Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

#9541392
Fryle skrev:
isbl skrev:
Fryle skrev:Jag har frågat Maria på Garnkorgen och alla fasta 60 och 80-cm rundstickor hon har är ändstickan 12,5 cm på.

Är det någon som har möjlighet att mäta andra än Addi?
Hur kommer det sig att du inte vill ha utbytbara?
Jag har svårt att komma överens med övergången och de spetsar jag sett är 12,5 cm på dem.
Knitpro har även kortare spetsar på 10 cm, som är mina favoriter. Dock går de ju bara ner till 3.0 i storlek om man har utbytbara.
#9544084
Tänkte sticka ett par vantar till 8åringen. Har lovikagarn och tänkte att det kunde vara kul att tova dem. Är det nån som har tips på ett välsittande mönster? Eller är det bara att sticka en storlek större? Har inte tovat stickade grejer innan.
Användarens profilbild
Av Fryle
#9544087
Emma-Lisa skrev:Tänkte sticka ett par vantar till 8åringen. Har lovikagarn och tänkte att det kunde vara kul att tova dem. Är det nån som har tips på ett välsittande mönster? Eller är det bara att sticka en storlek större? Har inte tovat stickade grejer innan.
Jag tänker att Lovikkagarn är väldigt tjockt. Om du tovar det blir det ännu tjockare. Frågan är om åttaåringen kan röra på händerna i vantarna?
#9544089
Fryle skrev:
Emma-Lisa skrev:Tänkte sticka ett par vantar till 8åringen. Har lovikagarn och tänkte att det kunde vara kul att tova dem. Är det nån som har tips på ett välsittande mönster? Eller är det bara att sticka en storlek större? Har inte tovat stickade grejer innan.
Jag tänker att Lovikkagarn är väldigt tjockt. Om du tovar det blir det ännu tjockare. Frågan är om åttaåringen kan röra på händerna i vantarna?
Värt att tänka på! Om jag tovar dem lite försiktigt för hand kanske?
#9544096
Emma-Lisa skrev:
Fryle skrev:
Emma-Lisa skrev:Tänkte sticka ett par vantar till 8åringen. Har lovikagarn och tänkte att det kunde vara kul att tova dem. Är det nån som har tips på ett välsittande mönster? Eller är det bara att sticka en storlek större? Har inte tovat stickade grejer innan.
Jag tänker att Lovikkagarn är väldigt tjockt. Om du tovar det blir det ännu tjockare. Frågan är om åttaåringen kan röra på händerna i vantarna?
Värt att tänka på! Om jag tovar dem lite försiktigt för hand kanske?
Om du bara tänker valka dem lite försiktigt behöver du inte sticka dem större alls. De blir lite större precis när man börjar valka, sen går de ihop.
Användarens profilbild
Av MuuM
#9544151
Emma-Lisa skrev:Provar det här mönstret: https://www.garnstudio.com/pattern.php?id=321&cid=12
De blir lagom till mig otovade, så de kommer behöva tovas ordentligt. Får se hur det blir... Men det går ju på en kväll eller två att sticka ett par vantar så det är ju ingen katastrof om det blir dåligt.
Jag tror det är en dålig idé. Lovikka-vantarna stickas och ruggas och blir då vattentäta. De behöver inte tovas. STicka de där till dig istället. Annars kommer du sitta med två hårda filtbitar som du inte kan använda, inte ens som sittunderlag. ;-)
#9544539
Är det någon av er som ska vara med på
Järbos KAL?
Jag är lite sugen, men har egentligen inte råd.

Är det någon av er som har stickat med Léttlopi? Är det ett trevligt garn?
#9544565
MuuM skrev:
Emma-Lisa skrev:Provar det här mönstret: https://www.garnstudio.com/pattern.php?id=321&cid=12
De blir lagom till mig otovade, så de kommer behöva tovas ordentligt. Får se hur det blir... Men det går ju på en kväll eller två att sticka ett par vantar så det är ju ingen katastrof om det blir dåligt.
Jag tror det är en dålig idé. Lovikka-vantarna stickas och ruggas och blir då vattentäta. De behöver inte tovas. STicka de där till dig istället. Annars kommer du sitta med två hårda filtbitar som du inte kan använda, inte ens som sittunderlag. ;-)
Vantarna blev lagom till stora sonen. Tovade dem på 40 grader i tvättmaskinen. Tycker de blev alldeles lagom tovade. Kardade lite på dem så de blev lite lurviga. Jag tycker de är smidiga och mjuka men ändå täta och varma. Men hade jag kört dem en vända till så de passat lilla som är 2år yngre hade de antagligen blivit lite väl stumma.
Nu stickar jag ett par till mig i betydligt tunnare garn, Lima, blir kul att känna skillnaden.
#9544696
CAKirre skrev:Är det någon av er som ska vara med på
Järbos KAL?
Jag är lite sugen, men har egentligen inte råd.

Är det någon av er som har stickat med Léttlopi? Är det ett trevligt garn?
Jag är lite sugen på att vara med. Har precis stickat ett par vantar i ett annat garn i samma tjocklek i färger som är helt perfekta. Funderar på om jag ska sticka i det garnet med de färgerna i så fall eller i lettlopi. Är lettlopi stickigt?
#9544720
Emma-Lisa skrev:
CAKirre skrev:Är det någon av er som ska vara med på
Järbos KAL?
Jag är lite sugen, men har egentligen inte råd.

Är det någon av er som har stickat med Léttlopi? Är det ett trevligt garn?
Jag är lite sugen på att vara med. Har precis stickat ett par vantar i ett annat garn i samma tjocklek i färger som är helt perfekta. Funderar på om jag ska sticka i det garnet med de färgerna i så fall eller i lettlopi. Är lettlopi stickigt?
Tips CAKirre, garnet jag ska sticka i, Lima, kostar bara 16kr per nystan just nu på adlibris.
#9544727
Emma-Lisa skrev:
Emma-Lisa skrev:
CAKirre skrev:Är det någon av er som ska vara med på
Järbos KAL?
Jag är lite sugen, men har egentligen inte råd.

Är det någon av er som har stickat med Léttlopi? Är det ett trevligt garn?
Jag är lite sugen på att vara med. Har precis stickat ett par vantar i ett annat garn i samma tjocklek i färger som är helt perfekta. Funderar på om jag ska sticka i det garnet med de färgerna i så fall eller i lettlopi. Är lettlopi stickigt?
Tips CAKirre, garnet jag ska sticka i, Lima, kostar bara 16kr per nystan just nu på adlibris.
Tack för tipset! Jag har kikat lite på lettilopi och insåg att i länken jag skickade var det väldigt dyrt, så jag ska kolla alternativ. De två garnbutikerna i stan har Järbo, så kanske jag kan känna och klämma lite på garnet där.
  • 1
  • 179
  • 180
  • 181
  • 182
  • 183
  • 198

¡Hola a todos! Quiero compartir con ustedes[…]

Att hitta en mångfald av kvalitetsprodukter […]

If it were me, watching a Hollywood action movie […]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?