Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

#9549646
Är det nån här som har provat att armsticka? Funderar på att slakta ett par fleecefiltar bara för tt testa. Undrar egentligen om nån har tips på chunky garnsorter och butiker där man kan få tag på det.
Användarens profilbild
Av SCSI
#9550564
Haha, det BLEV vinter igen - då får jag ju användning av mina mamelucker2.0 som jag bara har en benmudd kvar på. :loving:

Jag har knappt 200g gult isländsk Einband som jag tänkt sticka nåt åt min flickvän av. Men VAD? Spontant tänker jag sjal, men lite stickigt är det ju. Vantar känns inte garnet hållbart nog för (dessutom röker hon och har sällan vantar för att de är ivägen). Basker? Nån som har nån idé?
#9550565
SCSI skrev:Haha, det BLEV vinter igen - då får jag ju användning av mina mamelucker2.0 som jag bara har en benmudd kvar på. :loving:

Jag har knappt 200g gult isländsk Einband som jag tänkt sticka nåt åt min flickvän av. Men VAD? Spontant tänker jag sjal, men lite stickigt är det ju. Vantar känns inte garnet hållbart nog för (dessutom röker hon och har sällan vantar för att de är ivägen). Basker? Nån som har nån idé?
Känner inte till garnet kan benvärmare vara något?
#9551744
Rookie-fråga!

Jag stickar fortfarande på min stackars overall (ja, tog mig vatten över huvudet). Nu har jag stickat kroppen upp till ärmarna och ska maska av 8 maskor för varje armhåla och sen pausa stycket för att sticka ärmarna. Men jag stickar ju vartannat räta och vartannat aviga.. vilket av dem gör jag avmaskningen på? Spelar det ingen roll bara jag kör vidare rätt sedan?
Användarens profilbild
Av berit
#9551745
Avmaska från rätsidan. Det gör man nästan alltid om det inte står nåt annat i mönstret. (Sen spelar det kanske inte jättestor roll. Men från rätan är riktlinjen :tumup: )
#9551746
berit skrev:Avmaska från rätsidan. Det gör man nästan alltid om det inte står nåt annat i mönstret. (Sen spelar det kanske inte jättestor roll. Men från rätan är riktlinjen :tumup: )
Tack snälla du! Nu när jag gick in här fick jag plötsligt för mig att jag ställt exakt samma fråga förut. Eller så tror jag bara det för att jag är helt snurrig av sömnbrist. Ursäkta i så fall och tack igen berit! :lol:
#9551748
Jag funderar på om jag ska våga mig på min första sjal... Har sett ut Pop Beads på Ravelry: https://www.ravelry.com/patterns/library/pop-beads. Kan någon rekommendera eller avråda? Stickbeskrivningen måste vara tydlig och utförlig, annars hänger jag inte med :wink:

Jag vill använda vitt och grått jämtlandsullgarn (270-300 m/hg), men jag har inget i färg, så jag tar gärna emot förslag på garn som passar till. Måste vara mjuuukt (känslig), schysst producerat och ej syntet eller superwash.
Användarens profilbild
Av berit
#9551749
BaraSara skrev:Jag funderar på om jag ska våga mig på min första sjal... Har sett ut Pop Beads på Ravelry: https://www.ravelry.com/patterns/library/pop-beads. Kan någon rekommendera eller avråda? Stickbeskrivningen måste vara tydlig och utförlig, annars hänger jag inte med :wink:

Jag vill använda vitt och grått jämtlandsullgarn (270-300 m/hg), men jag har inget i färg, så jag tar gärna emot förslag på garn som passar till. Måste vara mjuuukt (känslig), schysst producerat och ej syntet eller superwash.

