Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

#9231507
CAKirre skrev:
Aborre skrev:
CAKirre skrev:
Juliusdotter skrev:
mly skrev:CAKirre: Jag tycker tröjan är jätte fin, men om du stör dig på ärmhålet kommer du nog fortsätta göra det tyvärr
Har inte själv erfarenhet av den varianten av axel/ärm tillverkning så jag har inge tipps eller råd att ge dig, men jag tror som mly, retar du dig på det nu kommer du säkert fortsätta göra det.
Jo, ni har rätt. Jag bröt ihop igår när jag försökte få ordning på den...
Jag tycker tröjan är fin, men allt det där extra vid sidorna av ärmhålan fixar jag helt enkelt inte.
Jag tycker tröjor med lite ärmbyls är bekvämare och ser snyggare ut än lite när det är lite tightare kring ärmarna. Tycker inte det ser lite trist ut när det stramar lite i ärmsömmen/raglanen.

Hur som, försvinner inte ärmbylset om man direkt minskar bort eventuellt upplockade ärmhålemaskor samt minskar 1-2 varje till vartannat varv den första biten? Så gjorde jag på senaste tröjan jag gjorde. Som av misstag krömp i tvätten.......... :roll: :cry:
Där håller jag med dig, det får inte bli stramt, men att ha ett stort överskott på maskor (det är lika mycket till flik som hänger på baksidan av ärmen) ser inte bra ut i mina ögon.
Du har rätt i att minska maskantalet löser det nog, problemet jag har är att ärmen och tröjan är stickat i ett, så repar jag upp ärmen och minskar antalet maskor där, utan att repa upp resten av tröjan, så kommer jag få extra garn som jag inte kan göra av någonstans och som riskerar att förvränga tröjan om det flyttar sig ut i fram/bakpartiet.
Min stora fråga är just nu om jag ska kasta undan skiten (vilket inte kommer fungera, med tanke på hur jag blivit besatt av skiten) alternativt repar upp hela tröjan och börjar om från start (något jag dragit mig för). :gaah:
Det går inte att sy den tightare? Vet inte så mycket om steek, men kanske kan göra en sådan på undersidan, och på så vis göra den tightare utan att behöva dra upp hela tröjan?
#9231509
tuviluvis skrev:
CAKirre skrev:
Aborre skrev:
CAKirre skrev:
Juliusdotter skrev:
mly skrev:CAKirre: Jag tycker tröjan är jätte fin, men om du stör dig på ärmhålet kommer du nog fortsätta göra det tyvärr
Har inte själv erfarenhet av den varianten av axel/ärm tillverkning så jag har inge tipps eller råd att ge dig, men jag tror som mly, retar du dig på det nu kommer du säkert fortsätta göra det.
Jo, ni har rätt. Jag bröt ihop igår när jag försökte få ordning på den...
Jag tycker tröjan är fin, men allt det där extra vid sidorna av ärmhålan fixar jag helt enkelt inte.
Jag tycker tröjor med lite ärmbyls är bekvämare och ser snyggare ut än lite när det är lite tightare kring ärmarna. Tycker inte det ser lite trist ut när det stramar lite i ärmsömmen/raglanen.

Hur som, försvinner inte ärmbylset om man direkt minskar bort eventuellt upplockade ärmhålemaskor samt minskar 1-2 varje till vartannat varv den första biten? Så gjorde jag på senaste tröjan jag gjorde. Som av misstag krömp i tvätten.......... :roll: :cry:
Där håller jag med dig, det får inte bli stramt, men att ha ett stort överskott på maskor (det är lika mycket till flik som hänger på baksidan av ärmen) ser inte bra ut i mina ögon.
Du har rätt i att minska maskantalet löser det nog, problemet jag har är att ärmen och tröjan är stickat i ett, så repar jag upp ärmen och minskar antalet maskor där, utan att repa upp resten av tröjan, så kommer jag få extra garn som jag inte kan göra av någonstans och som riskerar att förvränga tröjan om det flyttar sig ut i fram/bakpartiet.
Min stora fråga är just nu om jag ska kasta undan skiten (vilket inte kommer fungera, med tanke på hur jag blivit besatt av skiten) alternativt repar upp hela tröjan och börjar om från start (något jag dragit mig för). :gaah:
Det går inte att sy den tightare? Vet inte så mycket om steek, men kanske kan göra en sådan på undersidan, och på så vis göra den tightare utan att behöva dra upp hela tröjan?
Jag är inte så bra på fina namn, vad är en steek? :hmm:
#9231515
CAKirre skrev:
tuviluvis skrev:
CAKirre skrev:
Aborre skrev:
CAKirre skrev:
Juliusdotter skrev:
mly skrev:CAKirre: Jag tycker tröjan är jätte fin, men om du stör dig på ärmhålet kommer du nog fortsätta göra det tyvärr
Har inte själv erfarenhet av den varianten av axel/ärm tillverkning så jag har inge tipps eller råd att ge dig, men jag tror som mly, retar du dig på det nu kommer du säkert fortsätta göra det.
Jo, ni har rätt. Jag bröt ihop igår när jag försökte få ordning på den...
Jag tycker tröjan är fin, men allt det där extra vid sidorna av ärmhålan fixar jag helt enkelt inte.
Jag tycker tröjor med lite ärmbyls är bekvämare och ser snyggare ut än lite när det är lite tightare kring ärmarna. Tycker inte det ser lite trist ut när det stramar lite i ärmsömmen/raglanen.

