Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

#9547533
Nu behöver jag hjälp! Jag stickar en halskrage/fuskpolo efter detta mönster https://www.ravelry.com/patterns/library/heartwarmer-4
Men jag fattar inte vad " short row shaping for neckline" innebär, vad är det jag ska åstadkomma med mina W+T?

Begin short row shaping for neckline as follows:
Round 7: Knit 7, W+T
(WS) Purl 14, W+T
(RS) Knit to wrapped st, pick up wrap and knit it together with wrapped stitch, k7, W+T
(WS) Purl to wrapped st, pick up wrap and purl it together with wrapped stitch, p7, W+T
Continue in this manner until there are fewer than 7 stitches before mid front, ending with a purl row.
(RS) Knit to end of round, picking up any wraps as you go.


Jag har alltså lyckats komma fram till "continue in this manner", men jag fattar inte hur jag ska fortsätta. Ska jag upprepa de två ovanstående raderna eller alla fyra? Sedan fattar jag inte hur/när jag ska avsluta heller... :oops:
#9547543
Snabb tolkning, vanlig "wrap and turn" skulle jag säga.

Och nu när jag laddat ner mönstret så ser jag att det stämmer. Om du kollar på sista sidan i beskrivningen, så finns det teckenförklaring där. W+T verkar även beskrivas där.

Jag tolkar det som att du ska fortsätta enligt de två nedersta raderna. Alltså sticka 7 maskor till efter att du plockat upp omslaget/wrapen och sedan göra ett nytt omslag.

(RS) Knit to wrapped st, pick up wrap and knit it together with wrapped stitch, k7, W+T
(WS) Purl to wrapped st, pick up wrap and purl it together with wrapped stitch, p7, W+T
Continue in this manner until there are fewer than 7 stitches before mid front, ending with a
purl row.

Efter sista raden med avigstickning vänder du och stickar varvet ut med rätstickning och plockar upp eventuella wraps på vägen så som du gjort innan.

Du gör det för att få en bra form och höjd bak i nacken utan att det för högt framtill vid halsen.
#9547545
CAKirre skrev:Snabb tolkning, vanlig "wrap and turn" skulle jag säga.

Och nu när jag laddat ner mönstret så ser jag att det stämmer. Om du kollar på sista sidan i beskrivningen, så finns det teckenförklaring där. W+T verkar även beskrivas där.
Jo, den biten har jag klurat ut, har ju gjort de fyra första W+T, det var som sagt om jag tänkte rätt med att det var det två sista raderna som skulle upprepas som jag inte var säker på.

Så det sista jag gör innan rätstickning varvet ut är detta?:
(WS) Purl to wrapped st, pick up wrap and purl it together with wrapped stitch, p7, W+T

Jag har lite svårt att avgöra vad som är rimligt eller inte när jag inte kan se framför mig hur det är tänkt att bli, men jag var ju smart nog att satsa på en teststickning med annat garn först, så det är inte hela världen om det inte blir rätt på första försöket.
#9547546
BaraSara skrev:
CAKirre skrev:Snabb tolkning, vanlig "wrap and turn" skulle jag säga.

Och nu när jag laddat ner mönstret så ser jag att det stämmer. Om du kollar på sista sidan i beskrivningen, så finns det teckenförklaring där. W+T verkar även beskrivas där.
Jo, den biten har jag klurat ut, har ju gjort de fyra första W+T, det var som sagt om jag tänkte rätt med att det var det två sista raderna som skulle upprepas som jag inte var säker på.

Så det sista jag gör innan rätstickning varvet ut är detta?:
(WS) Purl to wrapped st, pick up wrap and purl it together with wrapped stitch, p7, W+T

Jag har lite svårt att avgöra vad som är rimligt eller inte när jag inte kan se framför mig hur det är tänkt att bli, men jag var ju smart nog att satsa på en teststickning med annat garn först, så det är inte hela världen om det inte blir rätt på första försöket.
Ja, det är det sista du gör innan du stickar varvet ut, men det är ju först när du har mindre än 7 maskor kvar till mitt fram.