Jag har ingen erfarenhet av mönstret eller designern. Jag kan tänka att en sjal med räta maskor är ett bra projekt om man inte är supervan stickare. Just det här mönstret innehåller förkortade varv. Har du stickat det någon gång? Det går absolut att göra som nybörjare men kan vara lite pilligt och förvirrande.
Användarens profilbild
Av berit
#9551750
Deviant skrev:
berit skrev:Avmaska från rätsidan. Det gör man nästan alltid om det inte står nåt annat i mönstret. (Sen spelar det kanske inte jättestor roll. Men från rätan är riktlinjen :tumup: )
Tack snälla du! Nu när jag gick in här fick jag plötsligt för mig att jag ställt exakt samma fråga förut. Eller så tror jag bara det för att jag är helt snurrig av sömnbrist. Ursäkta i så fall och tack igen berit! :lol:
Hehe, ingen fara! Jag ställer själv ofta samma frågor i den här tråden :hello:
#9551751
berit skrev: Jag har ingen erfarenhet av mönstret eller designern. Jag kan tänka att en sjal med räta maskor är ett bra projekt om man inte är supervan stickare. Just det här mönstret innehåller förkortade varv. Har du stickat det någon gång? Det går absolut att göra som nybörjare men kan vara lite pilligt och förvirrande.
Ja, en gång. Hade aldrig lyckats utan youtube :lol:
Användarens profilbild
Av Fryle
#9551753
BaraSara skrev:Jag funderar på om jag ska våga mig på min första sjal... Har sett ut Pop Beads på Ravelry: https://www.ravelry.com/patterns/library/pop-beads. Kan någon rekommendera eller avråda? Stickbeskrivningen måste vara tydlig och utförlig, annars hänger jag inte med :wink:

Jag vill använda vitt och grått jämtlandsullgarn (270-300 m/hg), men jag har inget i färg, så jag tar gärna emot förslag på garn som passar till. Måste vara mjuuukt (känslig), schysst producerat och ej syntet eller superwash.
Med tanke på att det är gott om förkortade varv får du vara beredd på att vända arbetet ofta, en del tycker att det är irriterande. Annars älskar jag rätstickade projekt, är med i Ravelry-gruppen FLOGS (For Lovers Of Garter Stitch).

Finns Jämtlandsgarnet i någon annan nyans hade jag tagit det, mörkgrått, svart, brunt... Annars sök bland garner på Ravelry för inspiration.
Användarens profilbild
Av berit
#9551766
BaraSara skrev:
berit skrev: Jag har ingen erfarenhet av mönstret eller designern. Jag kan tänka att en sjal med räta maskor är ett bra projekt om man inte är supervan stickare. Just det här mönstret innehåller förkortade varv. Har du stickat det någon gång? Det går absolut att göra som nybörjare men kan vara lite pilligt och förvirrande.
Ja, en gång. Hade aldrig lyckats utan youtube :lol:
Om du tyckte det var skoj så tror jag det här kan va ett toppenmönster :tumup: du kommer också göra så många att du lär dig utantill!

Om det är några krångligheter att förstå mönstret får du komma in här också fråga!
#9551769
Ponyo skrev:
Fryle skrev:BaraSara: Jag kom på att det mjukaste garnet jag vet är Rosy Sport från Dandelion Yarns :loving: .

Fråga Ponyo!
:heart:
Jag har hört så mycket om det garnet att jag måste testa det någon gång! Men om det vita garnet är 300 m/hg och det grå 270 m/hg, blir Rosy Sport (320 m/hg) för tunt då? (Eller om det grå är lite för tjockt :hmm:) Jag har alltid hållit mig till samma sorts garn i en stickning, så jag känner mig väldigt osäker på hur det funkar när man blandar lite olika garner.
  • 1
  • 184
  • 185
  • 186
  • 187
  • 188
  • 198
Esploriamo le Suonerie Gratis!

Ciao a tutti! Voglio condividere con te una grande[…]

Chcę podzielić się z Wami moim najnowszym odkrycie[…]

Ny forumägare & Sjalbarns framtid!

Jag surfar ofta på forumet medan jag spelar […]

¡Hola a todos! Quiero compartir con ustedes[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?