Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

#9516081
Fryle skrev:
Amaltea skrev:Nu har jag för första gången vågat mig på att ladda hem ett mönster från Ravelry.

"Smaug mittens" - så coola :loving:
Jättefina! Men jag ser att det finns partier med tre och vid ögonen fyra färger på samma varv. Eller broderas något i efterhand?
Vid en snabbtitt så ser det iallafall ut som om det vita är broderat i efterhand. Jag har fått lära mig att man bör brodera allt som är mindre än tre maskor och inte upprepas.
Av Jos
#9516692
När ni blockarlite större saker som t ex tröjor - vad spänner ni upp dem på? I mitt mönster står "spänn ut delarna till angivna mått mellan fuktiga dukar och låt dem torka". Men vad ska jag fästa delarna i, så att de håller måtten medan de torkar?
Användarens profilbild
Av Fryle
#9516701
Eftersom jag alltid gör saker sömlösa blockar jag bara färdiga plagg. Eller blocka är fel ord, jag lägger det blöta plagget i form på en frottéhandduk.
Av Jos
#9516862
Fryle skrev:Eftersom jag alltid gör saker sömlösa blockar jag bara färdiga plagg. Eller blocka är fel ord, jag lägger det blöta plagget i form på en frottéhandduk.
Aha, men det borde väl funka på delar av ett plagg också, kan jag tycka! Tror jag testar så först, så får vi se.
#9516917
Försöker sticka i lin men det blir väldigt löst :hmm: även med tunnare stickor än vad dom rekommenderas. Jag som brukar hålla för hårt?

Har ni några tips? Alltså lite glest ska det ju såklart bli eftersom garnet inte "fyller" men nu blir det väldigt stora maskor :?
#9516928
Amaltea skrev:Försöker sticka i lin men det blir väldigt löst :hmm: även med tunnare stickor än vad dom rekommenderas. Jag som brukar hålla för hårt?

Har ni några tips? Alltså lite glest ska det ju såklart bli eftersom garnet inte "fyller" men nu blir det väldigt stora maskor :?
Vad händer om du fuktar garnet lite? Typ med blomspruta? Jag har aldrig stickat med lin men det känns som att det kan vara att det är stelt och halt som gör att det blir stort och båda de problemen borde man kunna lösa med lite vatten. Sen kanske det blir jättejobbigt att sticka istället, särskilt om du brukar sticka hårt.
Användarens profilbild
Av Fryle
#9516939
Jos skrev:
Fryle skrev:Eftersom jag alltid gör saker sömlösa blockar jag bara färdiga plagg. Eller blocka är fel ord, jag lägger det blöta plagget i form på en frottéhandduk.
Aha, men det borde väl funka på delar av ett plagg också, kan jag tycka! Tror jag testar så först, så får vi se.
Fast det kanske är svårt att få de olika delarna i rätt form bara genom att lägga ut dem?
Användarens profilbild
Av SCSI
#9516959
Jos skrev:När ni blockarlite större saker som t ex tröjor - vad spänner ni upp dem på? I mitt mönster står "spänn ut delarna till angivna mått mellan fuktiga dukar och låt dem torka". Men vad ska jag fästa delarna i, så att de håller måtten medan de torkar?
Jag har ett gammalt liggunderlag att nåla mot.

Tappade f.ö helt farten efter koftan. Hjärnmössan jag stickade direkt efter ligger med flera meter icord omonterad i en påse... Hoho, skaparlusta var ääääär du?
Av Jos
#9516960
Gammalt liggunderlag lät ju smart! Jag läste om nån som använde en särskild blockningsmatta. Med tanke på min mängd av stickande känns det inte rimligt att skaffa en sådan. Bättre då med något som finns hemma!
  • 1
  • 165
  • 166
  • 167
  • 168
  • 169
  • 198
Esploriamo le Suonerie Gratis!

Ciao a tutti! Voglio condividere con te una grande[…]

Chcę podzielić się z Wami moim najnowszym odkrycie[…]

Ny forumägare & Sjalbarns framtid!

Jag surfar ofta på forumet medan jag spelar […]

¡Hola a todos! Quiero compartir con ustedes[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?