Hur som, försvinner inte ärmbylset om man direkt minskar bort eventuellt upplockade ärmhålemaskor samt minskar 1-2 varje till vartannat varv den första biten? Så gjorde jag på senaste tröjan jag gjorde. Som av misstag krömp i tvätten.......... :roll: :cry:
Där håller jag med dig, det får inte bli stramt, men att ha ett stort överskott på maskor (det är lika mycket till flik som hänger på baksidan av ärmen) ser inte bra ut i mina ögon.
Du har rätt i att minska maskantalet löser det nog, problemet jag har är att ärmen och tröjan är stickat i ett, så repar jag upp ärmen och minskar antalet maskor där, utan att repa upp resten av tröjan, så kommer jag få extra garn som jag inte kan göra av någonstans och som riskerar att förvränga tröjan om det flyttar sig ut i fram/bakpartiet.
Min stora fråga är just nu om jag ska kasta undan skiten (vilket inte kommer fungera, med tanke på hur jag blivit besatt av skiten) alternativt repar upp hela tröjan och börjar om från start (något jag dragit mig för). :gaah:
Det går inte att sy den tightare? Vet inte så mycket om steek, men kanske kan göra en sådan på undersidan, och på så vis göra den tightare utan att behöva dra upp hela tröjan?
Jag är inte så bra på fina namn, vad är en steek? :hmm:
Hmm, har mest läst om det i orkney-tråden :D det är eg en teknik som görs när man stickar mönster, för att slippa aviga maskor. om jag fattat rätt så virkar man på rätsidan ihop maskorna uppifrån där man vill att tröjan ska ta slut och så gör man likadant på på andra sidan av där man vill att den ska ta slut, sen klipper man däremellan, och sen är det bara att montera ihop igen :D någon får gärna rätta mig, eller kanske förklara lite mer begripligt ;)
Användarens profilbild
Av glis
#9231691
CAKirre skrev: Ibland tycker jag att handarbetsfolk (över lag) är lite märkliga i sina kriterier. Det ska vara bekvämt och smidigt att sticka, visst, men inte ska man väl ge vika på utseendet och passformen för det? Det känns som om många gör det, bara för att det är smidigt... Det stör mig, kanske något att lägga in i "ologiska saker som stör.."
Jag har funderat lite på det här sedan jag läste det i går. Jag tycker att du har en poäng och känner igen mig själv på beskrivningen. "Vilken spännande metod, den måste jag pröva!" eller "Det här var kul, vad kan jag använda det till". På gott och ont tror jag, i många fall leder det nog utvecklingen framåt, om så bara för individuella stickerskor (eller andra hantverkare). Jag menar, se på dig nu: du har testat en ny metod men hittat fel med den. Du försöker rätta till och kommer på ett bättre sätt. Många kanske nöjer sig för att de inte störs av bylset och andra kanske inte ens vågar prova ett annorlunda sätt.
Intressant att tänka på i alla fall.
#9231712
gurkan skrev:
gurkan skrev:
zmurfan skrev:Jag måste ju tassa den här nya tråden jag med.
Stickar för närvarande på en blå Pyttipannasjal till svärmor och en grön sjal till mig själv.
Den jag stickar till mig själv följer ett mönster i en KAL av denna designer: http://www.ravelry.com/groups/o-c-knitiot-designs
Jag har sett många som stickar den, är den lätt? Hur stor blir den?
Nästa gång ska jag vara tydligare. :lol: Hur är Pyttipannan?
:lol: Pyttipannan är jättelätt! Lite enformig dock, men inte alltid man vill tänka så mycket.
#9231719
hörnsten skrev:
gurkan skrev:
gurkan skrev:
zmurfan skrev:Jag måste ju tassa den här nya tråden jag med.
Stickar för närvarande på en blå Pyttipannasjal till svärmor och en grön sjal till mig själv.
Den jag stickar till mig själv följer ett mönster i en KAL av denna designer: http://www.ravelry.com/groups/o-c-knitiot-designs
Jag har sett många som stickar den, är den lätt? Hur stor blir den?
Nästa gång ska jag vara tydligare. :lol: Hur är Pyttipannan?
:lol: Pyttipannan är jättelätt! Lite enformig dock, men inte alltid man vill tänka så mycket.
Hur stor blir den?
Användarens profilbild
Av ellla
#9231720
gurkan skrev:
hörnsten skrev:
gurkan skrev:
gurkan skrev:
zmurfan skrev:Jag måste ju tassa den här nya tråden jag med.
Stickar för närvarande på en blå Pyttipannasjal till svärmor och en grön sjal till mig själv.
Den jag stickar till mig själv följer ett mönster i en KAL av denna designer: http://www.ravelry.com/groups/o-c-knitiot-designs
Jag har sett många som stickar den, är den lätt? Hur stor blir den?
Nästa gång ska jag vara tydligare. :lol: Hur är Pyttipannan?
:lol: Pyttipannan är jättelätt! Lite enformig dock, men inte alltid man vill tänka så mycket.
Hur stor blir den?
Det kan man ju välja själv eftersom man först stickar en lång kant och sen själva mittendelen av sjalen.
Kortare kant ger mindre sjal!
#9231801
ellla skrev:
gurkan skrev:
hörnsten skrev:
gurkan skrev:
gurkan skrev:
zmurfan skrev:Jag måste ju tassa den här nya tråden jag med.
Stickar för närvarande på en blå Pyttipannasjal till svärmor och en grön sjal till mig själv.
Den jag stickar till mig själv följer ett mönster i en KAL av denna designer: http://www.ravelry.com/groups/o-c-knitiot-designs
Jag har sett många som stickar den, är den lätt? Hur stor blir den?
Nästa gång ska jag vara tydligare. :lol: Hur är Pyttipannan?
:lol: Pyttipannan är jättelätt! Lite enformig dock, men inte alltid man vill tänka så mycket.
Hur stor blir den?
Det kan man ju välja själv eftersom man först stickar en lång kant och sen själva mittendelen av sjalen.
Kortare kant ger mindre sjal!
Jag tänkte i originalmönstret. :D
#9231844
Pyttaipannan rekommenderar hon att man stickar ca 2 meter uddkant och senplockar upp maskor och stickar själva tallriken.
Jag gjorde en 2 meter uddkant och stickade en trekantsjal av udden till min mamma. Den blev lagom att lägga över axlarna och ha som lite finsjal till sommarkvällen. Hon blev iaf jättenöjd.

