Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av SCSI
#9518228
berit skrev:Nu har jag avhållit mig från stickning i ett år och har sporadiskt broderat litegrann med inte senaste tre månaderna pga senskidsinflammation i handleden som antagligen kommit sig av hormonförändringar pga graviditet och/eller amning. Jag håller på att bli galen :gaah: :gaah: :gaah: Tips på vad jag ska göra istället?? Försöker odla lite men är inte alls samma grej. Funderar på att väva, det kanske är skonsammare mot handleden? Eller nålfiltning?
Stackare! Jag är periodare med alla hantverk. Ibland syr jag, ibland stickar, bygger om gamla glödlampor eller nåt annat. Men jobbigt att tvingas avhålla sig!
Tovning är trevligt! Jag har dåligt tålamod så jag kombinerar ofta våt och torr (med nål). Våttovar grundämnen att sen forma vidare med nål.
Av Jos
#9518231
SCSI skrev:
berit skrev:Nu har jag avhållit mig från stickning i ett år och har sporadiskt broderat litegrann med inte senaste tre månaderna pga senskidsinflammation i handleden som antagligen kommit sig av hormonförändringar pga graviditet och/eller amning. Jag håller på att bli galen :gaah: :gaah: :gaah: Tips på vad jag ska göra istället?? Försöker odla lite men är inte alls samma grej. Funderar på att väva, det kanske är skonsammare mot handleden? Eller nålfiltning?
Stackare! Jag är periodare med alla hantverk. Ibland syr jag, ibland stickar, bygger om gamla glödlampor eller nåt annat. Men jobbigt att tvingas avhålla sig!
Tovning är trevligt! Jag har dåligt tålamod så jag kombinerar ofta våt och torr (med nål). Våttovar grundämnen att sen forma vidare med nål.
:shock:
Hur bygger du om glödlampor? :hmm:
Användarens profilbild
Av SCSI
#9518241
Jos skrev: :shock:
Hur bygger du om glödlampor? :hmm:
Oftast som små vaser:
Bild
Kolla "upcycling bulb" på pinterest, finns massa fint! Börjar bli svårt att få tag på gamla hederliga glödtrådslampor, dock.
Av Jos
#9518250
SCSI skrev:
Jos skrev: :shock:
Hur bygger du om glödlampor? :hmm:
Oftast som små vaser:
Bild
Kolla "upcycling bulb" på pinterest, finns massa fint! Börjar bli svårt att få tag på gamla hederliga glödtrådslampor, dock.
Wow! :app:
#9518294
berit skrev:Nu har jag avhållit mig från stickning i ett år och har sporadiskt broderat litegrann med inte senaste tre månaderna pga senskidsinflammation i handleden som antagligen kommit sig av hormonförändringar pga graviditet och/eller amning. Jag håller på att bli galen :gaah: :gaah: :gaah: Tips på vad jag ska göra istället?? Försöker odla lite men är inte alls samma grej. Funderar på att väva, det kanske är skonsammare mot handleden? Eller nålfiltning?
:heart:
Jag skulle också bli galen :whut:
Användarens profilbild
Av berit
#9518399
Ponyo skrev:
berit skrev::notes:
Spinna, väva, tova, bygga om glödlampor :app:

Tova är kanske enklast att komma igång med :hmm:
Var bor du? Du kan få provlåna spinnrock (liten elektrisk) och slända.

Åh, så fint av dig :heart: :heart:

Tyvärr i fel stad i förhållande till dig tror jag. Göteborg.
Av Jos
#9518823
För några år sedan stickade jag en sån här tröja till dottern: http://www.yllotyll.com/product/1698/fargfest

Den är snart urvuxen (och rätt nött), så nu ska jag sticka en större till henne. Jag måste räkna om mönstret eftersom beskrivningen inte finns i hennes storlek. Då började jag fundera om det skulle vara smidigare att sticka den på rundsticka, så slipper jag sy ihop sidorna och det blir färre trådar att fästa. Men, finns det någon nackdel med atg sticka en tröja på rundsticka? Blir det sämre på något sätt?
Användarens profilbild
Av Fryle
#9518858
Jag stickar allt sömlöst. Det kan kanske finnas tillfällen då sömmar bidrar med stadga, men generellt kan jag inte se nackdelar med rundsticka. Jag hade sedan plockat upp maskor vid axeln och stickat ärmarna uppifrån och ner på strumpstickor eller magic loop. Dels för att slippa söm, dels för att lätt kunna förlänga när barnet växer.
Av Jos
#9518910
Tack Fryle! Då tror jag jag kör med rundsticka.

Sticka ärmarna uppifrån lät ju smart också - dock lite mer avancerat, så vi får se om jag vågar mig på det. (Jag är alltså en stickare som ganska nyligen tyckte det verkade för avancerat att räkna om ett enkelt mönster till en annan storlek.) Om jag stickar ärmarna från axeln och ner - är det något särskilt att tänka på, eller blir ärmarna annorlunda på något sätt?
Av Jos
#9518975
SCSI skrev:Ska man ha ett mönster på magen är det en nackdel med rundstickning, annars inte.
Ränderna vid ärmarna kommer bli annorlunda om du stickar runt tänker jag. Tänk tröjor med ok...
Min tanke var att sticka på rundsticka upp till ärmhålen och sedan sticka var sida för sig. Men det kanske finns något annat/bättre sätt?
Användarens profilbild
Av Fryle
#9518990
Jos skrev: Om jag stickar ärmarna från axeln och ner - är det något särskilt att tänka på, eller blir ärmarna annorlunda på något sätt?
Om du för övrigt följer mönstret blir ärmarna inta annorlunda. Jag brukar forma ärmkullen med avkortade varv, men det är ju inte nödvändigt.
Användarens profilbild
Av Fryle
#9519752
Är det någon som har den ganska nya boken "Strik for syv sytten" av Bente Geil? Jag är sugen på mönstret "Livstykkekjole" och det finns bara i den boken. Men att köpa en bok för 300:- känns lite häftigt när det bara är det mönstret jag är intresserad av och på biblioteket finns den inte.
  • 1
  • 167
  • 168
  • 169
  • 170
  • 171
  • 198
Esploriamo le Suonerie Gratis!

Ciao a tutti! Voglio condividere con te una grande[…]

Chcę podzielić się z Wami moim najnowszym odkrycie[…]

Ny forumägare & Sjalbarns framtid!

Jag surfar ofta på forumet medan jag spelar […]

¡Hola a todos! Quiero compartir con ustedes[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?