Om du tänker dig att du stickar in en bred kil, eller en upp och nervänd bred pyramid i nacken så kanske det verkar lite klarare? För det är nämligen det du gör. Du stickar en kil som gör att plagget blir högre mitt bak i nacken än mitt fram. Sedan ökar du antalet maskor allt eftersom för att kilen/pyramiden inte ska blir för brant och hög.
Jag är inte alltid så bra på att beskriva utan att få visa med händerna, men om du vill ha en klarare bild av vad som händer så kan du ju faktiskt rita upp det på ett rutpapper. En ruta en maska. Det behövs inte många varv för att man ska se vad som händer.
#9547553
CAKirre skrev:Om du tänker dig att du stickar in en bred kil, eller en upp och nervänd bred pyramid i nacken så kanske det verkar lite klarare? För det är nämligen det du gör. Du stickar en kil som gör att plagget blir högre mitt bak i nacken än mitt fram. Sedan ökar du antalet maskor allt eftersom för att kilen/pyramiden inte ska blir för brant och hög.
Jag är inte alltid så bra på att beskriva utan att få visa med händerna, men om du vill ha en klarare bild av vad som händer så kan du ju faktiskt rita upp det på ett rutpapper. En ruta en maska. Det behövs inte många varv för att man ska se vad som händer.
Jag tänkte just skriva om hur jag efter ett par till W+T sett ljuset och allt blivit underbart, men så lyckades jag snurra till det och vända för tidigt utan att upptäcka det direkt, så nu har jag repat upp allt och börjat om. Suck! Det blir ju inte lättare av dåligt ljus och mörkgrått garn, men jag förstår bättre nu än innan i alla fall. Ett litet fall framåt ändå, även om det är trist att göra om :) Min spatiala förmåga är rätt kass, så jag har svårt att se hur saker och ting hänger ihop fysiskt. Det är svårt att förklara så att även jag hänger med.
#9547554
Finns det någon som har en snutt tvåtrådigt ljusblått ullgarn över som skulle kunna tänka sig att sälja det till mig?
Jag håller på och stickar ett par vantar med fjällmotiv till min syster som hon ska få i julklapp. Nu har jag bara himlen kvar och jag insåg just att det blir inte alls bra med det blåa jag har, det är alldeles för mörk.
De är stickade i Kampes, men något garn som är något så när likt går bra!
Betalar så klart för garn och frakt osv! Har nog inte så mycket kul att byta med annars hade ju det varit ett alternativ.
#9547561
Emma-Lisa skrev:Finns det någon som har en snutt tvåtrådigt ljusblått ullgarn över som skulle kunna tänka sig att sälja det till mig?
Jag håller på och stickar ett par vantar med fjällmotiv till min syster som hon ska få i julklapp. Nu har jag bara himlen kvar och jag insåg just att det blir inte alls bra med det blåa jag har, det är alldeles för mörk.
De är stickade i Kampes, men något garn som är något så när likt går bra!
Betalar så klart för garn och frakt osv! Har nog inte så mycket kul att byta med annars hade ju det varit ett alternativ.
Kan hända att jag har något som passar. Inte kampes, dock, det har jag aldrig använt.
Ska kolla.
#9547562
BaraSara skrev:
CAKirre skrev:Om du tänker dig att du stickar in en bred kil, eller en upp och nervänd bred pyramid i nacken så kanske det verkar lite klarare? För det är nämligen det du gör. Du stickar en kil som gör att plagget blir högre mitt bak i nacken än mitt fram. Sedan ökar du antalet maskor allt eftersom för att kilen/pyramiden inte ska blir för brant och hög.
Jag är inte alltid så bra på att beskriva utan att få visa med händerna, men om du vill ha en klarare bild av vad som händer så kan du ju faktiskt rita upp det på ett rutpapper. En ruta en maska. Det behövs inte många varv för att man ska se vad som händer.
Jag tänkte just skriva om hur jag efter ett par till W+T sett ljuset och allt blivit underbart, men så lyckades jag snurra till det och vända för tidigt utan att upptäcka det direkt, så nu har jag repat upp allt och börjat om. Suck! Det blir ju inte lättare av dåligt ljus och mörkgrått garn, men jag förstår bättre nu än innan i alla fall. Ett litet fall framåt ändå, även om det är trist att göra om :) Min spatiala förmåga är rätt kass, så jag har svårt att se hur saker och ting hänger ihop fysiskt. Det är svårt att förklara så att även jag hänger med.
Ja, det är trist att behöva repa upp, men härligt att du såg ljuset! :tumup:
Jag har ett par tröjor jag funderar på att repa upp för att jag inte är nöjd med dem... :wink:
#9547569
CAKirre skrev:
Emma-Lisa skrev:Finns det någon som har en snutt tvåtrådigt ljusblått ullgarn över som skulle kunna tänka sig att sälja det till mig?
Jag håller på och stickar ett par vantar med fjällmotiv till min syster som hon ska få i julklapp. Nu har jag bara himlen kvar och jag insåg just att det blir inte alls bra med det blåa jag har, det är alldeles för mörk.
De är stickade i Kampes, men något garn som är något så när likt går bra!
Betalar så klart för garn och frakt osv! Har nog inte så mycket kul att byta med annars hade ju det varit ett alternativ.
Kan hända att jag har något som passar. Inte kampes, dock, det har jag aldrig använt.
Ska kolla.
Vad snällt! Maken tycker jag ska köpa exakt det jag vill ha, kanske borde göra det, måste fundera.
#9547719
Hurra! Jag är klar med fuskpolon och den blev faktiskt riktigt bra :shock: Eftersom det är en ganska lyxig provstickning i 100% merinoull, tänker jag sticka en matchande mössa i garnet som blev över och ge bort till brorsonen. Men hur ska jag göra med fuskpolon, måste jag blocka (och hur i så fall) eller funkar det med ångstrykning istället?
Användarens profilbild
Av MuuM
#9547939
Emma-Lisa skrev:
CAKirre skrev:
Emma-Lisa skrev:Finns det någon som har en snutt tvåtrådigt ljusblått ullgarn över som skulle kunna tänka sig att sälja det till mig?
Jag håller på och stickar ett par vantar med fjällmotiv till min syster som hon ska få i julklapp. Nu har jag bara himlen kvar och jag insåg just att det blir inte alls bra med det blåa jag har, det är alldeles för mörk.
De är stickade i Kampes, men något garn som är något så när likt går bra!
Betalar så klart för garn och frakt osv! Har nog inte så mycket kul att byta med annars hade ju det varit ett alternativ.
Kan hända att jag har något som passar. Inte kampes, dock, det har jag aldrig använt.
Ska kolla.
Vad snällt! Maken tycker jag ska köpa exakt det jag vill ha, kanske borde göra det, måste fundera.
Det tycker jag du ska
Användarens profilbild
Av MuuM
#9547941
CAKirre, jag såg ditt meddelande på ravelry idag.

