Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

#9535587
SCSI skrev:
Tivedstrollet skrev:
Och snart går det långsammare när det blir vartannat räta och vartannat aviga när jag börjar sticka fram och tillbaka istället för runt för att få en öppning fram. :roll:
Jag hade fortsatt sticka runt och klippt på slutet istället. Aviga maskor ska man sticka så lite som möjligt!
:iagree:
Är man det minsta ambidextriös ser man istället till att lära sig att sticka räta med både höger och vänster hand. :tumup: (fast för mig är det lika avigt att sticka med höger hand som det är att sticka aviga med vänster... Jag har faktiskt lärt mig att tycka bättre om att sticka avigt efter att jag började öva med fel hand)
Jag håller faktiskt på och övar på det, i hopp om att det ska falla sig naturligt när Tösen ska lära sig sticka. :wink:
#9535618
Klänning till skolavslutingen påbörjad :vågen:

1000 maskor i kjolens nederkant... vidd ska det vara.

Har förbrukat 4 hg garn och är inte uppe vid livet ännu - kommer att bli
en tung kreation detta :mrgreen:
Användarens profilbild
Av Fryle
#9535631
Amaltea skrev:Klänning till skolavslutingen påbörjad :vågen:

1000 maskor i kjolens nederkant... vidd ska det vara.

Har förbrukat 4 hg garn och är inte uppe vid livet ännu - kommer att bli
en tung kreation detta :mrgreen:
1000 maskor :shock:
#9535653
Har börjat repa upp två gammla köpetröjor som har varit omtyckta av mig under tonåren, men nu är lite trånga. Eller har börjat repa upp ena tröjan, men inser nu att tröjan är 50% ull och 50% nylon.
Tänkte kombinera tröjorna och göra en mönstrad tröja av dem, men har börjat få samvetskval. Borde jag slänga och köpa nytt garn istället för att sticka nytt av dem... Tänker på miljöpåverkan. Vet inte vad som är värst/bäst.
Användarens profilbild
Av SCSI
#9535655
Att sticka av återbrukat är väl alltid bättre ur miljöhänseende tänker jag. Annars hamnar plasten i naturen, eller blir uppdelad... Trivs du inte med så låg ullhalt i tröja så kanske det är ett funkis sockgarn?
#9535664
Tivedstrollet skrev:
Och snart går det långsammare när det blir vartannat räta och vartannat aviga när jag börjar sticka fram och tillbaka istället för runt för att få en öppning fram. :roll:
Jag hade fortsatt sticka runt och klippt på slutet istället. Aviga maskor ska man sticka så lite som möjligt!
Oj intressant! Men förutsätter inte det att den blir stor nog att fortfarande passa barnet om jag tovar den vid det lag den är klar? Annars repas väl allt upp bara?

Nu är det dock försent.. sitter redan och stickar vartannat. Jag har moddat beskrivningen också på eget bevåg, typiskt mig.. :roll: Efter jag delade på mitten fram så la jag till också ett gäng maskor på varje sida och tänkte att det ska överlappa rejält och bli dragkedja sedan och eventuellt någon sorts knappar också. Men då kanske jag borde göra någon sorts knapphål och jag är hopplös på att komma ihåg sällan återkommande saker i stickningen. :D Kanske kan sätta sådana "duffel-knappar" med hällor liksom för att hålla flärpen över dragkedjan stängd.
#9535782
Fryle skrev:
Amaltea skrev:Klänning till skolavslutingen påbörjad :vågen:

1000 maskor i kjolens nederkant... vidd ska det vara.

Har förbrukat 4 hg garn och är inte uppe vid livet ännu - kommer att bli
en tung kreation detta :mrgreen:
1000 maskor :shock:
Nu är jag nere i 400 :vågen:
Användarens profilbild
Av SCSI
#9536025
Jos skrev:Dottern (snart 10 år) vill att jag ska sticka tumvantar åt henne. :) Någon som har tips på mönster och/eller garn till barnvantar?
Vantar med indisk tumkil ser galna ut men har en oöverträffad passform tycker jag! https://www.novitaknits.com/fi/sv/node/ ... structions
Jag brukar välja sockgarn till vantar, ren ull nöts för lätt. Raggi är perfekt om man vill ha lite tjockare vantar, drops delight eller fabel för "finvantar".
Användarens profilbild
Av isbl
#9536027
SCSI skrev:
Jos skrev:Dottern (snart 10 år) vill att jag ska sticka tumvantar åt henne. :) Någon som har tips på mönster och/eller garn till barnvantar?
Vantar med indisk tumkil ser galna ut men har en oöverträffad passform tycker jag! https://www.novitaknits.com/fi/sv/node/ ... structions
Jag brukar välja sockgarn till vantar, ren ull nöts för lätt. Raggi är perfekt om man vill ha lite tjockare vantar, drops delight eller fabel för "finvantar".
Jag gillar detta mönster från Tin Can Knits: https://www.ravelry.com/patterns/librar ... st-mittens
Är anpassat efter olika garntjocklek och handstorlekt och eftersom att det inte skiljer sig åt mellan höger och vänster är det lätt att sticka båda samtidigt med magic loop. Men det är kanske bara jag som har extra svårt att slutföra stickprojekt som innebär att sticka precis samma sak två gånger :oops:
Användarens profilbild
Av berit
#9536033
SCSI skrev:
Jos skrev:Dottern (snart 10 år) vill att jag ska sticka tumvantar åt henne. :) Någon som har tips på mönster och/eller garn till barnvantar?
Vantar med indisk tumkil ser galna ut men har en oöverträffad passform tycker jag! https://www.novitaknits.com/fi/sv/node/ ... structions
Jag brukar välja sockgarn till vantar, ren ull nöts för lätt. Raggi är perfekt om man vill ha lite tjockare vantar, drops delight eller fabel för "finvantar".

Jaha, kallas det indisk tumkil. Håller med om att den är super! Stickade den för många år sedan i en såndär ugglevante men har inte hittat den i ett basmönster nångång.
#9536058
Indisk tumkil låter spännande, det måste jag också testa :tumup:

Dottern håller på att inventera mitt garnförråd. Pinsamt många nystan :oops: och hon är inte ens halvvägs :lol: .
  • 1
  • 177
  • 178
  • 179
  • 180
  • 181
  • 198

¡Hola a todos! Quiero compartir con ustedes[…]

Att hitta en mångfald av kvalitetsprodukter […]

If it were me, watching a Hollywood action movie […]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?