Sen har jag gjort en uddkant som blev ca 1 meter och plockade upp och gjorde vanlig orginalmönstrets tallrik till den. Den blev lagom för Rickard att ha som halsduk så den donerade jag till förskolans utklädningslåda.
#9232086
Aborre skrev:Jag vill sticka en färgglad kofta i färgglatt zauberballgarn. Någon som har tips på en som skulle passa? Jag vill helst göra en traditionell cardigan men jag vet inte riktigt. Jag vill mest ha ett enkelt projekt utan så mycket detaljer som fungerar att sticka på när man är trött och inte orkar tänka.
Jag stickar en tant Kofta-kofta med självrandande garn med en steek och mosstickning runt hals, öppning, ärmslut och nederkant. Det är lätt, men tråkigt. :D
#9232136
Aborre skrev:Jag vill sticka en färgglad kofta i färgglatt zauberballgarn. Någon som har tips på en som skulle passa? Jag vill helst göra en traditionell cardigan men jag vet inte riktigt. Jag vill mest ha ett enkelt projekt utan så mycket detaljer som fungerar att sticka på när man är trött och inte orkar tänka.
Jag har inte riktigt koll zauberball, men jag har stickat denna till både sambon och mig och vi gillar dem båda två. Jag tror jag är mer fäst vid min än vad han är vid sin. :wink:
Användarens profilbild
Av ellla
#9232148
CAKirre skrev:
Aborre skrev:Jag vill sticka en färgglad kofta i färgglatt zauberballgarn. Någon som har tips på en som skulle passa? Jag vill helst göra en traditionell cardigan men jag vet inte riktigt. Jag vill mest ha ett enkelt projekt utan så mycket detaljer som fungerar att sticka på när man är trött och inte orkar tänka.
Jag har inte riktigt koll zauberball, men jag har stickat denna till både sambon och mig och vi gillar dem båda två. Jag tror jag är mer fäst vid min än vad han är vid sin. :wink:
Den är fin!
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 198

Jag har varit intresserad av spel under en lå[…]

Tack så mycket för rekommendationen! Ja[…]

Köpberoende

Hur har det gått, hur mår du? Har du f[…]

En ledsam morgon

Ursäkta lång text, behöver lite r&[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?