Min solhatt går att vika ihop.

Jag ska

1. hitta den....
2. Filma
3. Lyckas lägga upp filmen och
4. Länka den hit.

:mrgreen:
#9548037
Jag har ett par knitpro stickor sen innan, metalltippar med fast kabel. På den stickan är kabeln mjuk och följsam. Köpte en sticka idag med utbytbar kabel, och kabeln är jättestel!! Är knitpros utbytabara kablar så? Inte alls trevligt!
#9549284
Jag började sticka igen i höstas efter ca 10års uppehåll, har stickat ett antal vantar och två Islandströjor.
När jag stickade den första hade jag inte så bra koll på garn och producenter osv så den stickade jag i drops Lima. Den andra stickade jag i lettlopi, bättre på alla sätt, men ibland kan jag tycka att den är liiite väl sträv. Nu är jag sugen på en annan "islandsliknande" tröja https://www.ravelry.com/patterns/library/corstorphine
Har hört att en del stickar i lamauld. Är det nån här som stickat i det och vet hur känslan är?
  • 1
  • 183
  • 184
  • 185
  • 186
  • 187
  • 198
Esploriamo le Suonerie Gratis!

Ciao a tutti! Voglio condividere con te una grande[…]

Chcę podzielić się z Wami moim najnowszym odkrycie[…]

Ny forumägare & Sjalbarns framtid!

Jag surfar ofta på forumet medan jag spelar […]

¡Hola a todos! Quiero compartir con ustedes[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?