla skrev:Vi använde vår gallerfilt i bomull jättemycket första sommaren. Som lite svalt täcke när bebis sov, eftersom han ofta bara hade body på sig och inga byxor (varm sommar). Att ha runt oss lite när vi ammade ute. I vagnen (inte för att han låg där många sekunder men ändå :wink: )

Vår var vit, det var fint.

Det beror kanske på när bebis ska komma, men om det är inför sommaren röstar jag på bomull :tumup:
Vi har använ sån filt lite här och var. När bebisen somnar nånstans , som eget täcke på natten, i vagnen, i bilen osv. Beräknad först i höst så ull är kanske inte så dumt ändå :hmm:
#9431128
Vi har två i ull, en i mormorsrutor som vi fått, den är i pastellfärger och väldigt söt. Den används i vaggan när hon sover på dagen, den är inte så stor så den är smidig att svepa om benen på henne om hon verkar lite kall.
Sedan har jag virkat en Leaping Stripes i ull. Den har jag virkat i starka färger, rött, gult och blått. Hade inte hittat alla virknålar när jag började med den, så jag hade på gränsen till för liten virknål. Den är med andra ord inte så luftig som den hade kunnat vara och varm. Den har än så länge används när Tösen tränar att ligga på mage m.m. Känns som en bra filt att ha på golvet eftersom det drar en del.
#9431151
mandisg skrev:
vimla skrev:Vi använde vår gallerfilt i bomull jättemycket första sommaren. Som lite svalt täcke när bebis sov, eftersom han ofta bara hade body på sig och inga byxor (varm sommar). Att ha runt oss lite när vi ammade ute. I vagnen (inte för att han låg där många sekunder men ändå :wink: )

Vår var vit, det var fint.

Det beror kanske på när bebis ska komma, men om det är inför sommaren röstar jag på bomull :tumup:
Vi har använ sån filt lite här och var. När bebisen somnar nånstans , som eget täcke på natten, i vagnen, i bilen osv. Beräknad först i höst så ull är kanske inte så dumt ändå :hmm:
Då blir ju ull fint :tumup:
#9431157
Jag har virkat en mössa i Marks&KAttens Babyull. Lättvirkat och fint garn. Kan dock vara svårt att repa upp. :roll:

Jag hade valt att virka typ gallerfilt. Nåt som går fort att virka. Och inte för mycket färgbyten så det blir en massa trådar att fästa.

/Hon vars bebisfilt i mormorsränder ligger halvfärdig i skåpet
#9442576
Jag funderade på att som sommarpyssel göra en gallerfilt till lillan. Vilka bomullsgarner gillar ni? Alltså som är bra och lättvirkade. Eller är bambu bättre? Andra alternativ?

TS, hur har det gått för dig? :D
#9442659
Smultronbarn skrev:Vilka bomullsgarner gillar ni? Alltså som är bra och lättvirkade.
Jag virkade rätt mycket i bomull för några år sedan. Det jag framför allt märkte var vad jag inte gillade.

Jag tyckte att det kunde vara besvärligt med bomullsgarner där trådarna delar sig lätt. Det har sina fördelar i en del sammanhang, och kan säkert vara olika för olika virkare. För mig var det inga problem med stickning, men när jag virkade med Drops-garner blev det rätt ofta så att garnet delade sig så att en eller två av trådarna inte hängde med i maskan.
#9442805
Karlsson skrev:
Smultronbarn skrev:Vilka bomullsgarner gillar ni? Alltså som är bra och lättvirkade.
Jag virkade rätt mycket i bomull för några år sedan. Det jag framför allt märkte var vad jag inte gillade.

Jag tyckte att det kunde vara besvärligt med bomullsgarner där trådarna delar sig lätt. Det har sina fördelar i en del sammanhang, och kan säkert vara olika för olika virkare. För mig var det inga problem med stickning, men när jag virkade med Drops-garner blev det rätt ofta så att garnet delade sig så att en eller två av trådarna inte hängde med i maskan.
Okej, tack för tips! Jag gillar inte riktigt heller när det delar sig för mycket, blir knepigare att hålla reda på garnet då. Har också kommit på att det garn jag testar nu är för strävt och stumt. Gillar de bomullsgarner som är något glansigare och mer lättvirkade. Vet inte om det har att göra med att en del är merceriserade ( vilket jag alla redan har glömt vad det betyder).
#9445912
Jag hade en fleecefilt till första barnet men en vävd ullfilt till andra och jag skulle inte vilja vara utan! Så nu stickar jag en i ullgarn åt min kompis som skall få om en månad.
#9446155
emindy skrev:Jag hade en fleecefilt till första barnet men en vävd ullfilt till andra och jag skulle inte vilja vara utan! Så nu stickar jag en i ullgarn åt min kompis som skall få om en månad.
Fleecefilt har vi med, fick av min mor! :loving: Ullfilt låter bra. :tumup: Stickar du den glest eller tätt? Och använder du ullfilten även på sommaren?

Jag har varit intresserad av spel under en lå[…]

Tack så mycket för rekommendationen! Ja[…]

Köpberoende

Hur har det gått, hur mår du? Har du f[…]

En ledsam morgon

Ursäkta lång text, behöver lite r&[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?