Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av mink
#18038
Visst måste man väl kunna sy en långsjal själv? Jag har en Ella Roo nu och det är ju ganska mysigt tyg i den, men finns det inte något liknande tyg att köpa? Någon som vet vad man kan ha för tyg?
Användarens profilbild
Av Karin&Alex
#18308
Ja, det vill jag också veta, så hoppas nån kommer med tips o råd snart!? :)
Användarens profilbild
Av Tabby
#18322
Kankse kan detta vara till hjälp. Det är svårt att köpa tyg till långsjal tror jag om man inte känt lite på olika sjalar.

http://www.sjalbarn.se/viewtopic.php?t=1102

http://www.sjalbarn.se/viewtopic.php?t=82

Men jag såg att Jysk (GBG Bäckebol) hade på rea vävda tyger som strechade lite på diagonalen. Titta på det åt mig själv men kom underfund med att jag inte behöver fler långsjalar just nu :lol:
Sen har jag redan tyg till ringsjal.
Användarens profilbild
Av Fiffi75
#18325
Vad bra att Tabby lade in länk 2 där så slapp jag skriva! Här är en bild på sjalen som jag sytt Bild


Den är ju inte alls lika lätthanterlig som Storchenwiege eller Hoppediz men den funkade jättebra när man inte visste annat. Den är idag utlånad till en som tycker att den är toppen. Vad gäller knytning så kan jag rekommendera knytningen X-omslut2 omsluten dvs med smokingbältet innanför krysset meden hemsydd sjal. De är lättare att få den knytningen bra än med bältet utanå om man har en sjal som är lite mer ostretchig. Detta eftersom det är svårare att få lagom tight om du först knyter sjalen och sen sätter i barnet.

Ja och så snåla inte med längden 5 meter minst. Ju mindre töj i tyget desto längre behöver sjalen vara.

Lycka till!
Användarens profilbild
Av Karin&Alex
#18336
Tack vad ni e snälla!! :D
Nu ska jag på tygjakt! :wink:
Användarens profilbild
Av Pyron
#18352
Karin&Alex

Säg till om du hittar nåt fint tyg.
Användarens profilbild
Av Karin&Alex
#18356
Har ni tips på nått IKEAtyg som skulle fungera??
Min sambo ska snart dit o handla!! :)
Användarens profilbild
Av trollmamma
#18417
Jag har två hemma sydda !!

En i lin ett lakan jätte mysigt o svalt på sommaren ! ett modell äldre lakan som jag sytt om o sedan färgat i lila ! så den matchade min bröllopsklänning :P .

Den andra är ett Jysk tyg som de sålde ut billigt ! den blev oxå så småningom färgad svart .

Det gäller bara att sy den lite bredare än 70 o jag gjorde en dubbel kant så den blev mjuk o go :)
Ta inte för tjockt tyg det är väl det jag kan råda om !!!

Lycka till!!!
Användarens profilbild
Av mink
#19344
Tack för tipsen!

Jag köpte tyg på Jysk (Kammad indisk bomull, hette det) och jag tycker det funkar suveränt med den knytningen jag gör (glömt bort vad den heter).

Tyget är ganska stretchigt (på diagonalen) och mjukt, men lite tjockare än tyget i min Ella Roo.

Bild[/img]
Användarens profilbild
Av mink
#19345
Ja just det ja, jag tvättade och torktumlade tyget efter jag sytt in kanterna. Det blev lite mjukare då..
Användarens profilbild
Av Tabby
#19361
Vad snygg den blev. Kul att du blev nöjd :-)
Användarens profilbild
Av Karin&Alex
#19394
Den blev ju så fin!!!! :D
Användarens profilbild
Av Kusmi
#19396
Den var jättefin, nu får jag åka till jysk.
Användarens profilbild
Av April
#19462
Vilka fina sjalar - JÄTTEFINA :-D

Kram

Jag har varit intresserad av spel under en lå[…]

Tack så mycket för rekommendationen! Ja[…]

Köpberoende

Hur har det gått, hur mår du? Har du f[…]

En ledsam morgon

Ursäkta lång text, behöver lite r&[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?